מכללה שנוסכת ביטחון לאומי למדינה

השבוע הסתיים מחזור מ"ד (44) של המכללה לביטחון לאומי (מב"ל) ועומד להיפתח בקרוב המחזור ה-45. זו הזדמנות להכיר את המוסד הבכיר בשירות המדינה להכשרת בכירים במערכת הביטחון ובשירות הממשלתי. את הטור השבועי מקדיש אפרים לפיד לעמותת בוגרי מב"ל, שהוא עומד בראשה

 

מכללה שנוסכת ביטחון לאומי למדינה

טקס פתיחת המכללה לביטחון לאומי בירושלים. מימין לשמאל, מפקד המכללה עוזי נרקיס, ראש הממשלה לוי אשכול והרמטכ"ל צבי צור (צילום: לע"מ)

המכללה לביטחון לאומי (מב"ל) משמשת כמוסד הממלכתי הגבוה ביותר ללימוד ומחקר של נושאי הביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ביוני 1963 החליטה הממשלה על הקמת מכללה זו בתמיכתו של דוד בן-גוריון והתנגדותם של מספר שרים, בהם פנחס ספיר, יגאל אלון, לוי אשכול, ומשה דיין. המכללה נפתחה ב-15 באוקטובר 1963, בראשית כהונתו של ראש הממשלה לוי אשכול. מפקדה הראשון היה עוזי נרקיס וסגנו היה רפאל ורדי. ביולי 1967, לאחר ארבעה מחזורים בלבד, נסגרה המכללה בהמלצת ועדה בראשות יגאל ידין ונפתחה מחדש ב-1977 במסגרת יישום לקחי מלחמת יום הכיפורים.

ב-1 בספטמבר 1991 הוכפפה המכללה לביטחון לאומי (יחד עם המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה, פו"ם) למפקד המכללות הצבאיות במחנה דיין בגלילות. המפקד הנוכחי הוא האלוף תמיר הימן. החל משנת 2006 לומדים בכל מחזור לימודים בן שנה גם חמישה-שישה קצינים מצבאות זרים.

המכללה לביטחון לאומי (מב"ל) נועדה להקנות השכלה על יסודות הביטחון הלאומי ברמה אקדמית בנושאים צבאיים, מדיניים, כלכליים וחברתיים. המכללה מיועדת לבכירי מערכת הביטחון הישראלית -  צה"ל, שב"כ, המוסד, הוועדה לאנרגיה אטומית וכן לבכירים ממשרד החוץ, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר (שב"ס), נציבות הכבאות וההצלה ומדי פעם גם מגופי ממשלה אחרים. קציני צה"ל המגיעים ללימודים במכללה לביטחון לאומי מיועדים בדרך כלל לקידום בדרגה ולתפקידים בכירים כגון: מח"ט, מפקד אוגדה, קצין חיל ראשי ותפקידים בכירים אחרים. הלימודים במב"ל הם תנאי לקידומו של הקצין הבכיר בצה"ל.

תוכנית הלימודים במכללה לביטחון לאומי מקבילה ללימודי תואר שני במדע המדינה במגמת ביטחון לאומי, ועמידה בה מזכה את בוגר המכללה גם בתואר שני במדע המדינה מטעם אוניברסיטת חיפה.

מאז הקמתה סיימו את המכללה כ-1200 בוגרים והם שולבו בתפקידים בכירים בשירות המדינה ובצה"ל. הבוגרים מאוגדים בעמותה של בוגרי מב"ל המקיימת פעילות מקצועית וחברתית לשמירת הניסיון המצטבר של הבוגרים לטובת החברה הישראלית.