דיווח: הליך חידוש מתקן ניסוי הטילים של מצרים בשלבי סיום

מצרים משדרגת את אתר ניסויי הטילים בג'בל האמזה. במקביל חושף דו"ח עדכני של האו"ם כי השת"פ בין קהיר לפיונגיאנג סביב פיתוח טק"ק נמשך. האם המשטר המצרי מחפש לפתח טק"ק כבד מודרני? 

terraserver.com

מדינת ישראל עסוקה לאחרונה בניסיונות לעצור את תכנית הטילים האיראנית, אולם בזירה הדרומית תכנית הטילים של מצרים תופסת תאוצה. לאחר שלא שינו אותו כמעט 30 שנים, מתקן ניסויי הטילים של מצרים בג'בל האמזה עובר בשני העשורים האחרונים הליך שיפוץ שהגיע לסיומו השנה. כך לפי מחקר של jacobbogle. את המתקן אפשר למצוא בשירות המפות של גוגל או בשירות של terraserver.com.

נזכיר כי פרסומים אודות המתקן אינם חדשים. כתבה שהתפרסמה באתר armscontrolwonk.com, מספקת רקע היסטורי של המתקן. פרסומים בישראל, חשפו כבר בשנת 2000, לפני 17 שנים, תמונות לווין של בנייתו המחודשת.

חשוב לציין כי לפי מכון המחקר issafrica.org - "כיום, ביבשת אפריקה, רק מצרים נחשבת למדינה המחזיקה בטילים בליסטיים מבצעיים המסוגלים לשאת נשק להשמדה המונית. מצרים, שאינה צד לאמנת הנשק הכימי והיא רק חתומה על אמנת הנשק הביולוגי ואמנת טוקסין, אינה צפויה לוותר על הטילים הבליסטיים שלה בעתיד הנראה לעין".

ההיסטוריה של המתקן מגיעה אחורה בזמן לשנות ה-50, לימי נאצר והמהנדסים הגרמניים שבנו למצרים תעשיית טילים לאחר ההפסד המצרי ב-48. בין השנים 1967-2000 מצרים עשתה ניסויים בטילים, אך כמעט ולא חלו שינויים במתקן, כך לפי הכתבה. אתר המרכז הפניות לקריאה נוספת בנושא הוא wikivisually.

הקשר בין בניית המתקן במצרים לצפון קוריאה

בנייתו המחודשת של המתקן המצרי לניסויים בטילים בליסטיים צריכה להיחקר על רקע שיתוף הפעולה בין קהיר לפיונגיאנג סביב פיתוח טילי סקאד. קשר שנמשך שנים עד ימינו מתחת לרדאר של הציבור הישראלי. אחת השאלות שתלויות באוויר היא האם מצרים הצליחה להשיג 24 טילי No-Dong צפון קוריאנים.

דו"ח מחקר עדכני של האו"ם משנת 2016 מגלה כי משלוח הקשור לחלקי טילים הגיע למצרים מצפון קוריאה באמצעות חברה בשם Ryongsong Trading Co Ltd. הטילים נקלטו על ידי חברה מצרית בשם MODA Authority International Optronic. פאנל המומחים של האו"ם בחן את הפריטים במשלוח. הסתבר שהם קשורים לחלקים של טיל מסוג סקאד-B.

המשלוחים תויגו כמשלוח חלקי חילוף למכונות ונעשו מפיוניאנג לשגרירות צפון קוריאה בסין שהפעילה חברת קש בשם Ryongsong ששלחה את החלקים למצרים. כך לפי הדו"ח. אותו דו"ח מכיל גם נספחים סודיים שלא פורסמו לציבור.

שיתוף הפעולה בנושא הטילים בין מצרים לצפון קוריאה לא נעלם משירותי הביון האמריקאים. בשנת 2015 נכנסו לרשימת הסנקציות של ארה"ב עובדים של חברת KOMID הצפון קוריאנית שמתגוררים במצרים. חברה זו אחראית על ייצוא נשק מצפון קוריאה, כולל טילים. Hwang Su Man המתגורר במצרים עזר לפעילות במצרים עבור חברת KOMID, כך לפי הכתוב.

שנה לאחר מכן, ב-2016, ארה"ב הכניסה לרשימת הסנקציות של האוצר האמריקאי עוד עובדים של חברת KOMID מצפון קוריאה המתגוררים במצרים. בניהם, Pak Chun Il - שגריר צפון קוריאה במצרים. מסתבר שלצד פעילותו הדיפלומטית, הוא עבד בשביל חברת KOMID במצרים.

באותו מסמך מפורטים עוד שני שמות של עובדי KOMID המתגוררים במצרים - Kim Song Chol ו-Son Jong Hyok. באותה שנה הוכנס גם  Ri Won Ho לרשימה. כל הארבעה נכנסו לרשימה בגלל מעורבותם בתכנית הטילים של צפון קוריאה.

אין ספק כי צימוד הידיעות אודות השלמת שיפוץ מתקן הטילים במצרים לצד הדו"ח של האו"ם המראה כי בין קהיר לפיונגיאנג מתנהל שיתוף פעולה סודי בנושא טילים, מעלה שאלות עד כמה הצפון קוריאנים מעורבים בדחיפת תכנית הטילים המצרית משנת 2000 ועד ימינו. כמו גם, עולה השאלה לאיזו רמה טכנולוגית הגיעו המהנדסים המצרים לאור ההישגים של צפון קוריאה בתחום הטילאות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית