"רוסיה פיתחה ופרסה טיל שיוט גרעיני חדש בניגוד להסכם בין שתי המעצמות"

כלי תקשורת זרים מדווחים כי שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, אמר את הדברים בתדרוך בכנס סודי של 'קבוצת התכנון בנושא הגרעין' של נאט"ו בבריסל, והוסיף כי פיתוח טיל השיוט הגרעיני החדש מהווה הפרה בוטה של הסכם INF

"רוסיה פיתחה ופרסה טיל שיוט גרעיני חדש בניגוד להסכם בין שתי המעצמות"

צילום: AP

מזה זמן מה יש בידי ארה"ב מידע לפיו רוסיה פיתחה, וכבר פרסה בצבאה בחשאי, טילי שיוט חדשים לטווח בינוני בעלי יכולת גרעינית המשוגרים מהקרקע. לארה"ב יש הוכחות כי לפחות שתי יחידות בצבא רוסיה כבר צויידו בטיל השיוט החדש SSC-8.

את הדברים אמר שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס לפני כמה ימים בתדרוך בכנס סודי של 'קבוצת התכנון בנושא הגרעין' של נאט"ו בבריסל. מאטיס טען כי פיתוח טיל השיוט הגרעיני החדש מהווה הפרה בוטה של הסכם INF, לפי אסור לפתח, ויש להשמיד, טילים משוגרי-קרקע בעלי יכולת לשאת רש"קים גרעיניים לטווח שבין 500 ל-5,000 ק"מ. הסכם זה נחתם לפני 30 שנה על ידי מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן.

העיתון "דר שפיגל" הגרמני מדווח, כי מדבריו של מאטיס עולה דאגה אמריקנית כנה מצעד זה של רוסיה וארה"ב שיתפה את חברות נאט"ו במידע המודיעיני על פיתוח ופריסת הטילים האסורים. בעקבות דבריו של מאטיס הציבה ארה"ב למעשה אולטימטום לחברות נאט"ו: עד כינוס ועידת הפסגה של הארגון ב-2018 על כל המדינות החברות בו להגיע לידי הסכמה על נוסח הודעה שתדרוש ותאלץ את רוסיה לחזור לשמירה על הסכם INF ולהימנע מפריסת טילי שיוט בעלי פוטנציאל גרעיני. אם נאט"ו לא תוכל להגיע לידי הסכמה כזו, ארה"ב תנקוט בצעדי ענישה משלה. על כך הגיב דיפלומט בנאט"ו כי "איש לא רוצה לחשוב מה יקרה כאשר ארה"ב בהנהגת הבית הלבן של טראמפ יפעלו בכוחות עצמם".

על פי הדיווח, מאטיס הציג בפני עמיתיו בנאט"ו הוכחות לקיום יחידות הטילים, אך לא כל חברות הארגון מקבלות בצורה מלאה את ההוכחות שהוצגו, אם כי לדברי שר ההגנה של ליטא החומר אושר על ידי מקורות ביון של נאט"ו. מקורות בממשלת גרמניה אמרו ל'שפיגל' כי הממשלה בברלין סבורה שהמידע שבידי האמריקנים אמין, אך עדין יש צורך באימותים נוספים.

אולי יעניין אותך גם