הצי של ארה"ב מזמין: מטוס תדלוק בלתי מאויש על נושאות המטוסים

כוונת הצי היא להציב מטוס תדלוק בלתי מאויש על נושאות המטוסים, וכך לחסוך מספר עצום של שעות טיסה של מטוסי הקרב F-18 SUPER HORNET המשמשים כמתדלקים למטוסים המבקשים לנחות על נושאות המטוסים בלב ים

אילוסטרציה של מטוס התדלוק הבלתי מאויש (אילוסטרציה: ג'נרל אטומיקס)

פיקוד מערכות הים של הצי האמריקני פרסם בסוף השבוע בחשאי מסמך סופי של בקשה להגשת הצעות (FRP) לפיתוח מטוס תדלוק בלתי מאויש שייקרא MQ-25 STINGRAY. הצי הפנה את המסמך לארבע היצרניות הגדולות לוקהיד מרטין, בואינג, נורת'רופ גראמן וג'נרל אטומיקס. החוזה אמור להיחתם בספטמבר בשנה הבאה.

USNI NEWS מוסר כי כוונת הצי היא להציב מטוס תדלוק בלתי מאויש על נושאות המטוסים, וכך לחסוך מספר עצום של שעות טיסה של מטוסי הקרב F-18 SUPER HORNET המשמשים כמתדלקים למטוסים המבקשים לנחות על נושאות המטוסים בלב ים. בין 20 ל-30 אחוזים מהגיחות של מטוסי F-18 הן למשימות תדלוק אווירי.

אדמירל מייקל שומייקר אמר כי מתדלק בלתי מאויש יאריך את טווח הפעולה המבצעי של הזרוע האווירית של הצי ב-300 עד 400 מייל מעבר לטווח המבצעי היום, וכך ניתן יהיה להחזיק מספר רב יותר של מטוסים באוויר בטווחים גדולים. מטוס התדלוק הבלתי מאוייש אמור להיות בעל טווח פעולה של יותר מ-700 מייל ימי.

כבר פורסמו כמה מתכונות היסוד שיידרשו מכלי טיס אלו: המתדלק הבלתי מאויש יצוייד במטע"ד אלקטרו-אופטי דומה לאלו של המל"טים הגדולים 'פרדטור' ו'ריפר', יותקן בו כן נחיתה מיוחד לנחיתה אוטונומית על נושאת מטוסים, וכן תותקן במטוס מערכת מיוחדת שתאפשר לו לבצע תמרונים שונים מעל נושאת המטוסים בהנחיית צוות הטסה מיוחד.

קצינים בצי אמרו כי בעתיד יוכל מטוס כזה לבצע משימות נוספות מלבד תדלוק, כמו חילוץ והצלה ואפילו נשיאת חימוש. הצי כבר ביקש מהחברות המשתתפות במכרז לצייד את המטוס במתקן שניתן לחבר אליו מכשיר מכ"ם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית