הכתב לשעבר מדימונה שיהפוך בקרוב לראש המל"ל

בימים הקרובים ימצא עצמו הכתב לשעבר מדימונה במקום הקרוב ביותר לאוזנו של ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו. הוא יתמקם בפינה השמורה לראש המטה לביטחון לאומי, בתוך ה"אקווריום" בקומה השנייה של משרד ראש הממשלה בירושלים. המינוי של בן־שבת מוציא אותו אל אור הזרקורים

קרדיט: לשכת רוה"מ / לע"מ

 

 

זה קרה לפני 35 שנה. הימים ימי מלחמת לבנון הראשונה, וראש הממשלה דאז מנחם בגין ביקש להעביר מסר מחזק לשבע משפחות בעיר דימונה, שבניהן נפלו במערכה. בגין עשה זאת באמצעות עלם חמודות, ששימש באותם ימים כתב צעיר במקומון של העיירה הדרומית ופרסם זאת בדפי העיתון. שמו היה מאיר בן־שבת. 

בימים הקרובים ימצא עצמו הכתב לשעבר מדימונה במקום הקרוב ביותר לאוזנו של ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו. הוא יתמקם בפינה השמורה לראש המטה לביטחון לאומי, בתוך ה"אקווריום" בקומה השנייה של משרד ראש הממשלה בירושלים. המינוי של בן־שבת מוציא אותו אל אור הזרקורים, לאחר שנים ארוכות של שירות בשב"כ, שבהן אפשר היה לכנותו רק מ'.

בתפקידו האחרון בשירות, בשלוש השנים האחרונות, הוא שימש ראש מרחב הדרום, האחראי במיוחד לגזרה שמול רצועת עזה. ביום ראשון השבוע נחשף שמו של בן־שבת לציבור הרחב, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה בהרעפת שבחים על ראש המל"ל החדש.

כבר עם ההודעה על מינויו בתחילת החודש שעבר, אמר עליו ראש הממשלה כי "מ' הוא האיש הנכון במקום הנכון". במהלך איסוף המידע לכתבה זו נשלח אליי גזיר עיתון מאותו מקומון. מתברר שעבדנו בו יחד במהלך "התקופה העיתונאית" של בן־שבת, כנערים צעירים. אגב, ברשימת הקרדיטים אפשר למצוא עיתונאית צעירה אחרת שהגיעה באותה עת לשליחות בדרום. שמה שלי יחימוביץ'.

האגף לעניינים ערביים

מאיר בן־שבת גדל במשפחה דתית בדימונה, כילד ה־12 במשפחה של 14 ילדים. הוא למד בבית הספר הממלכתי־דתי בעיר, ולאחר מכן בישיבת בני עקיבא בבאר־שבע. במהלך שירותו בצה"ל קשה היה לצפות שהשליש הגדודי וסגן קצין השלישות של חטיבת גבעתי ימצא עצמו בצמרת השב"כ, ומשם יעפיל לראשות המועצה לביטחון לאומי. עם זאת, כבר אז אפשר היה לראות את נחישותו ומסירותו לתפקידים שביצע. הוא קיבל כמה אותות הצטיינות, ואף נבחר למצטיין נשיא.

מיד בתום שירותו הצבאי, בינואר 1989 ,התגייס לשירות הביטחון הכללי. הוא התחיל את דרכו כעובד מן השורה במרחב הדרומי של השירות, בתפקידי דסק במגזר הערבי. בשנת 92 'קיבל צל"ש מראש הארגון יעקב פרי בגין הישג מודיעיני (לפני שהצל"שים ניתנו באופן ממוסד). בשירותו בשב"כ התקדם באופן יסודי בסולם הדרגות, ללא קפיצות דרך, אולי משום שרוב תפקידיו היו בתחומי מטה ולא באגפי המבצעים או ביחידות המתמחות בהפעלת סוכנים.

הוא מונה לראש מחלקה באגף לעניינים ערביים במטה השב"כ, ולאחר מכן קודם לתפקיד סגן ראש מרחב דרום, ראש מטה וראש מרחב דרום. לתפקידו האחרון מונה בתקופת ראש השב"כ הקודם יורם כהן. יחסיו עם סגנו רוני אלשיך, היום מפכ"ל המשטרה, נחשבו גם הם טובים במיוחד. בהודעת משרד ראש הממשלה על המינוי צוין כי בן־ שבת הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות במדעי המדינה מאוניברסיטת בר־אילן, לצד מגוון רחב של קורסים בתחום המודיעין ובתחום הניהול הבכיר. לפי ההודעה, בן־שבת רכש מומחיות בתחום תנועת חמאס ברצועת עזה, והיה שותף לרוב הפעולות נגדה בשני העשורים האחרונים.

בין השאר הוא ניהל את פעילות השירות במבצע 'עופרת יצוקה'. מעבר לפרטים הללו, בתפקידיו הבכירים בשב"כ צבר בן־שבת שעות רבות עם נתניהו ושרי קבינט בכירים. בן־שבת נשוי ואב לארבעה, ומתגורר ביישוב דתי בשפלה. הוא מאמין עד היום בערכי 'תורה ועבודה', ואף מעביר מדי שבת שיעורים בקהילתו.

דיונים אסטרטגיים עם ארה"ב

תפקיד ראש המל"ל לא היה מאויש במשך שנה ושמונה חודשים, מאז שה'ראש' הקודם, יוסי כהן, מונה לראש המוסד. במשך רוב התקופה הזו מילא את התפקיד ממלא המקום, יעקב נגל (ניסיונו של נתניהו למנות לתפקיד את תא"ל במיל' אבריאל בר־יוסף הסתיים באופן עגום). באופן פורמלי, בן־שבת מונה רק לממלא מקום ראש המל"ל, ואולם הוא צפוי לקבל מינוי של קבע בהמשך.

תפקידו החדש יחשוף אותו לעולמות תוכן שעד היום הוא הכיר פחות, כמו הדיונים האסטרטגיים עם ארה"ב ובעלות ברית אחרות, איום הגרעין האיראני, וגם נושאים כלכליים וחברתיים הנחשבים "אסטרטגיים". הוא יצטרך לשקם את המטה לביטחון לאומי שנמצא בנקודת שפל נמוכה ביותר, לאחר תקופה ארוכה ללא ראש פעיל ועל רקע "פרשת הצוללות" המביכה.

עם מעברו של בן שבת למטה לביטחון לאומי, סיימו את דרכם בשב"כ שלושת הבכירים מהמגזר הדתי שמילאו בו את התפקידים הבכירים ביותר. לפני בן־שבת עזבו יורם כהן, שעמד בראשות הארגון, ורוני אלשיך. ראש השב"כ הנוכחי, נדב ארגמן, קיבוצניק ומטכ"ליסט במקור, נפרד לאחרונה די במפתיע מראש מרחב ירושלים, א'. בעיני רבים, אך כנראה לא בעיני ארגמן, נחשב א' מועמד להגיע לתפקידים הבכירים ביותר.

בצעד זה מגבש ארגמן את ה'כוורת' שלו. מי שמסתמנים אפוא כעשויים לקבל את הבכורה בהתמודדות ארוכת־הטווח על תפקיד ראש השב"כ הבא, הם סגן ראש השירות הנוכחי י', וראש אגף המבצעים ר', שכנראה יהיה סגן ראש השב"כ הבא תחת ארגמן, אחרי י'.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית