"מלחמת הסייבר הבאה תהיה חמורה; דרישות התוקפים יהיו פוליטיות ומדיניות"

בכנס NexTech 2017 הזהיר ראש היחידה לטכנולוגיות סייבר במטה הסייבר הלאומי מפני "מרוץ חימוש קיברנטי הולך וגובר" ואמר כי כי התוקפים יציבו דרישות פוליטיות ומדיניות. בוקי כרמלי, ראש הרשות הלאומית להגנת סייבר אמר כי בשנת 2017 היו יותר ממאה תקיפות סייבר בחודש

"מלחמת הסייבר הבאה תהיה חמורה; דרישות התוקפים יהיו פוליטיות ומדיניות"

מתוך הכנס (צילום: טישה מיילס)

"בשנת 2017 היו במדינת ישראל יותר ממאה התקפות סייבר בחודש, כשלוש התקפות ביום. מאה התקפות בחודש פירושן שמאה ארגונים סבלו מתקפות אלו. שלושה אחוזים מההתקפות היו בעלות משמעות לאומית עד כדי דיווח לראש הממשלה. אולם עד כה לא נרשמו בישראל אירועי סייבר חמורים מאוד", כך אמר בוקי כרמלי, ראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר בכנס NexTech 2017 הנערך בפארק ההייטק בגב ים בבאר שבע. הכנס מאורגן על ידי סייברטק בשיתוף פארק ההייטק בגב ים בבאר שבע, אוניברסטית בן גוריון והעיר באר שבע.

כרמלי הוסיף ואמר כי רשות הסייבר הלאומית משתפת פעולה עם רשויות וארגונים דומים בארצות רבות, ויש שת"פ עם מדינות ועם תאגידים גדולים. הרשות הוקמה לפני פחות משנתיים וכבר היום עובדים בה 150 עובדים, מיטב הידע המקצועי בתחומי הסייבר, וכבר נרשמות מאות פניות בכל חודש ל-CERT הלאומי. על פי כרמלי הרשות יוזמת קמפיין נרחב, שמטרתו הגברת החשיפה של הרשות לציבור כדי שמוסדות וארגונים ותעשיות יפנו לרשות לדיווח על אירועי סייבר. בין היתר עומד לרשות הציבור מספר טלפון – 9344 *  לפניות לרשות הסייבר הלאומית. הוא ציין כי הרשות משתפת פעולה הדוקה עם גופים ממלכתיים כמו צה"ל, המשטרה, השב"כ המוסד ואחרים, כאשר מומחי הרשות מסייעים בניתוח ההתנהלות של אירוע סייבר, איך התפתחה ואיך התנהלה מתקפת הסיבר נגד הארגון, ומכך מסיקים מסקנות מבצעיות.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, אמר בהרצאתו כי בשמונה השנים שחלפו נרשמה במדינה צמיחה בשיעור של ארבעה אחוזים. הממשלה משקיעה במנועי צמיחה כמו פיתוח תשתיות ותחבורה, שמירה על המגזר העסקי, בהייטק. הממשלה קיבלה החלטות להעניק הטבות לחברות סייבר שקבעו את מושבן בבאר שבע, שהיא מרכז הסייבר הארצי-הלאומי. "סיסמת הממשלה", אמר גרונר, "איננה חלוקת העוגה אלא הגדלת העוגה".

יגאל אונא, ראש היחידה לטכנולוגיות סייבר במטה הסייבר הלאומי אמר כי מלחמת הסייבר הבאה תהיה חמורה כי הצד השני, התוקפים, מזהים ומכירים את חולשות המדינות הדמוקרטיות. במלחמת הסייבר הבאה יעמידו התוקפים דרישות חדשות כמו דרישות פוליטיות ומדיניות. הם ידרשו מחירים גבוהים ולאו דווקא בכסף. הוא הוסיף והזהיר מפני "מירוץ חימוש קיברנטי שהולך וגובר". אונא הדגיש כי איומי הסייבר הולכים וגוברים ומתפתחים. "הגנת הסייבר מבוססת על שני גורמים – מה שקרוי 'אי', ארגון אחד בודד כמו, למשל, חברת חשמל, וסביב ה'אי' יש המון כבישים ודרכי גישה, וזה המרחב הכולל. האתגר הוא להגן גם על ה'אי' וגם להגן על כל מה שסביבו במרחב.

"האלמנט הראשון במעלה של הגנת סייבר הוא מודיעין איכותי ומדויק  - לחפש את התוקף, ללמוד מה המוטיבציה שלו וכיצד הוא פועל. לממשלה, ומכאן לרשות הסייבר הממלכתית, חלק נכבד בהגנת הסייבר כיוון שלממשלה יש מונופל על נושאי  הביטחון ויש לה יכולת  ראייה ובחינה הוליסטית כוללת אסטרטגית. לפיכך עוסקת המדינה במגוון תחומים של הגנת סייבר כמו התעופה, הרפואה, התחבורה ותחומי IOT", הוסיף אונא.

קצין קשר ראשי, תא"ל נתי כהן, סקר את תכנית צה"ל רשתי, ואמר כי הפרויקט הזה הוא חלק מפרויקט מעבר צה"ל לנגב. "החזון הרשתי של צה"ל מצוי כבר עתה כאן בנגב". הרשתיות היא כבר חלק בלתי נפרד מהצבא, והדבר בא לידי ביטוי מבצעי בתרגיל הגדול שנערך באחרונה, סיפר כהן. "המרחב הדיגיטלי קיים היום בכל מרחבי הצבא – בתווך הימי, האווירי, היבשתי, בחלל וגם בסייבר. כל מרחב הלחימה של צה"ל הוא היום מבוסס רשת, ולא רק הלחימה אלא גם הלוגיסטיקה, תהליכי האש וניהול ההתרעה – הכל יהיה מבוסס רשת. לשם הגנת סייבר, על כל המערך הזה לפתח מודיעין מדוייק שיידע לתפוס את האויב לא בתוך הרשת אלא לפני שהוא מגיע לרשת", אמר כהן.

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, הרחיב את הדיבור על חדשנות במדינה ובעם. "חדשנות היא השלב הבא אחרי הצלחת ההייטק. לעבור מאומת הייטק לאומת חדשנות. וחדשנות פירושה בין היתר הטמעת IOT, חקלאות עם רובוטים, מדינה עם תשתית מדעית, אמר. 

אולם לדברי ח"כ לפיד היום אין הממשלה משקיעה די בפיתוח החדשנות – אין די השקעות כספיות, אין מחשבה לעתיד, "אין בניית כבישים ליעד הבא". לדבריו מדינה חייבת לחשוב ולתכנן לזמן ארוך בלי לחשוב על הקרדיט. ממשלה חייבת ליצור סביבה מתאימה לפיתוחים מדעיים. "חדשנות מחייבת תיאום בין האקדמיה לתעשיה, מערכות מחקר ופיתוח, מערכת חינוך טכנולוגי ומקצועי ותשתיות פיסיות", הוסיף לפיד. 

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל, דיבר על תכיפות תקיפות הסייבר. הוא סיפר כי לפני זמן מה נרשמו תקיפות ב-150 מדינות תוך פחות מ-24 שעות. לדברי אורן שגיא, חברות שבעתיד לא ילמדו תכנים של אינטליגנציה מלאכותית, טיפול ב-BIG DATA, ובביטחון סייבר "לא יוכלו לשרוד". על פי שגיא "העולם מצוי בתקופה שבה מקימים בית חולים דיגיטלי ואילו כירורג מנתח מתאמן בביצוע ניתוחים באמצעים של מציאות מדומה".

 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות