חשופים בעלטה

ספרה של ד"ר כלילה מגן, מציג את מערכת היחסים של השב"כ והמוסד עם התקשורת, ובאמצעותה אל הציבור הרחב בארץ ובעולם מקום המדינה ועד ימינו

כריכת הספר (צילום: יח"צ)

שירותי המודיעין בעולם ובארץ נתונים כל השנים לסיפורים על מעלליהם – מבצעים מרתקים בניחוח של סודיות.  בדרך כלל אלה יצירות עיתונאיות, שאינן זוכות לאישור של מהימנות על ידי ארגוני המודיעין. הארכיונים של ארגוני המודיעין בישראל עדיין לא נפתחו. רק המודיעין הצבאי, האוגר את מסמכיו בארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, מנדב מעת לעת מסמכים תחת בקרה. על רקע זה המחקר האקדמי בנושאי מודיעין הוא מצומצם ומתבסס על ספרים, מאמרים וראיונות אישיים. זה היה גם מנת חלקה של ד"ר כלילה מגן מאוניברסיטת בר-אילן בבואה לערוך מחקר מדעי על הממשק בין תקשורת ובין ביטחון בשני ארגוני הסתר הישראליים – המוסד ושב"כ. הממשק הזה זכה לרעידת אדמה בזכות ההדלפה הגדולה בהיסטוריה של מידע ביטחוני ודיפלומטי רגיש שנעשתה בחסות אתר האינטרנט "ויקיליקס".

בספרה חשופים בעלטה מציגה מגן את מערכת היחסים של שני ארגונים אלה עם התקשורת, ובאמצעותה אל הציבור הרחב בארץ ובעולם מקום המדינה ועד ימינו. כחוקרת אקדמית מנוסה היא לא מוותרת גם על בחינה תיאורטית של הנושא ומשתפת את הקורא באזכור נדיב של ספרים ומאמרים שנכתבו על הסוגיה של מודיעין ותקשורת. בצד תיאור המבנה והארגון של המוסד ושב"כ מנותחים בספר ששה אירועים מכוננים, שלושה מכל ארגון, המחזקים את המחקר התיאורטי. שב"כ תורם לספר את סיפורו של המרגל ישראל בר; פרשת קו 300 ורצח ראש הממשלה רבין, ומצד המוסד מובאים ההיבטים התקשורתיים של המדענים הגרמנים; התקלה המבצעית בלילהמר והכישלון היתום (תרתי משמע..) של הפגיעה בח'אלד משעל.

בסיכומו של הספר מציעה מגן לארגוני המודיעין מודל תיאורטי לטיפול תקשורתי בפעילות המבצעית, שעיקרו המלצה חמה לראשי המוסד ושב"כ לאחר מתן עדיפות מוחלטת לתכנית המקצועית-מבצעית גם לתת את הדעת למקומה של התקשורת במפת השיקולים, ולהפנים את ההיבט הציבורי הנעשה משפיע ומרכזי יותר בחיי החברה והמדינה בתקופה זו.

המחברת, ד"ר כלילה מגן, היא מומחית לתקשורת משברית ויחסי ציבור, מרצה בבית הספר לתקשורת ועמיתת-מחקר במרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן.

***

חשופים בעלטה – המוסד, השב"כ והתקשורת הישראלית מאת כלילה מגן, הוצאת אוניברסיטת חיפה וידיעות ספרים, 2017

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית