מחירון השמירות של צה"ל: אמצע שבוע - 150 ש"ח. סוף שבוע - אלפי ש"ח

מפקד המשטרה הצבאית החוקרת, אל"מ גיל ממון: "ב-2017 מצ"ח ניהלה 4 חקירות בנושא מכירת שמירה". ח"כ אבי דיכטר: "חברי כנסת מדברים על מאות מקרים בחודש והצבא מדבר על מקרים בודדים בשנה"

https://www.flickr.com/photos/idfonline/23102098809

ועדת החוץ והביטחון קיימה אתמול (ב') דיון מהיר בנושא "תופעה בצה"ל: סחר בשמירות" על פי הצעותיהן של ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אשר נוהל ע"י ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד).

מפקד המשטרה הצבאית החוקרת, אל"מ גיל ממון, הציג את הנתונים הקיימים במצ"ח: ב-2017 מצ"ח ניהלה 4 חקירות בנושא מכירת שמירה (ב-2015 ו-2016 הייתה אחת בכל שנה), קיבלה דיווח אחד ממפקדים בנושא ועוד ידיעה מודיעינית אחת. אל"מ ממון אמר כי מדובר בעבירה פלילית, אשר לא בסמכות מפקדים לטפלה ברמה משמעתית בתוך היחידה, ומחויבת בהעברה למצ"ח, ולאחר בחינת התיקים במצ"ח, רובם טופלו ברמת הדין המשמעתי ולא ברמת הדיון הפלילי. אל"מ ממון סיפר גם על ניסיונו כמפקד גדוד, ועל הליווי הצמוד שיש בכל גדוד ברמת תנאי השירות (ת"ש), וציין כי תקציב הת"ש נמצא בעליה כל שנה, וכי כיום, בניגוד לשנים עברו, צה"ל מכיר כחייל בודד גם במי שלא בקשר עם הוריו ולא מקבל תמיכה מהם, ולא רק במי שהוריו אינם בארץ.

חברי הכנסת אמנם הודו למפקד מצ"ח שהגיע בעצמו לדיון, אך זעמו על כך שלא נשלח אף גורם מקצועי לנושא הת"ש, אשר יוכל להתייחס לשורשים הסוציו-אקונומיים של התופעה.

ח"כ נחמיאס ורבין: "אני לא יודעת מי האשם האמיתי פה. החייל שנזקק למכור שמירה תמורת כסף? החייל ששילם תמורת זה? המפקדים שעצמו עין? לפי הנתונים שהגיעו אלי, שמירה באמצע שבוע היא אמנם "רק" 150 ש"ח, אבל זה מגיע גם לאלפי ש"ח בסופי שבוע. שורש הדיון הוא היכולת של הת"ש לטפל בחיילים אלה – כאשר לפי הערכות יש בהוצאה לפועל עשרת אלפים תיקים פתוחים כנגד חיילים. האם הת"ש מספיק טוב לזהות צרכים ולתת תמיכה בהתחלה? חיילים שנתפסים על מכירת שמירה, האם מישהו נתן להם סיוע לאחר מכן או רק טופלו פלילית?"

ח"כ אלהרר: "החיילים הללו לעיתים הם צעירים חסרי עורף משפחתי, אין להם לאן לחזור,  אין להם כסף לחיות ונגזר עליהם להסתדר בכוחות עצמם. מה אנחנו מצפים מהם לעשות? אנחנו אומרים להם תשרדו, אז הם שורדים. הגיע הזמן שנפתח את העיניים וניתן מענים אמתיים, גם בצה"ל וגם בחוץ. לא בכדי יש אגף מיוחד שהוקם באגף האכיפה והגבייה של צעירים וצעירות שלא מצליחים להסתדר לבד. הדיון בא לא כדי לוודא שהחיילים הללו נענשים פעמיים, על מצבם ועל המכירה, אלא שיינתן להם מענה שימנע מהם להגיע למצב בו הם מוכרים את החופש שלהם"

ח"כ ענת ברקו (הליכוד): הדילמה בין לדאוג למשפחה לבין שירות בצה"ל היא דילמה בלתי אנושית. צריך לחזק את חיילי צה"ל כמה שיותר. כמו שיודעים לקרוא להם בכל שעה ובכל דקה, צריך לדעת לדאוג להם בזמן השירות ולאחריו. חיילים עניים הופכים להיות אזרחים עניים, ללא שום הכרה על תרומתם"

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד): "חברי כנסת מדברים על מאות מקרים בחודש והצבא מדבר על מקרים בודדים בשנה. קשה מאוד לנהל דיון אפקטיבי כשאין הסכמה על הבסיס, ואותי בכלל מדאיגה האפשרות שלא מבינים שמי שמוכר שמירה, הפיתוי שלו להמשיך קל מאוד, וכבר יימצא גורם עוין שישלם לו לעצום עין מגניבת נשקים, למשל".

ח"כ אוחנה סיכם: "שוויון בין חיילים הוא ערך חשוב מאין כמותו. כלל לא מוצה הדיון בשאלה האם יש תופעה של מכירת שמירות, בשל הפער המדאיג בין הנתונים אצל חברי הכנסת ובתקשורת, לעומת אלה של צה"ל. זו אינה תופעה שדורשת טיפול רק במישור פלילי או משמעתי, שכן מקורה במישור כלכלי-חברתי, ומשום כך גם היעדר גורמים רלוונטיים לזווית זו מצה"ל בלט פה מאוד. אני קורא לחברי הכנסת לאסוף עוד נתונים בנושא, ולפיהם נשקול לקיים דיון המשך בנושא ,בוועדת המשנה לכח אדם, אשר בראשותי".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית