נאט"ו מקים ברומניה כוח רב-לאומי חדש מול הנוכחות הרוסית בים השחור

מרכז הכוח יהיה חטיבה של צבא רומניה שתמנה 4,000 לוחמים, ואליה יצורפו כוחות צבא מתשע חברות נאט"ו, וזה בנוסף ל-900 החיילים האמריקניים שכבר מוצבים ברומניה

מתוך תרגיל משותף של צבא רומניה וצבא ארה"ב (צילום: AP)

ארגון נאט"ו מקים כוח צבאי רב-לאומי חדש ברומניה כדי להתמודד עם הנוכחות הרוסית באגף המזרחי של נאט"ו, וכן כדי לקיים מעקב צמוד ורצוף אחרי הרוסים בים השחור.

מרכז הכוח יהיה חטיבה של צבא רומניה שתמנה 4,000 לוחמים, ואליה יצורפו כוחות צבא מתשע חברות נאט"ו, וזה בנוסף ל-900 החיילים האמריקניים שכבר מוצבים ברומניה. התכנית כוללת גם תוספת כוחות אוויר וים כדי לתגבר את יכולותיו של הכוח החדש.

סוכנות רויטרס מדווחת כי נשיא רומניה קלאוס יואניס הכריז בכינוס נאט"ו בבוקרשט השבוע: "משימתנו היא שלום ולא מלחמה. איננו מאיימים על רוסיה, אולם עלינו לקיים דו-שיח מתוך עמדת כוח רבת עוצמה". נשיא רומניה הצטרף למזכ"ל נאט"ו ינס שטולטנברג בביקור משותף אצל כוחות נאט"ו בבסיס הצבאי קריובה שברומניה, ושם הכריז מזכ"ל נאט"ו: "אנו שולחים מסר ברור – נאט"ו כאן, חזקה ומאוחדת". בכוח המוצב בבסיס קריובה משרתים חיילים מרומניה, פולין, ספרד ופורטוגל.

בתגובה האשימה רוסיה את ארגון נאט"ו "בכוונה לאגוף ולאיים על היציבות באירופה המזרחית".

כיום, סביב הים השחור מצויות כמה חברות בנאט"ו – רומניה, בולגריה וטורקיה, ואילו גיאורגיה ואוקראינה שואפות להצטרף לארגון ההגנה המערב אירופי. בבסיס קריובה יתאמנו בקרוב חיילים מרומניה, פולין, איטליה ופורטוגל, ומניחים שגרמנייה תתרום אף היא כוח צבאי. הכוח הימי של נאט"ו בים השחור יגדל, וכלי שיט יקיימו ביקורים בנמלי בולגריה ורומניה ויערכו תמרונים ותרגילים משותפים. בריטניה מחזיקה ברומניה מטוסי קרב, ואילו מטוסים של חיל  האוויר הקנדי כבר משתתפים בסיורים אוויריים מעל רומניה. כמה מדינות באירופה המזרחית הביעו את רצונן שנאט"ו תציב באזור זה את מערכת ההגנה הבליסטית AEGIS מול הנוכחות הרוסית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית