פרשת כהנא

״מדינה זקוקה לאנשים שלא פועלים תמיד רק לפי הפקודות היבשות״, אומר האלוף (מיל') גרשון הכהן בהתייחס לפרשת תא"ל מרדכי כהנא. ״בלי בנדיטים, צה״ל לא היה מגיע לאן שהגיע". עוד בטור השבועי של עמיר רפפורט - מלחמת האזרחים בסוריה וניצחונו המתבסס של הנשיא בשאר אסד

רק לפני ימים ספורים עוד מילא תא״ל מרדכי כהנא את אחד התפקידים המשעממים ביותר בצמרת צה״ל: כקצין האיסוף הקרבי הראשי הוא אינו אחראי על הפעלת  כוח מבצעי כלשהו. אלא רק על ההכשרות  ועל התורה בחיל, שהוא למעשה הקטן ביותר בזרוע היבשה ובצה״ל כולו. חיל שהוא, למעשה, גלגול של מערך שנקרא ״מודיעין שדה״. עצם נחיצותו וקיומו  העצמאי של חיל האיסוף הקרבי מוטלים בספק תמידי.

בשבועות שגרתיים מורכב סדר יומו של קצין האיסוף הקרבי הראשי מסיורי שטח, דיוני מטה אינסופיים וטקסים. גולת הכותרת של השבוע הזה אמורה הייתה להיות טקס סיום מסלול של עוד מחזור לוחמים, שנקבע ליום חמישי בתל חדיר שליד ראש העין.

אלא שהשבוע של כהנא היה שונה לגמרי. ימים ארוכים הוא בילה בחקירות מצ״ח, בהן נאלץ להשיב על שאלות מביכות. אחת השאלות שנשאל הייתה האם לקח לביתו סכו״ם חד פעמי מרכוש צה״ל. החשד הפורמלי שהוטח בתא״ל מרדכי כהנא הוא אחזקת ציוד צבאי ואזרחי במכולה. הוא הושעה על ידי מפקד זרוע היבשה לשבועיים.

״לקצין עבר קרבי מפואר"

בעקבות פרסום הפרשה מסרו הסנגור הצבאי הראשי, אל"ם רן כהן, וסגן אריאל חברון, המייצגים את כהנא כי ״לקצין עבר קרבי מפואר בשדה הקרב בשורה של תפקידים מרכזיים בצה"ל ובהובלת לוחמים בגזרות הלחימה השונות. לקצין מכולה שעברה עמו מעת לעת בעת מעבר בסיסים ובה נהג לאחסן את ציודו האישי וחפצים נוספים המיועדים לחיילי צה"ל. מדובר בקצין ערכי וישר, אשר משתף פעולה באופן מלא עם החוקרים ומוסר את גרסתו. הקצין משוכנע כי החקירה תסתיים ללא כל היבט פלילי".

בתחילה התפוצצה הפרשה בתקשורת כאשר שמו של כהנא אסור בפרסום ותמונתו מטושטשת. מהר מאוד התברר מי ״הקצין הבכיר החשוד״, והפיקסלים שבתמונות התמלאו. לשם השוואה, השבוע עסקו חוקרים מיחידות שונות בחקירת חשדות חמורים בהרבה בגוף ביטחוני רגיש מאוד ובחקירת חשדות ובבסיס של חיל הים בחיפה, (ובעוד חקירות שטרם  נחשפו).

בהשוואה למכלול פרשיות השחיתות הנחקרות בימים אלה גם באזרחות (כולל פרשיות חברת נתיבי ישראל וחברת פארק אריאל שרון,  שהתפוצצו גם כן השבוע),  נראית חקירת כהנא מוזרה למדי, ויותר מאשר היא מעידה על כהנא היא מעידה על תרבות שהשתנתה בצה״ל - לטוב ואולי גם לרע.  זו לבטח עוד פרשיה שהרמטכ״ל היה משתוקק שלא תתרחש.

מרדכי, אחיינו של מאיר כהנא, שהנהיג את תנועת ״כך״ ונרצח בניו יורק,  לא נולד כקצין מטה אלא צמח בשדות הקרב של גולני, כולל פיקוד על סיירת החטיבה ועל יחידת אגוז היוקרתית, עד שמיצה את הקריירה הצבאית שלו בתפקיד שאין ממנו אופק קידום משמעותי. קדמו לכהנא תא״לים מגולני שנאלצו לפרוש בשיא הקריירה,  ובהם ארז צוקרמן (בשל כשלי האוגדה שלו בלבנון השנייה), שמואל זכאי (עימות עם אלוף הפיקוד שהאשים אותו בהדלפות, משה (צ׳יקו) תמיר, וכמובן אופק בוכריס, שהודה בעבירות מיניות).

כמו בוכריס ותא״ל עופר וינטר, ש״הואשם״ בהעברת מסרים מלחמתיים בעלי אופי דתי, כהנא נמנה על בכירי הקצונה הבכירה מהמחנה הדתי לאומי, שהקריירה שלהם נתקלת במהמורות. ללא שום פרופורציה לחוסר חומרת הפרשה,  עסקו השבוע עשרות משפטנים בעתירות לבג״צ בעניין חיפוש בטלפון האישי ובמחשבו של כהנא.

הסניגור הצבאי הראשי סיכם:"אירוע זה מצטרף לתחושת אי הנוחות בקרב צוות ההגנה של תא"ל כהנא מטעם הסנגוריה הצבאית. אין עוררין שיש לערוך חקירה ולמצות אותה עד תום.  עם זאת, החקירה נערכת שעות על גבי שעות, החוקרים מציגים אותן שאלות פעם אחר פעם ונכנסים לסוגיות קטנוניות. מדובר בקצין בכיר, לוחם שהוביל אלפי חיילים בגזרות הלחימה הכי מורכבות של צה"ל, הצבא בשבילו זה הכל וגם בימים מורכבים אלה הוא מקבל בהבנה את החקירה ואת ההשעיה הזמנית. תא"ל כהנא הודיע כבר שייקח על עצמו את האחריות אם נפלו פגמים בהתנהלותו. הוא לא מתנער מדבר ואם שגה – יקבל את הדין של מפקדיו. מן הראוי שגם גורמי החקירה והתביעה יתייחסו לאירוע בפרופורציות הראויות ובהקשר הנכון".

"אי אפשר לעשות מכל אחד עבריין צמרת"

בצה״ל כבר היו חקירות מוזרות יותר מחקירת כהנא. בני גנץ, נחקר, למשל, בחשד שלקח נורות להט מדירה שהעמיד לרשותו פיקוד הצפון. גנץ לא הושעה אפילו לדקה. הפרקליט הצבאי הראשי בזמנו, אלוף אביחי מנדבליט, כיום היועץ המשפטי לממשלה, סגר לו את התיק, שמעטים שמעו עליו. לימים מונה גנץ לרמטכ״ל.

אלוף במילואים גרשון הכהן, טוען כי חקירת כהנא מעידה על תרבות קלוקלת בצה״ל, ולא בגלל ההתנהלות של כהנא עצמו, שנמצאת עדיין בחקירה.

״מדינה זקוקה לאנשים שלא פועלים תמיד רק לפי הפקודות היבשות״, אומר הכהן. ״בלי בנדיטים, צה״ל לא היה מגיע לאן שהגיע. הגיבורים של העבר, כמו מאיר הר ציון, כצ׳ה או כושי רימון, אפילו קיבלו חוות או תחנות דלק כהוקרה על פעילותם. מרדכי כהנא עצמו דווקא לא  נחשב בנדיט. הוא  יק׳ה פוץ שקיבל תמיד את הציונים הכי טובים בביקורות, אבל גם אצלו לא הכל מושלם כנראה, אחרי הכל אין גדוד או סיירת בצה״ל שאין בהם כלי נשק וציוד אחר, שלא ידוע מקורם.

״צריך גם להבין שבמעבר בין מצבי חירום לשגרה קורה שנשאר ציוד מהלחימה. אני למשל החזרתי רק ב-1979 רובה קלצ׳ניקוב שאספתי משדות הקרב של מלחמת יום הכיפורים, ומזל שהחזרתי, כי זו לא הייתה הנורמה אז.

״התחושה בציונות הדתית היא שרוצים לחסל את אנשיהם בצמרת כמו שעשו לעופר וינטר״, מציף  גרשון הכהן סוגיה רגישה. ״אני מניח שמישהו רצה לפגוע בו והלשין על המכולה, כמו שבעבר ׳חיסלו׳ גם את הקריירה של תא״ל עימאד פארס״. כיצד היית נוהג בפרשה  אילן היית אתה ברמטכ״ל? ״כנראה שאין ברירה אלא לחקור, אבל הייתי  משעה את כהנא לשבוע לכל היותר ועורך בירור״.

ש. כיצד אתה מסביר שהפרשות המביכות של הקצינים הבכורים קשורות כמעט תמיד לאנשי  גולני?

״שאלה טובה. יכול להיות שהצנחנים מחפים אחד על השני באלגנטיות רבה יותר. ככלל, החברים של פעם חיפו אחד על השני עד מוות.  למשל, היה אלוף משנה שהשאיר את רכבו לנהגו כאשר נסע לחו״ל לשבועיים, ובתקופת היעדרו הנהג השתמש ברכב הצבאי להעביר סמים. האלוף הגן על האל״מ במקרה ההוא. אני חושב שהצבא צריך לנהוג כיום בדרך הרבה יותר מאוזנת: אי אפשר לעשות מכל אחד עבריין צמרת״.

ולדברים החשובים באמת: ככל שגוועת מלחמת האזרחים בסוריה ומתבסס ניצחונו של הנשיא בשאר אסאד הולך ומתברר עד כמה עמוקה מעורבות החיזבאללה בלחימה למענו. חיזבאללה איבד אלפי לוחמים במערכה בסוריה (מתוך כמה עשרות אלפי לוחמים בסך הכל). במסגרת לוחמת המידע שאינה נפסקת אף פעם חשפו השבוע גורמים ישראלים את דמותו של מפקד חיזבאללה בזירת דרום סוריה (כולל רמת הגולן, מול ישראל).

המפקד שזכה ל״אוטינג״ הוא  מוניר עלי נעים שעיתו, המוכר בשם חאג' האשם. רשמית,  הוא מפקדה הצבאי של מפקדת דרום סוריה של חיזבאללה.  חאג' האשם  עומד בקשר צמוד עם גורמים מהצבא הסורי ובמיוחד עם מקבילו, מפרד גי"ס 1 בצבא סוריה. במסגרת התפקיד מרבה חאג' האשם לנוע בין סוריה ללבנון. לפי המידע הנדיב  שנחשף אודותיו, החל משנת 2011 החל חיזבאללה להגביר את מעורבותו הצבאית בלחימה בסוריה, תוך שירות האינטרס האירני באזור ותמיכה באסד.

במהלך הלחימה בסוריה החליט חיזבאללה על הקמת מפקדות מרחביות בשיתוף עם גורמי כח קודס, בהן מפקדת הדרום, שתפקידה לתכלל את אירועי הלחימה בדרום סוריה בכלל, וברמה"ג בפרט. חאג' האשם מונה לתפקיד ביוני 2016 לאור ניסיון העבר שלו בלחימה למול ישראל. הוא בשנות ה-50 לחייו, נשוי להנאא, ואב לארבעה ילדים.

בלבנון, הוא מילא מספר תפקידי מפתח בהם: תפקידים ביחידה למבצעי לבנון פלסטין, אחראי גזרה ביחידת "נצר" ובתפקידו האחרון בלבנון היה העוזר לעניינים מבצעיים של אחראי יחידת "בדר". חאג' האשם היה מעורב מרכזי בפיגוע במצובה ב-12.03.02 במהלכו חדרו שני פעילי חיזבאללה מלבנון לשטח ישראל. בפיגוע זה נהרגו חמישה אזרחים וקצין צה"ל, ונפצע חבר קיבוץ מצובה. שני המחבלים חוסלו.

כל זה היסטוריה. עכשיו להווה: כחלק מהתבססות הארגון ברמה"ג, מנסה חיזבאללה לבחון את הקווים האדומים של מדינת ישראל. כמו כן, פועל חיזבאללה בשיתוף פעולה עם צבא סוריה ומנסה בעזרתם לקדם פעילות כנגד ישראל- כך למשל מצאו את מותם שלושה חיילי צבא סוריה בעת שעסקו בהטמנת מטענים בהכוונת חיזבאללה לאורך הגבול.

חשיפתו שלו חאג׳ האשם היא חלק מהמערכה שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה, שתכליתה לקבוע את כללי המשחק החדשים בסוריה בשנים הבאות, כולל בגזרת רמת הגולן. לישראל עניין עצום למנוע את הישארות חיזבאללה במרחב, וחשיפת המידע היא צעד שמתנהל גם באמצעים מדיניים (למשל, בפגישות  שערך בשבוע שעבר שר ההגנה של רוסיה בישראל עם הצמרת המדינית והביטחונית). בינתיים, ישראל אינה מצליחה להשיג התחייבות רוסית שאיראן, באמצעות חיזבאללה, תהיה מרוחקת לפחות 40 ק״מ מהגבול עימנו ברמת הגולן, כפי שהיא דורשת.