הדמאה בלעדית: כך נראית פצצת מימן של צפון קוריאה בטיל הבין יבשתי HS-14

"פצצת מימן חזקה מאד ויש לה אפקט פסיכולוגי גדול. פצצה כזו יכולה להשמיד עיר שלמה. במידה וזו אכן פצצת מימן, היא קטנה ויכולה להיכנס למגוון טילים הנמצאים בידי צפ"ק", מסביר טל ענבר, ראש תחום טילאות, חלל וכטב"מ במכון פישר

איור של הראש הקרבי בטיל הבין יבשתי HS-14 עם פצצת המימן בחרטומו. קרדיט: טל ענבר

"נכון להיום כל מדינה שפיתחה פצצת ביקוע הלכה במסלול פצצת מימן", מסביר טל ענבר, ראש תחום טילאות, חלל וכטב"מ במכון פישר. "זאת, בשל העוצמה של הפצצה. בשונה מפצצת ביקוע, פצצה תרמו גרעינית (מימן), אינה מוגבלת בתפוקה.

"לגבי קוריאה הצפונית, זה לא חדש שהם טוענים שיש להם מימן. כבר ב-2016 הם טענו שעשו ניסוי בפצצת מימן. כעת, גם רואים את הפצצה. זה נראה כמו המתקן האמתי וזו פעם ראשונה בהיסטוריה שמדינה כלשהי חושפת פצצת מימן אמתית המזכירה את התכנון Teller–Ulam, שהוא תכן של פצצה אמריקאית כפי שמקובל להניח. לפי המידול המבוסס על התמונות שפרסמה צפ"ק, זה מסתדר עם הנתונים הידועים בהקשר פצצת מימן.

"פצצת מימן חזקה מאד ויש לה אפקט פסיכולוגי גדול. פצצה כזו יכולה להשמיד עיר שלמה. במידה וזו אכן פצצת מימן, היא קטנה ויכולה להיכנס למגוון טילים הנמצאים בידי צפ"ק. כולל כאלו לירי מצוללת. צריך לזכור כי המשחק מול קוריאה הצפונית הוא פשוט - התקפה על צפון קוריאה משמעותה סופה של שושלת המשטר - ולכן תגרור מכת נגד שתגרום לכמה שיותר הרוגים בצד השני. חשיפת פצצת מימן והניסוי משרתים מטרה זו של המשטר בפיונגיאנג.

"בהיבט המקצועי של שיקולי הרתעה בדרג מקבלי ההחלטות, למעט שינוי בפוטנציאל ההרס, אין שינוי מהותי. אחרי היום, האסטרטגים של ארה"ב יצטרכו לשנות את ממד ההרס הפוטנציאלי במשוואת ההרתעה לעומת מה שחשבו אתמול. המשמעות המידית היא, ככל הנראה, ירידה בהסתברות למתקפה גרעינית אמריקאית מקדימה. אם מישהו חשב שתהיה מתקפה כזו".

שאלת אימות המידע

אחת השאלות שנשאלות בהקשר החשיפה של הפצצה והניסוי של צפ"ק היא כיצד ניתן לאשש את המידע. "כל הניסויים של צפ"ק עד היום היו כלואים", מסביר ענבר. "כלומר, הם לא היו אמורים לדלוף לאטמוספרה. יחד עם זאת, גם בניסוי כזה, לא ניתן להבטיח כליאה מוחלטת. משהו יכול להשתחרר ואז מנסים לתפוס דוגמיות מהאטמוספרה.

"אם אין דוגמיות של חלקיקים, אז לא ניתן לדעת בוודאות. הנתונים שיש כוללים את הצהרות צפ"ק והאמינות שלה עד כה ואת הנתונים הססמוגרפים. בהנחה שרעידת אדמה היא אינדיקציה לפיצוץ תת קרקעי, נתונים אלו יכולים לתת הערכה של תפוקת הפיצוץ. האם זו פצצת מימן, שתי פצצות ביקוע או פצצת ביקוע עם בוסטר, את זה לא ניתן לדעת".

העברת טכנולוגיה לאיראן

עוד נקודה שצריכה להטריד את מקבלי ההחלטות בישראל היא הקשר המדעי בין צפ"ק לאיראן. בעבר, היו פרסומים אודות קשר כזה סביב מידע בנושא טילאות ופיתוח פצצת ביקוע. האם קשר כזה קיים גם בהקשר פצצת מימן?

"בהינתן שיש שיתוף פעולה טכנולוגי בין איראן לצפ"ק, כל התפתחות במדינה A יכולה להשפיע על מדינה B", אומר ענבר. "לכן, ניתן להניח כל השערה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית