יותר חיסרון מתועלת

קשה להבין את ההיגיון מאחורי המהלך לסגירת משרדי ערוץ אל-ג'זירה בישראל. נראה כי מדובר בעוד מהלך, בדומה להצבת המגנומטרים, בו הפגיעה באינטרסים של ישראל – עולה על התועלת שבו. דעה

יותר חיסרון מתועלת

הלוגו של רשת אל-ג'זירה (צילום: AP)

המרוץ המבוהל של ראש הממשלה ושר התקשורת לסגור את משרדי אל-ג'זירה בירושלים נעשה ללא כל עבודת מטה או הכנה ותפס את כל הגורמים הממונים, משטרה, שב"כ, לשכת העיתונות בהפתעה.

קשה להבין את ההיגיון או את התרגיל "המבריק" בפעילות הזו. הרי רשת אל-ג'זירה תמשיך לשדר, ובשטחים ובישראל פועלים אמצעי תקשורת ערביים קיצוניים יותר ומשפיעים יותר על האוכלוסייה.

אחד הטיעונים המרכזיים של השר קרא ושל ראש הממשלה נתניהו היה כי גם מדינות אחרות סביבנו סגרו את  המשרדים של אל-ג'זירה. זו כשלעצמה בשורה טובה ומרעננת, הפכנו לחלק מהמרחב הדמוקרטי סביבנו. מצד שני כלל לא בטוח שמצרים, ערב הסעודית וירדן שמחו לשמוע על החברים החדשים שהצטרפו למסיבה.

אפשר היה להתייחס לכל אלה כאנקדוטה, או עוד תרגיל להסיט את האש מנושאים אחרים. אולם, בדיוק כמו המגנומטר המסתובב והנמוג, גם במקרה זה של הניסיונות לסגירת אל-ג'זירה - הנזק האסטרטגי המצטבר והשחיקה בעוצמתה של ישראל גדולים יותר מאשר התועלת שייתכן והייתה מגיעה מהמהלך.

חגיגות הניצחון על הסרת המגנומטרים והמצלמות עוד לא הסתיימו, ותהליכי ההבשלה של פעילויות נוספות, לחיקוי ההצלחה של "גיבורי מסגד אל-אקצא" מבעבעים במחנות הפליטים וברחבי הרשתות החברתיות. עתה, יתווסף אליהם דגל נוסף של הגנת חירות אל-ג'זירה בירושלים ("אל-קדס הכבושה").

הנזק המצטבר, פוגע גם בתהליכים אסטרטגיים שמדינת ישראל כה זקוקה להם, ואשר ראש הממשלה והשר קרא הזכירו – שיתוף פעולה עם מדינות ערב המתונות. הטיעון המיתמם והנאיבי של השר קרא כי "ככה עושים כולם באזור" הוא אי הבנה של דינמיקת היחסים בין מדינות אלה לבין ישראל, הרגישות שלהם והמאמץ האדיר שצריך להשקיע כדי שלא ייפגעו.

להבנתי, ממשלת ישראל הצליחה תוך שבועיים לפגוע בשני מעגלי חיינו החיוניים - נתנה דלק וכיוון חדש להסתה הפלסטינית, והציבה מכשולים ליחסים האסטרטגיים עם השותפות במרחב (ראה מקרה ירדן).

ואף אחד עוד לא קם ואמר לעצור.

 

אולי יעניין אותך גם