מפכ"ל המשטרה: "הגבול בין טרור ופשיעה מטשטש"

"אנו נדרשים להתמודד עם טרור ללא רסנים פוליטיים או ארגוניים, לא פגיע, איננו מחזיק בשטח מוגדר, ובעצם באויב וירטואלי של אידיאולוגיה קיצונית, עם ביזור מוחלט בקבלת החלטות", אמר מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך

https://www.police.gov.il/articlePage.aspx?aid=6088

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, השתתף היום (שלישי) בכנס האבטחה של ישראל לשנת 2017, ביחד עם ראש אגף המבצעים, ניצב אלון לבבי, וחטיבת האבטחה של משטרת ישראל.

במהלך הכנס אמר המפכ"ל: "בעשור האחרון חל שינוי עמוק והעורף הפך לחזית. הקישוריות המתגברת של העולם, מאפשרת להשפיע מרחוק ללא תלות בגבול משותף, לייצר ארגונים אידיאולוגיים רשתיים, מבוזרים, ללא כל עוגן גיאוגרפי פגיע ועוד. אתגר זה מעביר בהדרגה נטל בטחוני גובר מכתפי צה"ל לכתפי משטרת ישראל. אנו נדרשים להתמודד עם טרור ללא רסנים פוליטיים או ארגוניים, לא פגיע, איננו מחזיק בשטח מוגדר, ובעצם באויב וירטואלי של אידיאולוגיה קיצונית, עם ביזור מוחלט בקבלת החלטות". 

"מודל זה מטשטש בין טרור ופשיעה. כידוע, צעירים נוטים להעדיף אידיאולוגיות פשטניות של 'שחור ולבן'. הוואקום שנוצר מסיכול עמוק של הטרור הממוסד, מייצר הזדמנות לפיתוי צעירים. לא עוד חמש שנים בהם תידרש להוכיח דתיות ונאמנות לפני שתפגוש תכנון פיגוע. אפשר לעשות הכל 'מהיום למחר'. התוצאה, מפגש טרור בשטח בין הטרוריסט למגיב הראשון, ללא שהיה סיפק בידי גורם כלשהו לבצע סיכול מתקפי מקדים". 

המפכ"ל הרחיב על אתגרי המשטרה בעידן המודרני וציין: "מתן מענה לסוג של חשיבה שנתפס לא רציונלי בעיניים מערביות, מחייב אותנו להיערכות לכל תרחיש אפוקליפטי שגורמים כאלה עלולים לייצר, מהתרחישים הקונבנציונאליים ועד התרחישים הלא קונבנציונאליים. עלינו לחשוב תמיד צעד קדימה מבחינת המוכנות ולהבטיח כי בהינתן אירוע, נסיים אותו כשידנו על העליונה. גם כאשר למודיעין המסכל היו פחות ופחות הזדמנויות למניעה. נדידת משימות ביטחוניות לכתפי המשטרה, ללא שהמשטרה שוחררה משום משימה קלאסית אחרת, מאתגרת את מודל הפעילות של המשטרה". 

בהמשך דבריו התייחס המפכ"ל לחיבור בין המשטרה ומערך האבטחה בישראל: "ככל שמערך האבטחה יהיה מקצועי יותר, מחובר הדוקות לתמונת האיומים, מאומן ומצויד, המשטרה תוכל לתת מענה הולם עבור העורף. המציאות הביטחונית מציבה גם את מערך האבטחה בחזית ואנו לוקחים אתכם בחשבון בכל תכנון מבצעי, כחלק אינטגרלי של המענה. לצערי, לצד העלייה במספר השוטרים הנפגעים, שנאלצים לא פעם להיות "מגיבים ראשונים", כאשר ליריב יש את זכות הכדור הראשון או את יוזמת הדקירה, יש גם מחיר שמשלמים המאבטחים, שלא פעם נמצאים שם עבור האזרח והגנת חייו. אנו דורשים מהם לתפוס את עצמם כשוטרים. המאבטחים רלוונטיים לביטחון לא רק כשהם על משמרתם, אלא בכל רגע נתון במקום בו הם נמצאים. כמו שאנו חותרים להטמיע טכנולוגיות עבור מערך השיטור, כדי לאפשר לו לא רק להגיב ראשון, אלא להציף, לתקל את היריב תוך יצירת יתרון טקטי - כך נכון שהדברים יחלחלו למערכי אבטחה".

בסיום דבריו התייחס המפכ"ל לאתגרי העתיד וציין: "חטיבת האבטחה של משטרת ישראל תחתור לעשייה משותפת כדי לחסוך בחיי מאבטחים. שיתוף פעולה והעברת ידע באופן אפקטיבי הם הבסיס להתמודדות וליכולת שלנו לשמור על חיי אדם ועל ביטחון האזרחים. חובתנו המוסרית כלפי אזרחי מדינת ישראל היא לצפות את איומי העתיד, ולהתמקד בפתרונות עתידיים ובטכנולוגיות שעדיין אינן בהישג יד. ככל שנמקסם את השותפויות - ננצח".

פרסום ראשון: אתר משטרת ישראל 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית