חיה"א מנסה לגייס יותר מועמדות לקורס טיס

המספר המועט יחסית של טייסות מטריד את בכירי חיל האוויר ולכן בחיל החליטו לנקוט בצעדים כדי לעודד מלש"ביות להתייצב למיוני הטיס

חיה"א מנסה לגייס יותר מועמדות לקורס טיס

(צילום: דו"צ)

חיל האוויר מנסה לגייס יותר מועמדות לקורס טיס - וחושף טפח מהמסלול המפרך: בשבוע הבא יסתיים קורס טיס נוסף ומקרב עשרות הטייסים החדשים תהיה טייסת אחת, שתצטרף ל-48 שקדמו לה מאז בג"צ אליס מילר שקבע בשנות התשעים שגם נשים יכולות לשרת כטייסות. המספר המועט יחסית של טייסות מטריד גם את בכירי חיל האוויר, שמצביעים על העובדה כי מלש"ביות לא מחוייבות להתייצב למיוני הטיס, בניגוד למל"שבים, כאחד הגורמים לכך שבודדות אם בכלל ניצבות אחת לחצי שנה על רחבת מסדר קבלת כנפי הטיסה היוקרתיים בבסיס חצרים.

כך או כך, בחיל האוויר החליטו לנקוט בשני צעדים כדי לעודד יותר ויותר נערות להתחיל את קורס הטיס: שריון תפקידים איכותיים ביחידות מבצעיות וטכנולוגיות, כמו בטייסות קרב, לאלה שנושרות מהקורס, וכן קידום משמעותי של קצינות לתפקידים בכירים בחיל: מד"ר אל"מ יפעת ארליך, קצינת הרפואה הראשית של הזרוע, דרך טייסת תובלה ראשונה כחניכה בקורס מפקדי טייסות  ועד לרס"ן ע', שמונתה לאחרונה לשמש כסגנית טייסת קרב ראשונה. "אנחנו מנצלים עד כלות את הבנים מבחינת מועמדים ואין סיבה שלא ננצל כמחצית מהאוכלוסייה כדי להגדיל את מאתר המועמדים לקורס, במטרה שבסוף יהיו יותר טייסות וטייסים איכותיים", הסביר מפקד בית הספר לטיסה, אל"מ עומר, "אני בעד שנשים כן יחויבו להגיע לקורס טיס".

בחיל האוויר לא מתכוונים לערוך פעולות הסברה ושכנוע לתלמידות תיכון, אך על הצעד שננקט, לשריין תפקיד איכותי לחניכות שנשרו מהקורס, המליצו טייסות מכהנות בכנס מיוחד שדן בנושא. חלק מהטייסות אגב, לא הגיעו לכנס במכוון, בשל רצונן לא לעשות עניין מהיותן נשים.

ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, תא"ל נתן ישראלי, ציין כי "אין ירידה במוטיבציה להגיע לקורס טיס ואם מלש"ב עם נתונים גבוהים והתאמה גם ל-8200, העדיפות תהיה לשלוח אותו לטיס. ההחלטה שלנו לעודד עוד מלש"ביות להגיע לקורס טיס לא נובעת מאג'נדה אלא מצורך מבצעי. הן יכולות להשביח את בית הספר לטיסה ואת החיל כולו. אין שום עניין מגדרי בביצוע של טיסה מבצעית. אנחנו בנקודת זמן לא מספיק טובה בנושא הזה ועלינו להשתפר".

כרגע אגב בקורס הטיס הנוכחי יש חניכים חרדים-דתיים ואף חניך מהעדה האתיופית. החניכים במגמת הקרב בקורס נהנים זו השנה השלישית ממטוסי ההדרכה החדשים מאיטליה, הלביא, שדומים יותר ל-f16 אך מדמים סביבת קרב אמיתית לכל דבר, עם יכולות תקיפה ותמרון מבלי לשגר אף חימוש. לפי נתוני חיל האוויר, מתוך כ-600 בני נוער שעברו את המיונים הראשוניים וניגשו לגיבוש, כמחצית עוברים אותו בהצלחה ומתגייסים לקורס שנמשך 3 שנים. כשני שליש מהחניכים מודחים בעיקר בשנה הראשונה, בסדרת מבדקי ה"צ'קים", ועוברים ברובם לשרת ביחידות מובחרות בצה"ל.

בין 30 ל-40 צוערים מסיימים בהצלחה את הקורס בסופו של דבר, אחר טירונות קרבית, הכשרה כקצינים, שנת השכלה ללימודי תואר ראשון מטעם אוניברסיטת בן גוריון, הכשרה בסיסית ומתקדמת על המסוקים והמטוסים וסדרות שטח מפרכות כמו אימוני מילוט, ניווטי בדד, קורס צניחה ועוד. "כדי לעבור קורס טיס צריך ניצוץ בעיניים, צריך לתת את כל כולך, ושנכשלים צריך לדעת לקום ולהילחם", הוסיף אל"מ עומר, "צריך אמת אחת, לדעת לעבוד בצוות על הקרקע ובאוויר עם חוסן מנטלי וכישורים קוגניטיביים. כאן אנו מייצרים את החוסן הלאומי של מדינת ישראל וטעות שמבוצעת כאן לא ניתנת לתיקון".

אולי יעניין אותך גם