שוב, רחפן חדר לנתב"ג. ועדיין אין גורם אחראי שיקח אחריות לבעיה

במקרה האחרון, הרחפן חדר עמוק לשטח האווירי של נתב״ג, עד כדי קרבת חירום של ממש למטוסי בואינג מסחריים ששהו במקום. למרות המקרים החוזרים, ודו"ח מבקר המדינה בנושא - עדיין אין גורם אחראי במדינת ישראל שתפקידו למנוע מרחפנים לאיים על מטוסי נוסעים אזרחיים מפני רחפנים

שוב, רחפן חדר לנתב"ג. ועדיין אין גורם אחראי שיקח אחריות לבעיה

מאת Chris Hoare - Overflying Ben Gurion Airport, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48231929

חדירת הרחפן הלילה (ג') לנתב"ג אינה מקרה ראשון. בתקופה האחרונה היו לפחות ארבעה מקרים נוספים בהם רחפן חדר לתחום שדה תעופה בישראל. עם זאת, ולמרות דו"ח מבקר המדינה בנושא מחודש נובמבר האחרון, אין בישראל אף גורם שיקח אחריות למצב.

במקרה האחרון, גורם שהיה בשדה התעופה בעת האירוע אומר כי הרחפן חדר עמוק לשטח האווירי של נתב״ג, עד כדי קרבת חירום של ממש למטוסי בואינג מסחריים ששהו במקום.

עם זאת, לרשות שדות התעופה, המפעילה של נתב"ג, אין כלים לטפל ברחפן סורר. המכ"ם אמנם מזהה אותו, כך לרש"ת אין שום הנחיה חוקית כיצד לפעול במקרה זה. יחי האבסורד, שאם מישהו בנתב"ג יקבל החלטה להוריד את הרחפן כדי למנוע אסון אווירי - הוא צפוי לשבת בכלא.

בפועל, אחרי שרש"ת מזהה את הרחפן, היא מזמינה משטרה. לכל בר דעת שמדובר בתרחיש הזוי, היות ועד שהמשטרה תגיב ותנטרל את הרחפן, הוא כבר יכול לעשות נזק. יש לציין כי בכל המקרים האחרונים בהם רחפן חדר לשדה תעופה מדובר בטעות מפעיל ככל הנראה, ולא ברחפן המופעל לכוונת פיגוע טרור או הפלת מטוס.

אבל ההתמקדות בשטח שדה התעופה בנתב"ג מפספסת את העיקר. מה עם נתיבי הטיסה? אם מטוס מנמיך טוס דרך פולג בדרך לנתב"ג, מי יגן על הנתיב טיסה מרחפנים? או אם מטוס מנמיך בדרך לשדה התעופה באילת? לכן, שאלת ההגנה על רחפנים היא שאלת הגנה על המרחב האווירי הכולל של מדינת ישראל.

מבקר המדינה דן בדיוק בשאלה זו:

"החלטת הממשלה (מס' 903) מ-1.9.85, שכותרתה "השימוש בכוח נגד כלי טיס אזרחיים ויירוט כלי טיס" (להלן - החלטה 903), קובעת כי "שר הביטחון באמצעות חיל האוויר של צה"ל, אחראי בלעדית לנושא יירוט של כלי טיס הנמצאים במרחב האווירי של ישראל". גם על פי הוראת הפיקוד העליון 2.0401 של צה"ל מ-26.6.05 בנושא "זרוע האוויר של צה"ל", על חיל האוויר להגן בתווך האווירי על מדינת ישראל", נכתב בדו"ח.

"פקודת המשטרה (נוסח חדש) התשל"א-1971 (להלן - פקודת המשטרה), קובעת כי בין יתר תפקידיה בתחומי המדינה תעסוק המשטרה "במניעת עבירות ובגילוין... ובקיום הסדר הציבורי וביטחון הנפש והרכוש". החלטת הממשלה (מס' 411) מ-26.1.75 בנושא "האבטחה בישראל של מתקנים ומוסדות ממלכתיים" קובעת, כי "משטרת ישראל - במסגרת אחריותה לקיום הסדר הציבורי ולביטחון הנפש והרכוש, אחראית אחריות כוללת לאבטחת הציבור, ובכלל זה לאבטחת מוסדות ומתקנים ממשלתיים וציבוריים". החלטת ועדת השרים לביטחון פנים (מס' בפ/3) מ-2.8.78, בנושא "חלוקת האחריות לביטחון פנים", קובעת כי "בהמשך להחלטת הממשלה מס' 411... האחריות לביטחון פנים מוטלת על משטרת ישראל". החלטת ועדת השרים לענייני ביטחון (מס' ב/137) מ-19.6.79, בנושא "ביטחון אזורי - חלוקת תחומי אחריות", קובעת כי "בהמשך להחלטת ממשלה מס' 411... האחריות לביטחון האזורי מוטלת על משטרת ישראל".

"מכוחם של חוקים והחלטות אלה, חיל האוויר אחראי להגנת התווך האווירי במדינה מאיום כלי טיס, ואילו המשטרה אחראית לביטחון הפנים במדינה. אולם, מאחר שהחוקים והחלטות הממשלה האמורים לעיל נקבעו לפני שנים רבות, במועדים שבהם לא נראה לעין איום של רחפנים שמקורם בשטח המדינה למטרות פשיעה או טרור, נוצרה בפועל אי-בהירות לגבי הגוף האחראי להגנה על התווך האווירי מפני איום של רחפן שהמריא מתוך שטח מדינת ישראל או שכבר חצה את הגבול אליה לפני שהתגלה".

אם עסקנינו במתקנים, אזי רש"ת מפעילה 14 מתקנים בכל המדינה. חברת חשמל , מקורות, תשתית הגז, תשתיות התחבורה ועוד ועוד. כל אלו מתקנים ותשתיות מאוימות על ידי רחפנים. לא רק שדות תעופה.

בעקבות דו"ח מבקר המדינה הקימו במל"ל ועדה שצריכה לבדוק ולהחליט מי אחראי על מה. זאת, למרות שיש החלטת ממשלה קודמת. גם בועדת מדע וטכנולוגיה הקימו תת ועדה לענייני רחפנים.

בינתיים, למרות הוועדות, אין הגנה בפני רחפנים על התעופה האזרחית בישראל. ואת זה אני כותב כאשר בישראל יש מערכות לאיתור ויירוט רחפנים שכבר נמכרו לארה"ב, לתאילנד ולמדינות נוספות בעולם.

תגובות? בינתיים אין

בזמן כתיבת שורות אלו, פניתי לקבלת תגובה לשאלות הבאות:

  • האם מותקנת בשטח שדה התעופה בנתב"ג מערכת נגד רחפנים?

  • אם כן, האם היא עבדה או כשלה במקרה המדובר?

  • מה ההנחיות שניתנו לרשות שדות התעופה ליישם בנתב"ג בהקשר מניעת כניסת רחפנים?

פניתי לרש"ת שהפנו אותי לרת"א. רש"ת אינו רגולטור, אלא מיישם הנחיות של רת"א.  למעשה , אין היום הנחיה בכלל לרש"ת בהקשר זה. במציאות, המכ"ם בשדה התעופה מזהה רחפן , ואז מזעיקים משטרה.

ברת"א הפנו אותי למשרד התחבורה. את תגובת משרד התחבורה אפרסם כאן כאשר אקבל אותה.

פניתי גם למשטרה - את תגובתה אפרסם כאן כאשר אקבל אותה.

תגובת משרד הביטחון (אחראי על מימוש החלטה 903): "נושא זה אינו באחריות משהב"ט. אנא פנה לדוברות רשות שדות התעופה, ולדוברות חיל-האוויר."

דובר צה"ל מסר את תגובתו לדו"ח מבקר המדינה: "כפי שצוין בדו"ח, הרחפנים מהווים איום מורכב המהווה אתגר טכנולוגי המשותף לצבאות רבים בעולם ופתרונות המדף הקיימים אינם מספקים. בחודשים האחרונים האיץ צה"ל את פעילותו באופן משמעותי במטרה להגן על מדינת ישראל מפני רחפנים בתחומי אחריותו. עבודת המטה בנושא נעשית בשיתוף הגופים הביטחוניים האחרים ולאחרונה הוקמו שני צוותים משותפים: צוות לבניין הכוח בהובלת משרד הביטחון וצה"ל אשר יעסוק בהיבטי הפיתוח של היכולות הטכנולוגיות וצוות לתיאום תפיסת ההפעלה בין כלל הגורמים. צה"ל יקצה משאבים לקידום דרכי ההתמודדות עם איום הרחפנים בהתאם לסדרי עדיפויות במענה לכלל האיומים, זאת תוך ניהול סיכונים מושכל. צה"ל ימשיך לפעול בהגנה על מדינת ישראל ושטחה האווירי. יודגש כי בשנה האחרונה הביא חיל האוויר להפלתם של מספר רחפנים כחלק ממשימותיו להגנת שמי המדינה."

אולי יעניין אותך גם