הסודות מבפנים

צילום: יח"צ

זהו סיפור חייו של תא"ל בדימוס שמעון חפץ, אשר שירת רוב שירותו הצבאי בתפקידי רל"ש ומזכיר צבאי (מזכ"צ), בהם קישר את הנשיאים עם גורמי הביטחון. למחבר יש סל זיכרונות מלא של מי שהיה "צמוד למקבלי ההחלטות בצמתים החשובים בתולדות המדינה" וצבר כדבריו "חוויות ממפגשים עם שועי עולם".

חפץ משתף אותנו בפירוט במהלך ילדותו בסביבה החרדית של מאה שערים ונעוריו במעבר ממשפחה דתית ל"חייל בודד חילוני" ובעיקר בהתרפקותו על שנות שירותו הראשונות בשריון. את מפקדו הנערץ בשריון, אלוף מוסא פלד, הוא מתאר לנו בעומק רב לאורך הספר. גם בכירי השריונאים האחרים, טליק ומנדי מרון, זוכים לשבחים ולהערכה רבה. בספר יש ביטוי למהלכים שמאחורי הקלעים של כמה אירועים מכוננים בתולדות ביטחון המדינה – כמו מלחמת המפרץ ב-1991 פגישות חשאיות של ראש הממשלה יצחק רבין לקראת הסכם אוסלו, אשר הוסתרו גם מראשי קהילת המודיעין, הדרישה האמריקאית להפסקת פרויקט ה"לביא" ועוד.

לתא"ל חפץ היה עוד תפקיד, רגיש ומרכזי שבו עסק בשנים 1999-1994 עם צוותים מהיחידה לאיתור נעדרים (אית"ן) במשימת הקודש של איתור נעדרי צה"ל ממלחמת יום הכיפורים. במסגרת זו היה שותף באיתור שרידיהם של שלושה חיילים ושני אזרחים עובדי צה"ל שהובאו לקבר ישראל ולעוד משימה מוצלחת - השבת ספר תורה של אחד המעוזים בתעלה, שנפל שלל בידי המצרים במלחמה ההיא.

זה ספר שלישי של בעלי תפקיד מזכירים צבאיים לקברניטים (קדמו לו תא"ל יהושע רביב, מזכ"צ של רוה"מ אשכול וגולדה מאיר ותא"ל עזריאל נבו שליווה בתפקיד זה מספר ראשי ממשלה). בתור שכזה הוא טבול בסיפורים קטנים, אפיזודות ומעשים גדולים, אשר חפץ היה פעיל מקרוב. חפץ מקפיד לשתף אותנו במשוב שקבל מהממונים עליו בבחינת "יהללך זר ולא פיך".

***

הסודות מבפנים מאת שמעון חפץ, הוצאת קונטנטו, תל-אביב, 2017

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית