קצין בכיר בפיקוד דרום: "מאזן האימה נמצא במקום אחר לגמרי בסוגיית המנהרות"

בשיחה עם כתבים אמר הקצין הבכיר כי המכשול הטכנולוגי שפותח בישראל "מקדם אותנו לידיעה של הסרת איום המנהרות ההתקפיות בשטח ישראל". באשר לאפשרות של תגובה מכיוונו של הגי'האד האיסלאמי, אמר כי "הג'יהאד נמצא בדילמה, והם יתקשו שלא להגיב בגלל כמות ההרוגים הגדולה ואבדן המנהרה"

העבודות בגבול בעזה (צילום: AP)

קצין בכיר בפיקוד הדרום של צה"ל,  התייחס בשיחה עם כתבים צבאיים להשמדת מנהרת הטרור של הג'יהאד האיסלאמי מוקדם יותר השבוע. "אנחנו עדיין בתוך המבצע של השמדת המנהרה. האירוע לא הסתיים". הוא הוסיף ואמר כי "צריך להיזהר משאננות. ולהיות עם רגליים על הקרקע".

לדבריו, מדובר בהישג גדול של צה"ל, מפא"ת במשרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות שפיתחו יכולת טכנולוגית שלא הייתה ב'צוק איתן' כתוצאה מהבשלה של יכולות. "זה מקדם אותנו לידיעה של הסרת איום המנהרות ההתקפיות בשטח ישראל". לטענתו "סגרנו פערים ואנחנו בדרך לעקוף את האויב בתחום המנהרות". הקצין אמר עוד כי המנהרה התגלתה בשטח שבין כיסופים לעין השלושה, שם עדיין לא נמצא המכשול הטכנולוגי החדש.

"אנחנו יכולים היום לזהות באמצעות הטכנולוגיה מנהרות בעומקים של עשרות מטרים, ויכולים לגרום לפיצוצים תת קרקעיים", הוא מספר. "מאזן האימה נמצא במקום אחר לגמרי בסוגיית המנהרות". עוד חשף הקצין הבכיר כי לפני כשנה, בהנחיית הרמטכ"ל איזנקוט (שהציב לפיקוד הדרום אתגר מרכזי בהסרת איום המנהרות), הוקמה מעבדה טכנולוגית באוגדת עזה, שבצה"ל מכנים אותה "המוח", ובה יושבים מהנדסים, גיאולוגים ואנשי טכנולוגיה והנדסה, וכל מי שיכול לתרום מהידע שלו להתמודדות עם המנהרות בעזה.

הקצין הבכיר אמר עוד כי "מדובר במנהרה הראשונה שהג'יהאד האסלאמי חופר לשטח ישראל, לאחר שלקח החלטה, אחרי 'צוק איתן', להיכנס לתחום המנהרות כמו חמאס". באשר לשאלה אם החמאס ידע ואישר לג'יהאד לחפור אמר הקצין הבכיר, לא יכולה להיות תשתית בעזה, בלי שהחמאס מאשר אותה.

הוא התייחס גם לסערה סביב הוויכוח בין שר הביטחון ליברמן לשר בנט, ואמר כי "הג'יהאד האסלאמי חטף מכה קשה שהגיעה להם, ולא שמעתי איש בצה"ל שהתנצל על זה. יש אצלנו דריכות מלאה, וכל מי שיפעל נגדנו ישלם מחיר יקר".

הקצין הבכיר התייחס גם לאפשרות של פעולת תגמול של הג'יהאד האיסלאמי להשמדת המנהרה ואמר כי "הג'יהאד נמצא בדילמה, והם יתקשו שלא להגיב בגלל כמות ההרוגים הגדולה ואבדן המנהרה. הם בדילמה איך להגיב. ככל שהזמן עובר, ואנחנו מתרחקים מפיצוץ המנהרה. יש אווירה מצננת, והמצרים וחמאס מנסים שהג'יהאד לא יגיב. לג'יהאד האסלאמי יש אג'נדות עצמאיות שנתמכות בידי איראן".

בשל המתיחות ברצועה, בצה"ל הוחלט להפסיק את העבודות לכל אורך הרצועה בפרויקט המכשול התת קרקעי נגד המנהרות כדי שלא לספק מטרות על הגדר בדמות עובדים אזרחיים. הקצין הבכיר בפיקוד הדרום אמר כי "ידע כל חופר מנהרה, שכשהוא יורד למנהרה הוא מסכן את חייו. יש לנו היום יכולת משופרת להפוך את המנהרות ל'מנהרות מוות' עבור החופרים. יש פה כישלון קשה לג'יהאד האסלאמי, וגם חמאס לא נקי באירוע". הוא הוסיף כי ייתכן והאיראנים יראו באירועים הזדמנות לפוצץ את הפיוס בין פתח לחמאס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית