דיווח: שירות המודיעין הגרמני BND יצטייד בלווייני ביון

דיווחים בגרמניה טוענים כי הפרלמנט הגרמני אישר מימון תוכנית לרכישת לווייני ביון עבור שירו המודיעין במדינה (BND)

בניין ה-BND בברלין (צילום: AP)

על פי דיווחים בגרמניה אישרה ועדת תקציבי המודיעין של הבונדסטאג (הפרלמנט) מימון תוכנית לרכישת לווייני ביון עבור שירות המודיעין הגרמני BND.  עוד נמסר כי אושר תקציב בהיקף 400 מיליון יורו לפרויקט  GEORG, הכולל פיתוח ושיגור של עד שלושה לווייני מודיעין. ה-BND דורש כבר שנים רבות פיתוח יכולת לוויינית עצמאית, כדי להימנע מתלות בתחום זה בקהילת המודיעין האמריקנית ובלוויינים מסחריים. אפשר לזהות גם שיקול סמוי של יוקרה בדרישה זו - מועדון המדינות בעלות לווייני מודיעין הוא קטן מאוד וה-BND מעוניין מאוד להצטרף למועדון זה ולהגביר בכך את יוקרתו הפוליטית הפנימית והבינלאומית וכן את יכולתו לאסוף מידע בעל ערך לבני בריתו, לצורך שיתוף פעולה עם שירותי מודיעין של מדינות אחרות.

פרויקט GEORG אינו פרויקט לווייני המודיעין הראשון של גרמניה. כבר בשנים 2006-2007 שוגרו חמישה לווייני רדאר מסדרת SAR-Lupe עבור הצבא הגרמני. לוויינים אלו מאפשרים יכולת ויזינט בכל מזג אויר לפעילויות צבאיות של גרמניה ברחבי העולם. 

הגרמנים נהנים גם ממידע על בסיס מערכת הלוויינים הצרפתית HELIOS, במימון חלק מהעלויות הכבדות של המערכת הצרפתית. בראשית 2015 הסכימה ממשלת גרמניה לממן תוספת לוויין שלישי בסדרת לווייני הביון OSC (Optical Space Component) של צרפת, בתמורה לגישה לחומר הנאסף מכל שלושת הלוויינים בסדרה זו.

בהשוואה לעלויות הפיתוח והשיגור של לווייני ביון במדינות אחרות, נראה כי הסכום שאושר ל-BND כעת נמוך מאוד. לפיכך יתכן שפרויקט GEORG יתבסס בחלקו על טכנולוגיות קיימות, דבר שיביא לחיסכון בעלויות פיתוח. 

סגן יו"ר הועדה הפרלמנטרית המפקחת על שירותי המודיעין בגרמניה, אנדרי האן, אמר כי לא יופתע אם בסוף הפרויקט הוא יעלה סכום כפול מזה שאושר. המבנה הייחודי של ה-BND, המהווה שירות מודיעין אזרחי וצבאי יחדיו, גורם לחיכוכים מול הצבא הגרמני המנסה לפתח יותר יכולות מודיעין עצמאיות. כאשר יקבל ה-BND לוויינים משל עצמו הוא יחזק את מעמדו הכמעט בלעדי בגרמניה, גם מול הצבא הגרמני וגם מול שותפיו בצרפת ובבריטניה.

***

הכותב הינו יו"ר האגודה הבינלאומית להיסטוריונים של מודיעין

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית