על השולחן: הממשלה לא פועלת להקפאת כספים שמועברים לטרור

ח"כ דיכטר: "איך אנחנו אמורים לפעול, ככנסת, כאשר אנו מזהים שריפה ביער, רואים את האש מתפשטת, יודעים שיש לנו סופר טנקר שאפשר להביא אותו, ואתם אומרים לנו לחכות. כמה זמן השריפה הזו תמשיך להתפשט לפני שתכלה את כל היער?"

על השולחן: הממשלה לא פועלת להקפאת כספים שמועברים לטרור

bigstockphoto

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), המשיכה השבוע בדיוני ההכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק קיזוז כספים לרשות הפלסטינית בגין תמיכתה בטרור, התשע"ז–2017, של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) וחברי כנסת נוספים.

כמו בדיון אשר התקיים בסוף חודש יוני השנה, הזכירו נציגי משרדי הממשלה את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה בנושא הצעת החוק, אשר אושרה לקידום בקריאה טרומית, ולאחר מכן תקודם הצעת חוק ממשלתית בנושא, ורק אם זו לא תקודם, הצעת החוק הפרטית תקודם, כל עוד תתואם עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים.

עו"ד גל כהן, מהלשכה המשפטית במשרד הביטחון, אמר כי המשרד הונחה להכין הצעת חוק ממשלתית בנושא, אבל עוד "בטרם הניסוח נדרשת עבודת מטה רצינית לגיבוש כל הנתונים והמנגנונים הנדרשים, כי כרגע לא בטוח שהמנגנונים המוצעים יספקו את מה שהחוק רוצה להשיג". עו"ד כהן אף הסביר כי מתרחשים שני תהליכים במקביל מבחינת הממשלה: האחד, הערות ניסוחיות להגדרות מסוימות, כמו גם בחינה אם עדיף חוק העומד בפני עצמו או תיקון חוק קיים, כמו חוק המאבק בטרור, למשל. השני, עבודת מטה לאיסוף כלל הנתונים מכל גופי הביטחון, על הכספים השונים והערוצים השונים בהם הם מועברים, אשר מתבצעת ע"י מטה חדש אשר הוקם במשרד הביטחון – מטה ללוחמה כלכלית, בראשות עו"ד פול לנדס (לשעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים – ר.ר.).

עו"ד כהן הוסיף: "נבקש שלושה חודשים להביא משהו שנוכל לחתום עליו, כי אנו לא רוצים לקבוע כרגע משהו שלא נוכל לבצע אותו ברמה הטכנית. רוח החוק המוצע היא גם רוח הצעת החוק שאנו נגבש, אבל אולי נמצא מנגנון אפקטיבי יותר. כמו כן, כרגע החוק מבקש להסתמך על פרסום רשמי של הרשות הפלסטינית, ולא בטוח שנרצה לעשות זאת, לדוגמה".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו): "אני חתום על ההצעה כמו ח"כ שטרן, ומוכן לעזור לו לתאם את קידום הצעת החוק שלו ככל שיבקש, אבל כאשר ניתנות התחייבויות לוועדת שרים לחקיקה, יש לכבד אותן, וכאשר יש החלטות של ועדת שרים לחקיקה, אנו כקואליציה מחויבים להן".

ח"כ שטרן: "חצי שנה ויומיים מאז החלטת ועדת שרים, וכמעט חמישה חודשים מהדיון הקודם פה, ולא שמענו על כל התקדמות מצד משרדי הממשלה, ובוודאי שלא על הצעת חוק ממשלתית. אני עושה הכל כדי לא להפוך את זה לפוליטי, ולא לפצל קואליציה ואופוזיציה בנושא הזה, שבאמת יש פה עליו הסכמה רחבה. אני לא רוצה בכלל לשאול מהו המטה החדש הזה, וכמה תקנים יש בו ומה יכולותיו, אלא לומר שאנו חייבים לקדם את הצעת החוק, כדי לעצור מימון לטרור. אנחנו חייבים לקדם את החוק, שכולנו פה ובכירי מערכת הביטחון מסכימים שיעזור למאבק בטרור, בכדי של נגיע לדיון הבא, וחלילה לא נשמע על התקדמות מהממשלה. אם יישפך דם, ולא נקדם את החוק, לא נוכל להגיד שידינו לא שפכו גם הן את הדם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם את הדיון: "איך אנחנו אמורים לפעול, ככנסת, כאשר אנו מזהים שריפה ביער, רואים את האש מתפשטת, יודעים שיש לנו סופר טנקר שאפשר להביא אותו, ואתם אומרים לנו לחכות. כמה זמן השריפה הזו תמשיך להתפשט לפני שתכלה את כל היער? זו לא בעיה תיאורטית ועתידית, אלא בעיה מעשית, שכבר השתמשו ומשתמשים בכספים האלה לטרור".

"הוועדה מבקשת לקבל תוך חודשיים עדכון ברור היכן עומדת הצעת החוק הממשלתית, גם מבחינת לוח זמנים וגם מבחינת מהות. לאור מה שנשמע במהלך החודשיים האלה ובדיון בסיומם, הוועדה תחליט מהי הדרך האפקטיבית ביותר מבחינתה לקדם את הצעת החוק".

אולי יעניין אותך גם