שלושים שנים ל"ליל הגלשונים"

באפריל 1987 נכנס לתפקידו הרמטכ"ל רב-אלוף דן שומרון . מאמץ מרכזי שהוא הוביל - ביטול פרויקט "לביא" והסבת המשאבים לנשק מדויק בשדה הקרב העתידי. החלטה פופולרית שלו בתחילת דרכו, שהסבה קורת רוח לחיילים אז, היתה החזרת הכומתה לכתף, לאחר שנים של כומתה על הראש ביוזמת הרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן.

ב-25 בנובמבר 1987 ארע פיגוע מסוג חדש בגבול לבנון – שני מחבלים מארגונו של אחמד ג'בריל, "החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית", הצליחו לחדור למרחב האווירי של ישראל בצפון הארץ בלי שנפגעו בדאייתם. זה היה חריג בשימוש בכלי טיס לנחיתה בשטחנו ובאופן הפעולה של מחבל בודד שהצליח להגיע ליחידה מרוחקת משהו מהגבול. אחד המחבלים נחת בטעות צפונית לכפר יובל, כ-300 מ' בתוך רצועת הביטחון ונהרג על ידי כוחות צה"ל. המחבל השני הצליח לנחות בשדה ממזרח לקריית שמונה בסמוך למנחת המסוקים "גיבור", פתח באש לעבר טנדר צבאי, הרג קצין צה"ל, ופצע חיילת נוספת. לאחר מכן הסתער המחבל על מאהל של מפקדת חטיבת הנח"ל. השומר בשער המחנה נס מעמדתו כשזיהה את המחבל, ואפשר לו בכך לחדור למאהל ללא קושי. המחבל פתח בירי, השליך רימוני יד לעבר החיילים ששהו במקום, הצליח להרוג עוד 5 חיילים ולפצוע 7 נוספים עד שנהרג מאש אחד החיילים.

הפיגוע ארע בחודשים הראשונים של כהונת הרמטכ"ל דן שומרון והוא ראה בו הזדמנות חשובה למצב את תפיסת הפיקוד וההתנהלות המבצעית המתאימה. בדיעבד התברר כי הייתה התרעה מודיעינית על הפעולה, אך לא הוערכה כהלכה ובזמן. ימים ספורים לאחר האירוע פרצה ההתקוממות ("האינתיפאדה") הראשונה. בעקבות האירוע מינה הרמטכ"ל ועדת חקירה בראשות ראש אכ"א, אלוף מתן וילנאי. על בסיס מסקנות הוועדה החליט הרמטכ"ל  להעביר מתפקידו את מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יעקב סלע, למרות שנכנס לתפקידו רק חודש ימים קודם; להעמיד לדין את קמב"צ החטיבה ולפעול לסיום שירותו בצבא ולהעמיד לדין את הש"ג, רוני אלמוג, אשר נידון במשפט צבאי לשנה וחצי מאסר בפועל ולאחר שריצה את עונשו עזב את הארץ. הרמטכ"ל גם הורה את ראש אכ"א לחקור את מכלול ההיבטים של התנהגות חיילים וקצינים, אשר היו במחנה ולבחון ההשלכות ביחס לכלל הצבא.

בעקבות הביקורת הציבורית והצבאית הקשה שהוטחה באלמוג, הסתנן אביו, יצחק, למחנה מפקדת פיקוד צפון, באומרו כי עשה זאת על מנת להוכיח שניתן לחדור למחנה גם ללא היתקלות ישירה בש"ג בשער, ועל כן יש להסיק מסקנות גם כלפי מפקדים שכשלו בתחומי המודיעין והאבטחה ולא להתמקד בבנו דווקא. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יוסי פלד, אשר הרגיש אחריות לאירוע שהיה בתחום הפיקוד, הודיע לשר הביטחון, יצחק רבין כי כדי להרגיע את ההיסטריה הוא מוכן לעזוב את תפקידו לאלתר. רבין סירב והורה לו להמשיך בתפקידו.

מאז "ליל הגלשונים" השתרש הביטוי הביקורתי "תסמונת הש"ג", לציון הנטייה להעביר אחריות למחדל לגורמים הזוטרים ביותר בשרשרת הפיקוד.

אולי יעניין אותך גם