הנמר של גולני

הנמר של גולני

 כשהנמר נכנס לראשונה בשנת 2008 לשימוש בחטיבת גולני, הוא לא נתפס כחידוש משמעותי לעומת ה"אכזרית", ששירתה את החטיבה עד אותה תקופה. שניהם כלי רכב קרביים ממוגנים (רק"ם), שייעודם המקורי היה להסיע לוחמים לכל יעד שיתבקשו, בצורה בטוחה. ההחלפה לכלי הרכב הקרבי החדש, המשוכלל והמתקדם יותר, הייתה תחילתו של תהליך שינוי גישה משמעותי בחטיבה מספר 1, שהפך אותה לחטיבה ממונעת ומתקדמת - ששמה את הנמר במרכז.

בחטיבת גולני התחוללו הרבה שינויים שהביאו את הנמר למעמדו כיום. השימוש הראשוני שלו היה כמעין "הסעה ממוגנת", שהביאה את הלוחמים ליעד שלהם במהירות ובבטיחות, במיגון יעיל בהרבה מבעבר. אך עם הזמן התגלו עוד ועוד יתרונות שלו, והם רבים -  עם חמש מערכות אמל"ח, שמגיעות לטווח של אלפי מטרים, מערכת שליטה ובקרה אישית ומקום ל-12 לוחמים, הוא כלי רק"ם מהמשוכללים ומהמתקדמים בעולם.

השינוי העיקרי בתפיסת השימוש הגיע בעקבות מבצע צוק איתן, שהיה טבילת האש של הנמר. אז הבינו שהידע המקצועי הקיים לשימוש בכלי לא תואם לתרחישי המלחמה המודרנית.

"הבנו שאנחנו לא מגיעים ל-20% מהמיצוי האופטימלי של הכלי", מספר סגן עומרי נידם, שעד לפני כמה חודשים שימש כראש מדור נמר בבא"ח גולני. "נתקלנו בשאלות חדשות על השימוש בכוח העצום שיש לנו בידיים, והתחלנו מעבר מאימון ללחימה בשטח פתוח, במתווה צפוני, ללחימה בשטח בנוי נוסח עזה".

אחרי תהליך משמעותי של הפקת לקחים בעקבות המבצע, מקצוע הנמר התפתח בחטיבת גולני בכמה היבטים. מדור נמר, שהיה קיים בחטיבה בעבר, הוקם מחדש, כשתפקידו העיקרי הוא שמירת כשירות החיילים לשימוש בכלי. המדור מנהל מעקב אחרי בעלי התפקידים הרלוונטים בחטיבה, כולל צמרת הפיקוד, ומוודא שהם מעודכנים ורעננים.

מעבר לכך, המדור הזה הוא בעל הסמכות העיקרי בכל הקשור למקצועיות בנמר. "המטרה הבסיסית של הנמר היא להוביל כיתת חי"ר ליעד שלה כשהיא ממוגנת בצורה הטובה ביותר", קובע סגן נידם, "ברמה הבאה, הוא צריך לשמש כלי לחימה חזק בהגנה והתקפה כאחד, גם בעזרת האמצעים הייחודיים שלו. השילוב הזה נותן לנו כחטיבה כוח משמעותי מאוד יחסית ליחידות חי"ר אחרות - ולפי המטרות האלו אנחנו מנסים להתפתח ולהשתפר כל הזמן".

במסגרת עבודתו, פיתח מדור הנמר תורת הוראה מקצועית רשמית של מקחצ"ר (מפקדת קצין חיל רגלים וצנחנים ראשית) על השימוש בנמר וטכניקות הלחימה איתו. התורה משמשת את חטיבת גולני, ותסייע לכל יחידה שתרצה לקלוט את הרק"ם בעתיד. "המטרה שלנו היא לבסס את המעמד של הנמר בקרב הלוחמים, לצד העמקת הידע עם כל שימוש בו", אומר סגן נידם.

איך בכלל משפרים את הלמידה של שימוש ברק"ם? לפי סגן נידם, הפיכת הנמר למרכז העשייה בחטיבה, נעשתה עם המון למידה מחיל השריון ועבודתם עם טנקים: "לקחנו חלק מהרעיונות שעובדים בהכשרת שריון והטמענו אותם בהכשרות שלנו".

"לדוגמה, לקחנו את 'משולש הזהב', שלישיית בעלי התפקידים בנמר - מפקד, נהג וקטלן (מקלען) - ובנינו עבורם שבוע מקצועי ומגבש בביסל"ח", הוא מפרט, "זה הושפע מהתהליך בשריון שמתחיל מגיבוש הצוותים הקטנים, רביעיית חיילים במקרה שלהם, הרבה לפני שמגיעים לתרגילי מחלקות".

בזמן שירותו של לוחם בגולני הוא פוגש את הנמר לאורך תקופת האימון ובתרגילים, אך המפגש המשמעותי הראשון שלו עם הרק"ם הוא בתקופת הטירונות. במהלך שבועות הכשרה בביסל"ח, עוברים הטירונים שעות למידה תיאורטית על הכלי, בהן הם מכירים את התכונות שלו, המפרט שלו והיכולות שלו. כמובן שהידע לא נשאר בכיתה, ובהובלה של "משולשי הזהב" - חבריהם למחלקות, הם מתרגלים בשבועיים שלאחר מכן תמרון על הכלי ושימוש בו בשטח.

גם בשבוע האחרון של ההכשרה בבא"ח גולני, מתקיים תרגול ממוקד בנמר ואקט של תרגיל פלוגתי עם נמרים. "זה יחסית חדש ואנחנו רואים את התוצאות בשטח" מספר סגן נידם, " אנחנו כל הזמן מגלים את היכולות שלנו, והחיילים צוברים יותר ויותר ביטחון בשימוש בכלי לאורך כל השירות".

"מדובר בכלי ידידותי, שנותן הרגשה בטוחה גם לחיילים חדשים", קובע סגן נידם, "אחרי שהחיילים מבינים את השימוש בו הם מעדיפים אותו על פני כל כלי אחר, ומבינים שהנמר זה הקלף המנצח שלהם".

פרסום ראשון אתר צה"ל / נגה ברנדר ואביב כדריה

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות