תעשייה אווירית - רבעון שלישי: צבר הזמנות בסך 10.8 מיליארדי דולרים

החברה מדווחת על התקשרויות בהיקף שיא בעסקאות עם לקוחות, בסך של כ-4.5 מיליארד דולר מתחילת שנת 2017

iai.co.il

החברה מדווחת על התקשרויות בהיקף שיא בעסקאות עם לקוחות, בסך של כ-4.5 מיליארד דולר מתחילת שנת 2017, וגידול בצבר ההזמנות לסך של 10.8 מיליארד דולר. החברה גם מדווחת על מכירות בהיקף של 840 מיליון דולר ברבעון, לצד רווח נקי בסך 10 מיליון דולר ורווח תפעולי של 20 מיליון דולר. יתרות המזומנים והאמצעים הנזילים של החברה מסתכמות לסך של כ-1.7 מיליארד דולר, זאת לצד תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של 41 מיליון דולר.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית: "הרבעון השלישי של שנת 2017 ממשיך להתאפיין בהגעה לשיאים חדשים בהיקף ההתקשרויות של החברה וכתוצאה מכך בצבר ההזמנות שלה, מה שמעיד על יציבות עסקית ועל אופק של המשך צמיחה והעמקת האחיזה בשווקים הגלובליים בהם היא פועלת.  הישגים אלה הינם משמעותיים בעיקר לאור התחרות העזה בשווקים ועל רקע התחזקות המגמה ברבות ממדינות היעד של החברה בהגנה על הייצור המקומי.  ההיקף הרחב של התקשרויות עם לקוחות שנחתמו במהלך השנה, עתיד לקבל ביטוי גם בנתוני המכירות של השנים הקרובות, עם התקדמות הביצוע של הפרוייקטים, הכוללים את העסקאות הגדולות בתולדות התעשיות הביטחוניות בישראל.

במקביל, אנו רואים את תוצאות הסכם הצמיחה שנחתם בחברה, כאשר הוצאות השכר ברבעון החולף ירדו בשיעור ניכר.  הנהלת החברה ממשיכה לפעול כל העת על מנת למנף באופן מיטבי את היכולות הטכנולוגיות והאנושיות יוצאות הדופן הקיימות בתעשייה האווירית, תוך בחינת מהלכים שמטרתם העמקת המיקוד העסקי והגברת הסינרגיות בין תחומי הפעילות השונים והמגוונים של החברה".

נתונים עיקריים לרבעון השלישי של שנת 2017           

מכירות החברה ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכמו בסך של 840 מיליון דולר בהשוואה ל- 893 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ-5.9%.

הקיטון במכירות ברבעון השלישי, ביחס לרבעון המקביל אשתקד, נובע מירידה בהכנסות במרבית חטיבות החברה אשר קוזזה בחלקה על ידי עליה במכירות חטיבת בדק מטוסים לאור עליה בהיקפי הפעילות בחטיבה.

העליה הגדולה בצבר ההזמנות בשנה האחרונה בסך של כ-2.6 מיליארד דולר, לרבות בגין העסקאות המהותיות שנחתמו בתקופה, אינה באה לידי ביטוי בדוחות החברה וצפויה להתבטא בעליה במכירות בשנים הקרובות. הקיטון במכירות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מביא לידי ביטוי ירידה שהתקיימה בצבר הזמנות החברה בשנים קודמות (2014-2016).

נתח המכירות לייצוא ברבעון השלישי של שנת 2017 עמד על 77% (23% לישראל), בהשוואה ל-76% ברבעון המקביל אשתקד (24% לישראל).

נתח המכירות לשוק הצבאי עמד ברבעון השלישי של שנת 2017 על 67% (33% לשוק האזרחי), בהשוואה ל-69% (31% לשוק האזרחי) ברבעון המקביל אשתקד. העליה בנתח המכירות לשוק האזרחי משקפת את הירידה בהכנסות החטיבות הצבאיות מול העליה בהיקף הפעילות של חטיבת בדק, בעיקר בתחום הסבות המטוסים.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכם בסך של 116 מיליון דולר (13.8% מהמכירות) בהשוואה ל- 135 מיליון דולר (15.1% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווחיות הגולמית ביחס לרבעון המקביל אשתקד נובע בעיקר מרישום הכנסה חד פעמית ברבעון המקביל אשתקד (קיטון בהוצאות השכר בסך 18 מיליון דולר) בגין התאמת הפרשות שכר, לאור החתימה על הסכם הצמיחה עם ארגון העובדים באוגוסט 2016.

בנטרול השפעת ההכנסה החד פעמית כאמור רשמה החברה ירידה בהוצאות השכר הנובעות מיישום הסכם הצמיחה, וזאת על אף הירידה בשער החליפין הממוצע של הדולר, ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המחקר והפיתוח ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכמו בכ-39 מיליון דולר לעומת סך של כ-44 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (המהווים כ-4.6% וכ-4.9% מהמכירות, בהתאמה).

הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים: הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים ברבעון השלישי הסתכמו בסכום זניח לעומת סך של 162 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאה ברבעון המקביל אשתקד נבעה מהכרה בהפרשה לפרישה מוקדמת במועד חתימת הסכם הצמיחה בשנת 2016,  בגין סך העובדים שצפויים לפרוש במסגרתו. נכון ליום 30 בספטמבר 2017 פרשו במסגרת הסכם הצמיחה כ-603 עובדים.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכם בסך של 20 מיליון דולר (2.4% מהמכירות) בהשוואה להפסד תפעולי בסך 132 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אשר נבע בעיקרו מרישום הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים בגין חתימה על הסכם הצמיחה כמוסבר לעיל.

הרווח התפעולי בנטרול הוצאות פרישה מוקדמת ("רווח תפעולי מתואם") ברבעון המקביל אשתקד הסתכם בסך של 30 מיליון דולר (3.4% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכם בסך של 49 מיליון דולר (5.8% מהמכירות) בהשוואה ל-EBITDA שלילי בסך של 104 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אשר נבע בעיקרו מרישום הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים בגין חתימה על הסכם הצמיחה.

ה-EBITDA בנטרול הוצאות פרישה מוקדמת ("EBITDA מתואם") ברבעון המקביל אשתקד הסתכם בסך של 58 מיליון דולר (6.49% מהמכירות).

הוצאות מימון נטו ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכמו ב-7 מיליון דולר בהשוואה ל-5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המימון נובע בעיקר משינויים בהוצאות בגין הפרשי שער חליפין.

חלק החברה ברווחי חברות כלולות: ברבעון השלישי של שנת 2017 נרשם רווח של כ-2 מיליון דולר בגין חלק החברה בחברות כלולות לעומת רווח של כ-1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מיסים על הכנסה נטו: ברבעון השלישי של שנת 2017 רשמה החברה הוצאות מיסים נטו בסך של 5 מיליון דולר בהשוואה להכנסות נטו בסך של 42 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הפער מיוחס למעבר להפסד לפני מס ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר כתוצאה מרישום הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים, וכן מהפרשים בבסיס המדידה הנובעים מעליית שער החליפין של הדולר ביחס לשקל ברבעון השלישי בגינה נרשמו הוצאות מיסים, לעומת ירידה בשער החליפין של הדולר-שקל ברבעון המקביל, בגינה רשמה החברה הכנסות מיסים. הוצאות/הכנסות המיסים בגין שינויי שער החליפין הן הוצאות חשבונאיות (רובן בגין מיסים נדחים) הנובעות מכך שהחברה מדווחת למס הכנסה בשקלים בעוד מטבע פעילות הדוחות הכספיים הינו דולר.

הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2017 הסתכם בסך של 10 מיליון דולר (1.2% מהמכירות) בהשוואה להפסד נקי ברבעון המקביל אשתקד בסך של 94 מיליון דולר, אשר נבע בעיקרו מרישום הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים בגין חתימה על הסכם הצמיחה כמוסבר לעיל.

הרווח נקי בנטרול הוצאות פרישה מוקדמת ("רווח נקי מתואם") ברבעון המקביל אשתקד עמד על 28 מיליון דולר (כ-3% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הנקי המתואם מוסבר בעיקר על ידי רישום הוצאות מס בגין הפרשי שער חליפין ברבעון השלישי לשנת 2017 לעומת רישום הכנסות מס כאמור ברבעון המקביל אשתקד.

צבר ההזמנות בסוף הרבעון השלישי של שנת 2017 הסתכם בכ-10.8 מיליארד דולר, בהשוואה לצבר בסך של כ-9 מיליארד דולר בסוף 2016. 76% מהצבר מיועד למכירה ללקוחות חו"ל בפיזור גיאוגרפי רחב. הצבר מורכב ממגוון רחב של מוצרים ומבטיח 3 שנות פעילות.

יחס התקשרויות למכירות (Book to bill) לתקופה של 12 החודשים שמסתיימים ב-30.9.2017 עומד על 1.76, המשקף את הצמיחה בהיקפי ההתקשרויות של החברה.

תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת הסתכם בסך של 41 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 72 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אירועים מהותיים ברבעון השלישי של שנת 2017 ועד למועד פרסום הדוחות

חתימה על הסכם להשקעה של קרן פימי בחברה בת של החברה – בחודש נובמבר 2017 נחתמה עסקה בין החברה וחברת בת שלה Imagesat International N.V) ISI) לבין קרן השקעות פרטית (קרן פימי) לפיה קרן פימי תשקיע ב-ISI סך של 40 מיליון דולר תמורת מניות בכורה המהוות 53.6% מהון המניות של ISI.

השלמת העסקה כפופה בין היתר לקבלת אישור רשות ההגבלים העסקיים ומשרד הבטחון. היה והתנאים להשלמת העסקה לא יתקיימו עד לתום 150 יום ממועד החתימה על ההסכם, רשאיות הן קרן פימי והן ISI להודיע על ביטולו. עם השלמת העסקה צפויות אחזקותיה של החברה ב-ISI לעמוד על כ-46.4% מהון המניות והיא צפויה להכיר ברווח בסך של כ-7-13 מיליון דולר. למועד הדוחות הכספיים טרם הושלמה העסקה.

בחודש ספטמבר 2017 התקבל בחברה כתב תביעה מחברת חלל תקשורת בע"מ ("חלל"), במסגרת הליך בוררות שבסיסו טענות חלל לנזקים והוצאות שנגרמו לה לכאורה בסך של 138 מיליון דולר (בצרוף ריבית) כתוצאה מהפרה לכאורה של התחייבויות החברה למסירת לווין התקשורת עמוס 6 במועד שנקבע. החברה דוחה את טענות חלל מכל וכל ולעמדתה בהתבסס על עמדת יועציה המשפטיים, סיכויי התביעה להתקבל נמוכים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית