צה"ל חשף ונטרל מנהרה נוספת באזור רצועת עזה: "פרויקט המנהרות ספג מכה קשה"

דובר צה"ל הודיע כי נוטרלה מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל מאזור חאן יונס שבעזה. על פי תא"ל מנליס, "זוהי מנהרה מאוד משמעותית לחמאס, שהושקעו בה הרבה משאבים". המנהרה אותרה על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ויכולות מודיעיניות

המנהרה שאותרה ונוטרלה (צילום: דו"צ)

צה"ל חשף ונטרל מנהרה שחדרה לשטח ישראל מאזור חאן יונס שברצועת עזה, כך הודיע דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס בשיחה עם כתבים צבאיים.

"פרויקט המנהרות סופג מכה קשה", אומר מנליס ומספר כי פיקוד דרום, אוגדת עזה, מודיעין הנדסה וכוחות מיוחדים חשפו מנהרה שסוכלה. "זו היא מנהרה משמעותית מאוד שנחפרה בידי חמאס לתוך ישראל. היא חודרת מאות מטרים לשטח. המנהרה הייתה בשלבים מתקדמים מאוד". דובר צה"ל המשיך ותיאר כי למנהרה היו קשתות והוכנסו לתוכה מערכות תקשורת. "זוהי מנהרה מאוד משמעותית לחמאס, שהושקעו בה הרבה משאבים".

לטענת תא"ל מנליס, המנהרה לא היוותה סיכון וכי בשעות הלילה נוטרלה בשיטה חדשנית. על פי מנליס, הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט,  הורה לסכל את כל המנהרות ב-2018.

"המנהרה לא איימה על יישובים בשום שלב", הוסיף מנליס. "אזור היציאה מרוחק קילומטר מהיישוב הקרוב ביותר. זוהי הפרה בוטה של הריבונות הישראלית. ואנו נמשיך לפעול לאיתור המנהרות עם יכולות מודיעיניות וטכנולוגיות. המנהרות יהפכו למלכודות מוות עבור מי שחופר את המנהרות. בשלב סיכול המנהרה לא היו חופרים בפנים.

"התוואי של המנהרה היה סופי. היא חצתה לפני כמה חודשים לשטח ישראל. שיטת הנטרול הייתה שונה משיטת הנטרול של המנהרה הקודמת שנחשפה לפני פחות מחודש", אמר מנליס והוסיף כי המנהרה לא הכילה אמצעי לחימה בשטח שנסרק על ידי כוחות צה"ל עד כה. הוא סיפר עוד כי בצה"ל מאמינים שחמאס חשד שהצבא מחזיק במנהרה כבר מספר ימים. על פיו אורך המנהרה שנחשפה – קילומטר בתוך שטח עזה וכמה מאות מטרים בתוך שטח ישראל.

על פי מנליס "איתרנו את המנהרה עם טכנולוגיה שגובשה ב'מעבדה' וה'מוח' לגילוי מנהרות. יש שיטה שמביאה להישגים משמעותיים ועוד תביא להישגים משמעותיים נגד המנהרות. אנו נמשיך במאמצים בלתי פוסקים נגד המנהרות. המנהרה התגלתה במקום שבו עדיין אין קיר תת קרקעי נגד המנהרות. העבודות על הקיר לא הופסקו בעקבות נטרול המנהרה".

דובר צה"ל ביקש לציין כי אין קשר בין המנהרה לאירועי סוף השבוע. "באופן שבו המנהרה סוכלה בשטחנו הדבר לא יביא לשינוי השגרה בדרום - אולם אנו ערוכים". הוא התייחס גם לירי הרקטות שבוצע לעבר יישובים בדרום בליל שישי ובשבת ואמר כי "ראינו אחרי התקיפה שלנו בשישי בלילה את החמאס פועל למנוע ירי על הדרום. כלל הרקטות שנורו לדרום נורו בידי הסלפים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס לחשיפת מנהרת הטרור ואמר כי "מנהרות טרור, שחוצות את הגדר לשטח ישראל ופוגעות בריבונותנו, הן איום שלא נשלים איתו ונשקיע כל משאב כדי לסכלו. בזכות המאמץ המשותף לצה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, הגענו ליכולות טכנולוגיות חדשות במאבק בטרור המנהרות. אני מקווה שבחודשים הבאים איום המנהרות על תושבי 'עוטף עזה' יהפוך לנחלת העבר".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית