טייסים אמריקנים מעלים יהודים מעיראק במבצע חשאי

לפני 70 שנה נערך מבצע ההעפלה האווירי הראשון להבאת עולים מעיראק לארץ ישראל - "מבצע מייקלברג". לאחרונה הובא לארץ מטוס ונחנך השבוע במחנה המעפילים בעתלית. אפרים לפיד מזכיר בטורו השבועי

 

טייסים אמריקנים מעלים יהודים מעיראק במבצע חשאי

המטוס בעתלית (צילום: אתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל)

באוגוסט 1947 בוצע מבצע ההעפלה האווירי הראשון בעת שמטוס מסוג קומנדו נחת ביבנאל בגליל התחתון עם עולים מעיראק. במבצע החשאי באותה עת בניהולה של הסוכנות היהודית טרם הקמת המדינה הצליחו שני טייסים אמריקנים - וסנברג ומייקל - לחמוק מהעיראקים ומהבריטים ולהביא לארץ 50 יהודים, שעלו לילה אחד על מטוס בבגדד ונחתו בבוקר ליד הכנרת.

אנשי המוסד לעלייה ב', הגוף האחראי מטעם ההגנה על העלייה הבלתי חוקית, וחברי המחתרת היהודית בעיראק הכינו את האנשים והסידורים הלוגיסטיים בסודיות מוחלטת. מפקד המבצע היה שלמה הלל, לימים שר בממשלת ישראל ויו"ר הכנסת. משה כרמיל, אחד הפעילים המרכזיים במוסד, סיפר להלל שבוע ימים קודם לכן על שני טייסי קרב אמריקאים, שהשתתפו במלחמת-העולם השנייה, שנמצאו אז עם מטוס מסוג קומנדו שיכול להתאים למשימה של העלאת יהודים מעיראק, אחרי שנכשלו כמה נסיונות אחרים להביאם ארצה. העיתוי היה אמור להיות הנקודה הקריטית. הופעה של הבריטים ברגע הלא נכון, או היתקלות במטוסים בריטיים בזמן הטיסה, היו עלולות לסכל את כל המבצע. לפיכך הוחלט, כי הנחיתה בארץ ופיזור העולים חייבים להסתיים עד הזריחה. ליתר ביטחון, הוטל על יחידה של הפלמ"ח להתפרס בנקודות תצפית ובכבישים המובילים לשטח.

לטייס הראשי, קפטן לואי וסנברג, וטייס-המשנה מייקל (איש לא זוכר את שמו המלא), לא יהודים וגם לא פרו-ציונים, היה מטוס, והם הסכימו לבצע את הטיסה תמורת 5,000 ליש"ט. הוחלט לקרוא על שמם: מבצע מייקלברג. הטייסים ביקשו לאפשר למטוס לחנות מספר ימים בשדה התעופה בבגדאד "עד שהבעלים יורו לנו לטוס לרומא". סמי מוריה, איש המחלקה המדינית בסוכנות, לימים בכיר בשב"כ, היה החוליה המקשרת בין השליחים לבין המחתרת היהודית בעיראק. הוא עסק בגיוס מבריחים מקומיים וניהל משא-ומתן עם קציני המשטרה העיראקית. הניסיון המר, שצברה המחתרת היהודית מ"שיתופי הפעולה" הכושלים עם ערביי המקום, שכנע את הלל שהפעם יהיה המבצע "עבודה עברית" נטו. נקבע כי הברחת העולים לשדה-התעופה תוטל על ה"שורה", הזרוע הצבאית של המחתרת.

שושנה ארבלי-אלמוזלינו, לימים שרת הבריאות, היתה נתונה במעצר-בית כאשר השיגה אותה ההודעה על המבצע. סוללת עפר הפרידה בין שדה-התעופה לאוהלי החיילים. המטרים הבודדים שבין סוללת העפר והגדר הרעועה של השדה נראו שביל אידיאלי להובלת העולים למטוס. ההמראה נקבעה ליום שישי, 22.8.47 בשלוש וחצי לפנות-בוקר של שבת ועד אז, בהפרשים של חמש דקות, תוכננו עשר מכוניות עם היהודים להגיע באורות כבויים לשדה-התעופה. "עם שחר ראינו את הכנרת", שחזרה לימים ארבלי-אלמוזלינו בהתרגשות רבה.  "התחלנו לשיר את שירי רחל, והדמעות זלגו מהעיניים. זה היה הרגע המאושר בחיי". בשש וחצי נחת המטוס ביבנאל, המקום היחיד בצפון בו ניתן היה לנחות מבלי למשוך את תשומת-לבם של הבריטים. מבצעי מייקלברג נעשו עוד פעמיים מעיראק ומאירופה.

בשנים האחרונות עשתה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בעזרת מתנדבים מהתעשייה האווירית מאמץ לאתר מטוס קומנדו אמריקני ולהביאו למחנה המעפילים בעתלית לציון ההעפלה האווירית של יהודים מעיראק, תימן ואירופה. בעזרת תורמים טובים אותרה חברה באלסקה, אשר הסכימה לוותר על מטוס שאינו בשימוש. הוא הובא מפורק באניית צים לחיפה בפברואר השנה וב-23 באוגוסט, בדיוק 70 שנה אחרי המבצע הראשון נחנך בעתלית המטוס לתצוגה לקהל הרחב.

***

תודה לאתרי חיל האוויר והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

אולי יעניין אותך גם