המתקפה בספרד: המחבלים תכננו להפעיל משאית נפץ בברצלונה, מצוד אחר חשודים נוספים

אירופה מתאוששת מעוד סוף שבוע של טרור. בספרד נמשך המצוד אחר חשודים נוספים המעורבים במתקפה הקטלנית בברצלונה ובקמברילס במהלכן נרצחו 14 בני אדם. חקירת כוחות הביטחון עד כה העלתה כי התכנון המקורי של המחבלים היה לפוצץ משאית תופת בברצלונה, וכי תא הטרור כלל ככל הנראה כ-12 חשודים

שוטרים בספרד, אבטחה מוגברת (צילום: AP)

פיגוע הדריסה בברצלונה לא היה אלא PLAN B, תכנית חלופית של חוליית המחבלים, שבמקור תכננו פיגוע רב-נפגעים המוני, אלא שתכניתם השתבשה בגלל פיצוץ. חוקרי משטרת ספרד ממקדים את חקירותיהם בכמה אתרים, בשני אתרי הפיגועים בברצלונה ובעיר קמבריס, וכן בעיר אלקנאר, שם התגלה מבנה, שנהרס בהתפוצצות ביום רביעי בערב.

ליד שרידי הבנין נתגלה מאגר שהכיל עשרות רבות של מכלי גז בוטאן, שאמורים היו לשמש לפיגוע הקטלני הגדול, שבוטל בגל ההתפוצצות. חברי החוליה חלקם נהרגו, חלקם נעצרו וחלקם עדיין חופשיים. לחלקם היתה אזרחות ספרדית ורובם ממוצא מרוקני. משערים כי בעקבות הפיצוץ שינתה החוליה את תכניתה, וכמה מחברי החוליה יצאו לברצלונה ברכב שכור כדי לבצע את פיגוע הדריסה ברמבלאס. בינתיים, נמשך המצוד אחר נהג המשאית הדורסת בברצלונה, שככל הנראה הצליח להימלט מהזירה.

מפקד משטרת קטלוניה, ג'וזף ךואיס טרפרו, אמר ביום שישי: "אנו סבורים שהם תכננו פיגוע אחד גדול, או אולי שניים, בברצלונה. הפיצוץ באלקנאר מנע מהם להשתמש בכל הציוד שהיה ברשותם". בפיגוע בברצלונה ניספו 13 שני אדם ובקמבריס נהרגה אשה אחת.

סקיי ניוז  ורויטרס מדווחות כי ב-13 החודשים שחלפו נהרגו 130 בני אדם בפיגועי דריסה בצרפת, גרמניה, בריטניה, שוודיה וספרד. ממשלת ספרד דנה בשאלה אם להעלות את דרגת החירום במדינה, שפירושו הצבת יחידות צבא לסיורים ברחובות הערים ובאתרים חשודים.

במקביל, בפינלנד ממשיכים לחקור את אירוע הדקירה שהתרחש בסוף השבוע, בו נרצחו שתי נשים ומספר נוסף של אנשים נפצעו לאחר צעיר החל לדקור עוברי אורח באחד הרחובות הראשיים בעיר טורקו. הצעיר שנעצר, ממוצא מרוקאי, היה על פי הדיווחים באמצעו של הליך בקשת מקלט בפינלנד לאחר שהגיע לשם בשנת 2016. וברוסיה, שבעה בני אדם נפצעו במה שנראה כמו פיגוע דקירה נוסף בעיר סורגוט בסיביר. דאעש לקחו אחריות על האירוע בסיביר, אולם הרשויות לא הודיעו עדיין האם האירוע נחשד בפיגוע טרור או שבוצע דווקא על רקע אחר.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית