הבנק הקפריסאי שעזר לממן את תשתית הנשק הלא קונבנציונלי בסוריה

http://en.kremlin.ru/catalog/persons/120/events/56353

פרסום של buzzfeed חושף כי בנק בשם  Federal Bank of the Middle East, Ltd או FBME Bank בקיצור, נחקר סביב חשדות למימון טרור, כולל מימון תשתית הנשק הכימי בסוריה. הבנק כבר נכנס לרשימה השחורה של האוצר האמריקאי בשנת 2014, כך כעת מתנהלת חקירה עוקבת סביב מעורבתו בתמיכה בטרור. בעקבות החקירה, הבנק נכנס תחת סנקציות אמריקאיות.

לפי הפרסום הרשמי בארה"ב משנת 2014 הבנק מואשם בהלבנת כספים. הבנק הוקם ב1982 בקפריסין כשלוחה של בנק לבנוני בשם Federal Bank of Lebanon. הבנק מוחזק על ידי AyoubFarid M. Saab ו Fadi M. Saab. הבנק הלבנוני עבר במהלך השנים מאז הקמתו לאיי קיימן, ובשנת 2005 התמקם בטנזניה כמשכנו הקבוע. הוא מנהל כ-2 מיליארדי דולרים.

לאחר חקירה של הרגולטור הקפריסאי, נמצאו שני אירועים בחשד להלבנת כספים בשנת 2008. ב2013 הבנק נקנס בסכום של 240 מליוני אירו בשל התחמקות מהרגולטור. בין היתר הבנק שימש ב2011-2012 ברון סמים מאחד מקרטלי הסמים הבינלאומיים. ב-2008 הוא הלבין כספים לחיזבאללה לפחות פעם אחת. הוא שימש גם מכבסת כספים עבור עברייני סייבר שערכו התקפות פישינג.

אחד הלקוחות של הבנק הוא חברת קש של מרכז המחקר הסורי ה-SSRC. מרכז המחקר החזיק עוד 111 חברות קש אחרות הקשורות לאותו חשבון. החברות הוחזקו באיי הבתולה הבריטים. לפי הפרסום של buzzfeed, הבנק משמש גם נתיב הלבנת כספים לעשירים ברוסיה.  הבנק שכר שני משרדי עו"ד בכירים עם קשרים בממשל האמריקאי כדי להסיר ממנו את הסנקציות.

"היום אנחנו מספרים את הסיפור הפנימי של איך מנהלים בFBME מיהרו לשקר, לאיים, להשתמש זיוף, וקרעו את דרכם להצלחה, בעוד קווין עמנואל הוגאן לובלס נלחמו על שם הבנק ורואי חשבון ב KPMG ו ארנסט אנד יאנג התעלמו מדגלים אדומים נוצצים בעוד הם נתנו למוסד מושחת את חותמת אישור הזהב שלו. בימים הקרובים נחשוף רשת סודית של קרנות מבוססות במוסקווה, הקשורות לממשל הרוסי, לנשק כימי סורי ול- ISIS - וחושפות כיצד ענק הבנקאות הבינלאומית אפשר לכסף חשוד להציף את המערכת הפיננסית המערבית באמצעות עסקאות שבוצעו על ידי FBME במשך עשרות שנים.", כותבים בbuzzfeed.

החלק השני של המחקר מספר את הסיפור של הלבנת כספים עבור מכון המחקר הסורי. בין היתר, החקירה הובילה למסמכים שחשפו כמה דברים אודות תכנית הנשק הכימי של סוריה. לפי המסמכים, עיסא אל-זיידי, אזרח רוסי-סורי, העביר מאות מיליוני דולרים באמצעות קרנות של הקרמלין המנוהלות בבנק לתשתית הנשק הכימי של סוריה. לפי המסמכים , אותו עיסא עשה העברות של לפחות חצי מיליארדי דולרים בין השנים 2006 - 2014. העברות בוצעו על ידי חברה שלו בשם Balec Ventures. בסך הכל, לפחות שמונה יחידים וגורמים ברשת הכספים הוכנסו תחת סנקציות בשל מימון תוכנית הנשק הכימי של סוריה או תמיכה במשטרו של אסד.

בנוסף, המסמכים שנאספו על ידי buzzfeed מראים כי הבנק שימש גם להלבנת כספים עבור דאעש , המאפיה הרוסית והקרמלין. בהצהרה באמצעות עורכי הדין שלהם, הבעלים של FBME אמרו לbuzzfeed  כי הדיווחים לא נכונים. "הבנק לא סיפק שירותים למימון המשטר הסורי, פקידי הקרמלין, ידידי פוטין או מאפיונרים רוסים", טוענים בתגובה של FBME. למרות ההכחשה של הבנק, האוצר האמריקאי ב2015 אסר על עסקים אמריקאים לעשות עסקים עם הבנק.

"הסאבים (האחים, בעלי בנק FBME) בנו רשת של קשרים רגישים מאוד במוסקבה. קבצים פנימיים מראים שהם ניהלו גם עסק לייצוא חומרי בנייה מרוסיה לאיראן. פאדי סאאב היה הבעלים של עוד יישות פיננסית רוסית בשם Trade Finance Bank. שותפיו לבנק הבוטיק הקטן הזה כללו אדם שהפך למנהל הזרוע הפיננסית של היצואן הצבאי של רוסיה, ועמאד ח'ורי, איש כספים כסוף-שיער ממוסקבה, שמשפחתו העבירה במשך שנים כסף רוסי למשטר הסורי", כותבים החוקרים באתר.

"משרד האוצר מצא כי FBME קיבל הפקדה של כמה מאות אלפי דולרים מממן של חזבאללה והחזיק יותר מ -7 מיליון דולר שנגנבו מהאוצר של גינאה המשוונית עבור נשיא המדינה ובנו", נכתב בכתבה של בלומברג באותו הקשר.  "האיסור בארה"ב נכנס לתוקפו השנה לאחר מאבק משפטי ארוך שנים. רשויות טנזניה גם משכו את הרישיון של FBME. הפעילות של FBME הייתה נושא לסדרה של מאמרים השבוע על ידי Buzzfeed".

לפי בלומברג, גם Deutsche Bank הגרמני קשור לפעילות החשודה של FBME בתקופה שבין 2013-2014. "ניתקנו את הקשר שלנו עם FBME בשנת 2014", אמר דובר דויטשה בנק בדוא"ל. "הגדלנו את צוות הפשיעה האנטי-פיננסית שלנו בשנים האחרונות ולקחנו על עצמנו את האחריות תחת חוקי ה- AML / BSA ברצינות רבה", אמר הדובר, בהתייחסו לחוקים נגד הלבנת הון ולחוק הסודיות של הבנק".

מקורות נוספים בפרשה:

https://www.regulations.gov/document?D=FINCEN-2014-0007-0057

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=0fc2cfef-0301-4187-bfcd-8eee78a2e4fc

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית