תכירו: ה-"Eyeball" החדש - פריסקופ לחיילי חי"ר

www.idf.il

אם חיילי אגד האחזקה 651 בפיקוד הצפון נתקלים בבעיה, הם לא יעצרו עד שימצאו לה פתרון. לכן, כשלוחמי יחידת גולני נזקקו לעזרה בתיקון של אמצעי מבצעי, זו הייתה ההתחלה של פיתוח חכם ומתקדם יותר שיחליף אותו.  
 
לוחמי החי"ר פנו אל היחידה כדי לתקן מכשיר בשם "Eyeball", המשמש אותם בעת לחימה בשטח בנוי ותפקידו לספק "הצצה" לחללים טרם כניסת הכוח. אחרי שחיילי אגד האחזקה הבינו שלא ניתן יהיה לתקן את האמצעי הקיים, הם החליטו לחשוב על דרכים אחרות לעזור לגולנצ'יקים.
 
הפתרון שהציעו לבסוף הוא אמצעי מבצעי בשם "מוט סער", שנועד גם הוא להקל את פעילות הלוחמים בפריצה למקומות מסתור ובחיפושי אמל"ח - אך בצורה הרבה יותר דיסקרטית ובטוחה. המכשיר מורכב ממצלמה גמישה בצורת צינורית, שאורכה כמטר, אשר מחוברת למסך המציג את כל מה שהיא מצלמת.
 
בשונה מהאמצעי הקודם, שהיה נזרק למרכז החדר ובכך עלול לחשוף את נוכחות הכוחות, את "מוט הסער" ניתן להכניס בקלות דרך כל פתח צר ולקבל הצצה לנעשה בחדר.
 
הייעוד של "מוט הסער" מזכיר את זה של פריסקופ בצוללת, אך בתצורתו הראשונית הורכב רק ממצלמה שמחוברת למסך באמצעות מקל סלפי. "זו הייתה ההתחלה, שדרכה התקדמנו ושיפרנו את הפיתוח", נזכר רס"ל אסף כהן, שעמד בראש המיזם, "החיסרון במבנה הזה היה חוסר הגמישות - אי אפשר היה לכוון ימינה או שמאלה".
 
"זה הוביל אותנו לפיתוח השני", הוא ממשיך, "החלפנו את המוט במצלמה גמישה בצורת צינורית, שמצד אחד תמיד זקיפה, אך עדיין אפשר להזיז אותה לכל כיוון - קצת כמו פלסטלינה". המאפיין הזה, יחד עם האפשרות להפעלת תאורה כדי שהמצלמה תוכל לצלם בחללים חשוכים, הפכו את האמצעי לפורץ דרך מבחינה מבצעית.
 
הפיתוח מאפשר למעשה ללוחמים בפעילות לחקור כל דבר - מחדרים שלמים, דרך ארונות ועד מכונות כביסה ומזגנים, וכך לשלול באופן גורף ומסודר קיום של אמל"ח או חומרי חבלה בחללים אותם הם בודקים. "יש כאן יתרון משמעותי שבא לידי ביטוי בסריקה בטיחותית", מדגיש רס"ל אסף כהן, "הכנסת המצלמה לפתחים צרים מונעת פתיחת חלל שיכול להיות ממולכד, מה שמוריד משמעותית את הסיכון".
 
צוות הפיתוח עבד בצמוד לחיילים מחטיבת החי"ר על מנת לענות על הצרכים שלהם, תוך התחשבות בלקחים שהופקו מזירת הלחימה האחרונה של צה"ל: "לקחנו את ההתמודדות של החיילים בצוק איתן עם הלוחמה בשטח בנוי כמקור השוואה, וראינו שבמקרים רבים המכשיר שפיתחנו עונה על הצרכים שהתעוררו אז".
 
"התגובות מהחיילים שהתנסו עד כה בפעילות מבצעית עם מוט הסער", אומר רס"ל אסף כהן בסיפוק, "היו חיוביות והוא התגלה כאמצעי שימושי וחשוב. כשהצגנו למפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, את מוט הסער, הוא אמר 'הלוואי שלי היה את זה בתור לוחם, אני מקווה שזה ייכנס ללוחמים כפק"ל'. זו הרגשה טובה, תחושה של שליחות".

פרסום ראשון: נגה ברנדר, מערכת אתר צה"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי