חיזבאללה יצא לנקות את צפון לבנון מארגוני מורדים. ואיפה צבא לבנון?

http://english.almanar.com.lb/310770

ארגון חיזבאללה יצא בשבוע האחרון לאחד המבצעים הגדולים שארגן בשנה האחרונה באזור ערסל בצפון לבנון. המבצע נוהל כנגד קבוצות מורדים המשתייכים לאל קעאידה שהתיישבו באזור ב-2014. בעיקר מדובר בארגונים שהשתייכו בעבר לאל נוסרה והיום נושאים את השם Hay’at Tahrir al Sham או HTS. האזור צמוד לאזור בשליטת דעאש המשתרע עד גבול סוריה.

חסן נאסראללה, מנהיג החיזבאללה, אמר אתמול בנאום שדן במבצע ערסל כי מדובר במבצע שתוכנן מאז 2005 ונדחה. עוד אמר נאסראללה כי מדובר באזור לחימה של 100 קמ"ר בגובה של 2500 מטרים. "בהרים, בעמקים ובהרים, יש אויב שנמצא במצב הגנה ומוגן, ומכאן יש לו מערות, מנהרות ומחסומים טבעיים. לכן לא מעניין אותו מספר הלוחמים או המורל שלהם, כי יש לו את הנשק, התחמושת והמזון הדרושים", אמר נאסראללה.

לפי הודעת חיזבאללה, האזור ממוקם כ-124 ק"מ צפונית לביירות וכולל את ערסל וסביבתה. בין היתר, גם את Hamoudi, Baidar ו-Shoabat al-Nihla.  לפי southfront.org חיזבאללה שחרר כ-90 אחוזים מהשטחים שהוחזקו על ידי HTS והארגון נמצא במו"מ עם מפקד הארגון - Abu Malek alTalleh - לכניעתו המלאה בשטח לבנון. לפי הדיילי סטאר, מדובר בהסכם שיאפשר לאנשי הארגון לסגת לאזורים בשליטת דאעש באזור בתמורה לשחרור שלושה אנשי חיזבאללה המוחזקים אצלו.

חיזבאללה קיבל במהלך הלחימה תמיכה אווירית מחיל האוויר הסורי. אלו שיציצו במפת האזור יגלו כי מדובר באזור טרשי, גבוה, קשה לתזוזת כוחות וכזה שמחייב זרוע אווירית. במהלך הקרבות בוצע שימוש גם בכוח רתק ארטילרי ורקטות קצרות טווח שהופעלו ככל הנראה על ידי צבא סוריה עבור חיזבאללה. בין סוגי האמל"ח בהם השתמש חיזבאללה היו גם רחפנים.  לפי הדיילי סטאר הלבנוני, במהלך הלחימה חיזבאללה איבד 25 לוחמים ו-HTS איבד 150. לפי ה-HTS, נהרגו לחיזבאללה כ-200 לוחמים.

איפה צבא לבנון?

ובכן, המבצע בערסל הדגיש את אחד האבסורדים הגדולים במדינת לבנון - במקום שהצבא ילחם במורדים וישמור על ריבונות המדינה, חיזבאללה עושה זאת בסיוע אווירי וארטילרי של צבא סוריה.

צריך לזכור כי בעוד חיזבאללה נלחם באל נוסרה ודאעש, במקום בו נכשל צבא לבנון, ראש ממשלת לבנון נמצא לצידו של נשיא ארה"ב בבית הלבן. זאת, כאשר ארה"ב מתכננת סנקציות נוספות על חיזבאללה ובעוד הנשיא טראמפ בנאומו לצד חרירי מדגיש כי חיזבאללה הוא זרוע של איראן.

טראמפ אולי רואה בחיזבאללה איום על יציבות המזרח התיכון ובייחוד על ישראל, אבל בפועל, הוא מקצץ לצבא לבנון את התקציב מאזור ה-85 מליוני דולרים בשנה ל-19 מליונים בלבד. אם המטרה היא לחזק את צבא לבנון מול חיזבאללה, איך קיצוץ תקציבי עוזר? ואולי בארה"ב חוששים שהכסף שמוקצה לצבא לבנון מגיע בכלל לחיזבאללה?

אחד המרכיבים בלחימה שהפך לעימות בין חיזבאללה לצבא לבנון הוא מחנות הפליטים באזור ערסל הכוללים כ-10000 - 12000 איש. מחנות אלו משמשים את חברי HTS כמקום לסגת אליו, כך לפי נסראללה שרוצה שכוחות חיזבאללה יכנסו אליהם לטיהור אנשי HTS. מצד שני, צבא לבנון טוען כי מדובר באיום על אוכלוסיה אזרחית שממשלת לבנון, באמצעות הצבא, אחראית עליהם.

למה נושא הפליטים חשוב? לא ממש בגלל דאגת חרירי לרווחתם (הרי ממש בימים אלו צפה פרשה סביב התעללות שערכו חיילי צבא לבנון בפליטים סורים), אלא בגלל כסף. והרבה כסף. רק בימים אלו ארה"ב נתנה ללבנון 140 מליוני דולרים לטיפול בפליטים. אם חיזבאללה יכנס למחנות הפליטים בערסל ויהרוג שם אזרחים, הבית הלבן יכול למנוע את הכסף מחרירי.  

אין ספק כי הקרב בערסל ממחיש בצורה ברורה את היתרון המבצעי של חיזבאללה על צבא לבנון. מדובר במבצע קשה ליישום, בתוואי שטח מאתגר ומול אויב שמבוסס בו כבר שלוש שנים. ולמרות זאת, חיזבאללה הצליח איפה שצבא לבנון נכשל. ואם ארה"ב רוצה צבא לבנון חזק מול חיזבאללה, קיצוץ תקציבי זו כנראה לא הדרך לשם.

מפות של הלחימה

https://twitter.com/PetoLucem/status/889848935082323970

https://twitter.com/JHainesYoung/status/889151149642833921

https://twitter.com/QalaatAlMudiq/status/888692750509584384

https://twitter.com/GeromanAT/status/890118933105299456

תמונות מהלחימה

http://english.almanar.com.lb/310770

http://almanar.com.lb/2365350

https://twitter.com/Hamosh84/status/888146254265552898

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית