נתניהו לנשיא ארגנטינה: מעריכים את המאמץ לחקור את הפיגוע במרכז היהודי

נתניהו פתח את ביקורו באמריקה הלטינית בארגנטינה. בין ישראל וארגנטינה שוררים קשרים ענפים במגוון תחומים, ביניהם גם תחום הביטחון ואולי עוד מעט גם בסייבר (אם חברות ישראליות יזכו בפרויקט גדול להקמת ה-CERT במדינה).

"אני מעריך, אדוני הנשיא, את מחויבותך, את היושרה שבנחישותך לגלות מה קרה. אנו יודעים ללא ספק שאיראן וחיזבאללה תמכו ולמעשה יזמו את הפיגועים הללו, ואני יכול לומר שהטרור האיראני לא פסק מאז. יש להם מכונת טרור שמקיפה את העולם כולו. באמצעות בת חסותם, החיזבאללה, הם מפעילים תאי טרור על פני יבשות רבות, לרבות באמריקה הלטינית והצורך להילחם בטרור, בין מצדה של איראן ובין מצדו של דאע"ש, הוא כעת אינטרס של כל המדינות", אמר נתניהו לנשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי. (מקור: mfa.gov.il).

בין המדינות שורר עדיין מתח סביב הפיגוע בבבניין אמי"א בבואנוס איירס. פיגוע שעד היום לא פוענח ואף הגיע לשיא בקדנציה של הנשיאה הקודמת עם מותו המסתורי של התובע הכללי במדינה - Alberto Nisman. ניסמן נרצח בביתו שעות לפני עדות חשובה שהיה אמור לתת לקונגרס הארגנטיני אודות החקירה שערך סביב הפיגוע. הוא נרצח במהלך חקירה שערך סביב הפיצוץ שארע ב-1994 בבואנוס איירס בבבניין אמי"א. סקירה טובה אודות החקירה ערך אתר ה-newyorker.com.

נזכיר כי החקירה הראשונה אודות האירוע הסתיימה ב-2003 ללא אשמים. לאחר מכן ניסמן נכנס לתמונה עם גיבוי של קירשנר. ב-2013 קירשנר יזמה פתאום ועדת חקירה משותפת עם איראן אודות הפיגוע. בגלל החלטה זו עבר חתול שחור בינה לבין ניסמן. הועדה לא יצאה לפועל, וחקירת המקרה הסתיימה עם מותו של ניסמן ב-2015. החקירה נפתחה מחדש בסוף 2016, כשנה לאחר היבחרו של מאקרי. לא סתם נתניהו שיבח אותו באופן ציבורי.

"אני מעריך, אדוני הנשיא, את מחויבותך, את היושרה שבנחישותך לגלות מה קרה. אנו יודעים ללא ספק שאיראן וחיזבאללה תמכו ולמעשה יזמו את הפיגועים הללו, ואני יכול לומר שהטרור האיראני לא פסק מאז. יש להם מכונת טרור שמקיפה את העולם כולו. באמצעות בת חסותם, החיזבאללה, הם מפעילים תאי טרור על פני יבשות רבות, לרבות באמריקה הלטינית והצורך להילחם בטרור, בין מצדה של איראן ובין מצדו של דאע"ש, הוא כעת אינטרס של כל המדינות", אמר נתניהו למאקרי.

במסגרת הביקור נחתמו מספר הסכמים. בין היתר הסכם בט"פ. מטרת ההסכם הוא להעמיק ולהדק שיתוף פעולה בין המשטרה ורשויות מוסמכות אחרות של שני הצדדים במניעה ובגילוי של עבירות פליליות ובזיהוי מבצעיהן, בעיקר באמצעות חילופין של מידע אסטרטגי ותפעולי גם יחד וקשרים ישירים בין הגופים המוסמכים בכל הרמות המתאימות. ההסכם משקף את נכונותן של הממשלות לקדם את האינטרסים שלהן מתוך מודעות ליתרונות של שיתוף הפעולה הבינלאומי כגורם חשוב במניעת פשע מאורגן ובמאבק היעיל בו, וכן בהגנה על אוכלוסיותיהם, נכסיהם והאינטרסים שלהם מפני איום. ההסכם כפוף לאשרור.

 

אולי יעניין אותך גם