טראמפ רוצה לקצץ לסיסי את הסיוע. איך ישראל תשלם על זה?

ארצות הברית החליטה לדחות סיוע של מצרים בהיקף 95.7 מיליון דולר ולעכב עוד 195 מיליון דולר. הטענה הרשמית: אי-התקדמות בכבוד זכויות אדם ונורמות דמוקרטיות. הניו יורק טיימס מדווח כי אולי מדובר בקשרים של מצרים עם צפון קוריאה

https://youtu.be/BjZvKboYBQk

ארצות הברית החליטה לדחות סיוע של מצרים בהיקף 95.7 מיליון דולר ולעכב עוד 195 מיליון דולר, בשל אי-התקדמות בכבוד זכויות אדם ונורמות דמוקרטיות, כך דיווחו שני מקורות המכירים את הנושא. כך לפי reuters.com.  לפי ה-nytimes.com, ייתכן והמהלך האמריקאי קשור גם לקשרים של מצרים עם צפון קוריאה.

ההחלטה משקפת רצון אמריקני להמשיך את שיתוף הפעולה הביטחוני, כמו גם תסכול מעמדתה של קהיר בנוגע לחירויות האזרח, ובמיוחד חוק חדש המסדיר את הארגונים הלא-ממשלתיים, הנתפסים בהרחבה כחלק ממאבק גובר והולך נגד התנגדות למשטר של סיסי. המקורות דיברו במצב אנונימי.

המקורות אמרו כי הממשל החליט "לתכנת מחדש" 65.7 מיליון דולר בשנה הפיסקלית 2017 מהכספים למימון זר (FMF) ו-30 מיליון דולר בשנת הכספים 2016 מקרנות תמיכה כלכלית (ESF). "תכנות מחדש" פירושו כי כספים אלה ישמשו למטרות אחרות ולא ייסעו למצרים.

מצרים מקבלת כל שנה 1.3 מיליארדי דולרים בסיוע צבאי ועוד תמיכה כלכלית אזרחית של כ-150 מליוני דולרים בשנה.  

חשוב להדגיש שהסיוע הכלכלי האמריקאי למצרים הוא אחד מעמודי התווך בהסכם השלום מול מצרים. אין המשמעות היא כמובן שקיצוץ יפגע בהכרח ביחסים בין ישראל למצרים שבשנים האחרונות התחזקו לאור האיום המשותף בסיני. אבל, וזה אבל גדול, עולה השאלה כיצד סיסי יחליט לנקום בארה"ב דרך ישראל.

לא אחדש כלום לקורא המיודע אם אטען כי אחד מעמודי התווך ביחסים בין ישראל למצרים הוא הכסף האמריקאי. האיום בקיצוץ הנוכחי, אם יתמשש, ייתכן ויביא את סיסי ללחוץ על ישראל. להראות לטראמפ שכל קיצוץ למצרים, עולה באי סדר במזרח התיכון - ובאיום על ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית