קפיצת הסקי של מטוס חמקן F-35B

בניסוי שנערך בהצלחה עבור הצי המלכותי הבריטי, הצליח המטוס מדגם לבצע "קפיצת סקי" כשהוא חמוש בטילי ASRAAM. הצי הבריטי צפוי להציב 36 מטוסי חמקן מדגם F-35B על סיפון נושאת המטוסים "המלכה אליזבת'"

מטוס חמקן F-35 (צילום: AP)

מטוס קרב חמקן מבצע קפיצת סקי? נכון. מטוס חמקן F-35B, הדגם להמראות קצרות ונחיתה אנכית (STOVL), ביצע לראשונה בהצלחה ניסוי של 'קפיצת סקי', כשהוא חמוש בטילי ASRAAM.

מטרת הניסוי, שנערך בארה"ב עבור הצי המלכותי הבריטי, הייתה לבחון את יכולת המטוס להמריא ממסלול קצר ביותר ולנחות אנכית ללא כבל עצירה, כמקובל בנושאות מטוסים. כי מטוסים מדגם זה מיועדים לשרת על סיפון נושאת המטוסים החדישה "המלכה אליזבת" של הצי הבריטי, הבנויה בצורה שונה מנושאות המטוסים האמריקניות.

AVIATION ANALYSIS מסביר כי נושאת מטוסים הבריטית נבנתה ללא מתקן הזנקה ('קטפולט') להמראת מטוסים וללא כבל עצירה לעצירת המטוסים אחרי הנחיתה. ניסוי 'קפיצת הסקי' נועד לבדוק את יכולת המטוס להמריא ולנחות בשיטה הבריטית. נושאות המטוסים של הצי הבריטי קצרות מאלו האמריקניות, ולכן ממריאים המטוסים ללא קטפולט אלא בסיוע רמפה מיוחדת שכינויה SKI JUMP, והיא חיקוי של קפיצות סקי.

כמו כן, קצה המסלול בנושאות הבריטיות מופנה כלפי מעלה בזווית מסוימת המקלה על ההמראה. לשם נחיתה מותקנת בנושאות הבריטיות מערכת מיוחדת של רולס רויס, המאפשרת לסובב את המנוע בזווית של 90 מעלות לשם נחיתה אנכית.

הצי הבריטי מתכנן להציב 36 מטוסי F35B על סיפון נושאת המטוסים 'המלכה אליזבת'. דגם F35B להמראה קצרה ונחיתה אנכית היא היקר בין שלושה דגמי מטוסי החמקן של לוקהיד מרטין בשל המערכות המיוחדות להמראה ונחיתה.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית