"מתחילת 2017 מתועדים אצלנו 40 אירועים של חדירת רחפן למרחב האווירי של בית הסוהר"

"אל למעלה מ-20 מתקנים שלנו הגיע רחפן בלתי מורשה - בערך כל המתקנים בארץ", אמר חזי מרקוביץ, רמ"ח אבטחה בשב"ס בועדת המדע והטכנולוגיה

dji.com

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ג') דיון בנושא 'הסדרת השימוש ברחפנים לצרכים אזרחיים ולצרכי אכיפה'. במהלך הדיון ציין חזי מרקוביץ, רמ"ח אבטחה בשב"ס כי למרות שבתי הסוהר הוגדרו כאזור אסור לטיסה, "מתחילת 2017 מתועדים אצלנו 40 אירועים של חדירת רחפן למרחב האווירי של בית הסוהר, כולל אירוע מפברואר השנה של כניסת רחפן אל תוך בי"ס רימונים עם חומר החשוד כסם, אמל"ח ואמצעים אסורים. אל למעלה מ-20 מתקנים שלנו הגיע רחפן בלתי מורשה - בערך כל המתקנים בארץ.
 
"מיותר לציין מה קורה אם רחפן כזה מגיע לאסירים ביטחוניים, זה איום משמעותי מבחינתנו. מבחינה חוקית איננו יכולים לנטרל רחפנים, אנחנו עוסקים בזיהוי וניטור, יש לנו אמצעי לזיהוי כזה, אך גם כשזיהינו אין לנו מה לעשות עם זה. אנחנו מתייחסים לתחום גם כהזדמנות ומשתמשים באמצעים אלה בסוגיית הברחות לתוך בתי הסוהר, באירועי בריחה". 
 
בני דוידור, ראש אגף כשירות אווירית, רת"א: "תהייה הקלה משמעותית בהליכי הרישוי - לכלים ששוקלים מתחת ל-4 קילו ומהווים כ-80 אחוז מהשוק, תהייה הקלה בתהליכי קבלת הרישיון. בנושא התקינה – יש הרבה הליכים, הם ארוכים, אנחנו עוסקים בביטול הדרישה לרישוי מסחרי לכלים מתחת ל-25 קילו. בנוגע לאגרות, אנחנו בתהליך סיום גיבוש אגרות חדשות, להוריד את האגרות של הכלים הקטנים מאלפי שקלים למאות.
 
"בנוגע לתקנות ההפעלה – אנחנו בוחנים לאמץ את התקנות האמריקניות - מי שמחזיק כלי של מעל 300 גרם ומתחת ל-25 קילו יחויב לרשום אותו און ליין ויהיה חייב לעבור מבחן של כללי ההטסה, זה בבחינה ויצור לנו תמונה אלקטרונית של מרבית הכלים. לעניין האכיפה אנחנו בוחנים שינוי בחוק – לקחת חלק מהעבירות ולהפוך אותן למנהליות, כיום האכיפה פלילית בלבד, דבר המגביל אותנו, כשתשונה למנהלית גופים נוספים מלבד המשטרה יוכלו לבצע אכיפה".
 
עו"ד ניר גרסון, הרשות להגנת הפרטיות, משרד המשפטים: "אנחנו מתכננים לפרסם הנחיה ספציפית שתעסוק בנושא ותדרוש להפעיל פרוצדורות לפני הפעלת רחפנים מבחינות משפטיות וגם מבחינות טכנולוגיות. בעולם בו כל אחד יכול לצלם ממבט על, צריך לנסח מחדש מהי רשות היחיד בה אסור לי לצלם".
 
נתי שוברט, סמנכ"ל בכיר, משרד התקשורת: "מתבצעת עבודת מטה על מנת לאפשר גם בישראל שימוש ברחפנים בהם רוב העברת החוזי מהרחפן אל המשתמש נעשית בתחום תדרים של 5.8 גיגה הרץ, הדבר תלוי תקציב".
 
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "יש מסה גדולה של רחפנים בישראל והמספרים רק הולכים וגדלים, אנחנו מודאגים ודואגים. יש צורך בהסדרה ורגולטור אחד מתכלל. יש לנו בעיות של רגולציית יתר שפוגעת בשוק הייצוא והפיתוח עם חשש לבריחת טכנולוגיה ופיתוחה בחו"ל וכן עם פגיעה בשוק המסחרי והחובבני. מנגד יש לנו מחסור באכיפה ממוקדת לגבי שימוש בלתי חוקי, עברייני ולא אחראי ועד כזה שפוגע בפרטיות ובעוסקים מורשים. יש צורך בהסדרה מא' ועד ת' של התחום הזה, מישהו צריך לקחת על עצמו את המשימה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית