אפ"י מצמצמים את רשימת מוצרי הבלמ"ס המוחרגים

השלב הבא ברפורמה בפיקוח על היצוא הביטחוני: מוצרי סייבר, אלקטרואופטיקה, קורסי אבטחה וקורסי לוט"ר בלתי מסווגים ייצאו מרשימת המוצרים המוחרגים. רשימת מדינות המקבלות הקלות בשיווק מוצרי ביטחון עדיין חסויה מהציבור

 
אפ"י מצמצמים את רשימת מוצרי הבלמ"ס המוחרגים

ראשת אפ"י, רחלי חן. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י) מקיים היום (ב') את הכנס השנתי, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם, בכירי מערכת הביטחון ומאות תעשיינים ביטחוניים. מנכ"ל משרד הביטחון אמר בנאומו בפני היצואנים: " הרפורמה בפיקוח על היצוא הביטחוני כבר כאן והיא מהווה בשורה של ממש ליצואנים הביטחוניים. בעבודה עליה לקחנו לא מעט סיכונים מחושבים. זאת במטרה לשמור על האיזון בין פיקוח אפקטיבי להגדלת היצוא וחיזוק הכלכלה והטכנולוגיה".

משרד הביטחון מוביל בשנתיים האחרונות רפורמה מקיפה בתחום הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבמרכזה חבילת ההקלות ליצואנים הגדולה והמשמעותית ביותר מאז הקמת אפ"י לפני 11 שנים. ראשת אפ"י, רחלי חן, חשפה בנאומה בכנס את את עיקרי הרפורמה: "לאחר שאישרנו בכנסת את עדכון תקנות הפיקוח על היצוא הביטחוני ומתן פטור מהצורך בחלק מרישיונות הייצוא, שכבר מביא לצמצום בצורך בקבלת רישיונות יצוא למוצרים בלתי מסווגים. כמוכן נוסף פטור מרישיון שיווק לחלק מקורסי הלוט"ר (כגון אבטחת אישים ומתקנים, אבטחת שדות תעופה ותחבורה ציבורית, אימוני אבטחה וקורסי שיטור)ובחודשים הקרובים נוציא לפועל את השלב המהותי ביותר ברפורמה, שיצמצם מאוד את הצורך בקבלת רישיונות שיווק למגוון רחב של מוצרים".

השלב השני ברפורמה כולל את ההקלות הבאות:

  • צמצום רשימת המוצרים המוחרגים, שמחויבים בהליך רישוי דו-שלבי (רישיון שיווק ורישיון ייצוא) במוצרי בלמ"ס למדינות המותרות. רשימת המוחרגים כוללת 27 משפחות מוצרים שונות

  • המהווים אלפי פריטים . הרפורמה תוציא מהרשימה את מרבית מוצרי הסייבר הבלתי מסווג, את משפחת מוצרי האלקטרואופטיקה (אמצעי תצפית, ראיית לילה ועוד מוצרי בלמ"ס) מוצרי לווינות ועוד.

  • הגדלת מספר 'המדינות המותרות' (שאינן מחייבות קבלת רישיון לשיווק מוצרי בלמ"ס) ל-102 מדינות.

  • הזזת נקודת השיווק - מהלך מהפכני שיאפשר לשווק בעולם את מרבית המוצרים הבלתי מסווגים ללא צורך בקבלת רישיון שיווק, עד לשלב הצעה מחייבת. למעשה המהלך יאפשר ליצואנים לבצע את מרבית פעולות השיווק הראשוניות ללא צורך ברישיון.

  • פטור מרישיונות שיווק למוצרי בלמ"ס לארצות הברית.

  • פטור מהצורך בהרחבת רישיון שיווק לגורם ביניים (למדינות המותרות) יצואן עם רישיון בתוקף לא יצטרך לבקש רישיון נוסף עבור גורם ביניים במדינה מותרת.

  • עדכונים מהותיים ב'צו ציוד לחימה'

ההקלות שכבר נכנסו לתוקף בחודשים האחרונים כוללות, בין השאר: פטור מרישיון יצוא זמני לשם הצגה והדגמה בתערוכה של מוצרי בלמ"ס לרשימת המדינות המותרות, פטור מרישיון יצוא לשם הדגמה של מוצר בלמ"ס למשתמש סופי לרשימת המדינות המותרות, פטור מרישיון יצוא לצורך מתן שירות ותיקונים לתקופה של 10 שנים, לציוד ביטחוני שיוצא ברישיון ובלבד שלא יבוצע בו שינוי ו/או שיפור, פטור מרישיון יצוא לשם החזרה ליצרן בחו"ל של ציוד ביטחוני בלתי מסווג, שיובא לארץ ברישיון (עד ל-50 פריטים) ושיכולותיו לא שונו ו/או שופרו, רישום מקוון למרשם היצואנים הביטחוניים, הרחבת רשימת המדינות המותרות ועוד.

ראשת אפ"י, רחלי חן, אמרה בנאומה ליצואנים: "11 שנים לאחר הקמתו וביסוסו של אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני, הבשילה השעה לבצע צעדים משמעותיים, יחד עם שותפינו במשרד הביטחון, במשרד החוץ ובוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. בקצה התהליך נשלים רפורמה עמוקה ומשמעותית, שתעצב מחדש את הפיקוח על היצוא הביטחוני במדינת ישראל, תאפשר ליצואנים הביטחוניים לפעול בתהליך רישוי חד-שלבי במוצרי הבלמ"ס למדינות המותרות. הרפורמה תביא לצמצום של אלפי רשיונות בשנה, תצמצם בירוקרטיה ותאפשר לאפ"י להתמקד בפיקוח על הנושאים המהותיים ולשפר את השירות ליצואנים".