מבט מבפנים: במרכז הבקרה בתע"א הביעו שביעות רצון מקבלת הנתונים הראשוניים מהלוויינים

הלוויינים נכנסו למסלולם סביב כדור הארץ והחלו לשדר נתונים ראשוניים. בחודשים  הקרובים הם יעברו סדרת בדיקות לאימות תקינותם וביצועיהם

מבט מבפנים: במרכז הבקרה בתע"א הביעו שביעות רצון מקבלת הנתונים הראשוניים מהלוויינים

השיגור בשעות הלילה (צילום: אריאנספייס)

נכון להיום בצהריים לשני הלוויינים שלום. הם מרגישים טוב, מסתובבים יפה סביב לכדור הארץ, ומאז השיגור השכם בבוקר חלפו פעמיים בדיוק רב מעל מרכזי הבקרה במתקני התעשייה האווירית ביהוד.

שני הלוויינים 'ונוס' ו-Opsat 3000 דוברים עברית, כי שניהם לוויינים כחול-לבן, אחד מהם, Opsat 3000, לומד איטלקית, שכן נרכש על ידי משרד הביטחון של איטליה ב-182 מיליון דולר וישמש למשימות של איסוף מודיעין צבאי. 'ונוס' הוא לוויין למחקר מדעי בתחומי האקלים, החקלאות והסביבה. אחרי 17 שיגורי לוויינים בתעשייה האווירית זו הפעם הראשונה ששוגרו שני לוויינים יחד על משגר אחד.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, יכול היה להביע שביעות רצון מלאה מהשיגור ומההתנהגות הראשונית של שני הלוויינים. בשבוע הבא יגיע תור שידור הצילומים. בחדר הבקרה של ונוס התכנסו כמה עשרות מומחים בתחומים שונים מול 25 צגי מחשב קטנים וענקיים, שהציגו בפניהם את ביצועי הלוויינים אחרי השיגור. "שניהם נראים מצוין ומבצעים את תפקידם בצורה מושלמת", סיכם עופר דורון.

ונוס סובבת את כדור הארץ בגובה של 720 ק"מ ו'אופסאט 3000' בגובה של 450 ק"מ. שתי חליפות הבוקר של הלוויינים היו ממושלמות. עתה יבוצעו בדיקות שונות במשך כמה שבועות, ובעוד כמה חודשים יימסרו הלוויינים ללקוחות-משתמשים. בין היתר נבחן בלוויינים מנוע חשמלי חדיש תוצרת רפאל. מנהל החטיבה מסר כי בתעשייה האווירית כבר עוסקים בפיתוח ובניית לוויינים נוספים.

אורחת בחדר הבקרה הייתה שגרירת צרפת  בישראל, גב' הלן לגאל, שמסרה כי לוויין הוא הכלי הטוב ביותר לעיקוב אחר שינויי אקלים, ואמנם הלוויין 'ונוס' יתמקד בתחום זה. הלוויין הוא פרי תכנית ישראלית-צרפתית משותפת והוא חלק מהשת"פ בן קרוב ל-70 שנה בין שתי המדינות, אמרה השגרירה.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית הוסיף מגיאנה הצרפתית (לשם הגיע לרגל השיגור המיוחד) כי "עם קבלת הנתונים הראשונים מ'ונוס' ו- OPTSAT3000 אני מברך את שותפינו בסוכנויות החלל הישראלית והצרפתית, בחברת טלספצזיו ובמשרד הביטחון האיטלקי, על שיתוף פעולה יוצא דופן בין המדינות שהוביל להישגים טכנולוגים פורצי דרך. התעשייה האווירית תמשיך להוביל את תחום לווינות התצפית עבור מדינת ישראל, עם פרויקטים רבים נוספים בתהליך. אנו מקווים שממשלת ישראל תדע לשמר את העשייה הישראלית גם בתחום לווייני התקשורת. זה הזמן לקבל החלטה מיידית בנושא זה".

שני לוויני התצפית נחשבים למתקדמים בתחומם:

OPSAT 3000 – לוויין תצפית מתקדם שפותח עבור משרד הביטחון  האיטלקי. משקל  368 ק"ג, משך חיים צפוי שבע שנים. לוויין תצפית אלקטרו-אופטי המסוגל להבחין בפרטים קטנים על הקרקע. נרכש ע"י ממשלת איטליה ב-2012.

VENUS – לוויין לניטור חקלאי וחקר הסביבה. יוצר עבור סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית CNES. משך חיים צפוי 4 וחצי שנים. יעקוב אחר 110 אתרים שונים למחקרי סביבה, מצב קרקע, צמחייה, ייעור, חקלאות, איכות מקווי מים. בלוויין מצלמה מיוחדת לאיסוף פרטים עם 12 אורכי-גל. הלוויין ממלא גם משימה טכנולוגית: בחינת  מערכת הנעה חשמלית שפיתחה רפאל, שתאפשר ללוויינים לטוס במסלול מדויק בגובה נמוך. הלוויין נבנה במפעלך חלל בתע"א, הטלסקופ תוצרת אלביט מערכות ומערכת ההנעה תוצרת רפאל. משקלו 265 ק"ג.

הם שוגרו באמצעות המשגר VEGA -  של חברת  ARIANESPACE , אשר שוגר מאתר השיגור קורו שבגיניאה הצרפתית. VEGA הוא משגר מיוחד לשיגור לוויינים קלי-משקל. גובהו 29.9 מטרים, הוא משגר מטענים עד 1,500 ק"ג ומשקל המשגר 1.37 טונות.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל