טורקיה לקראת רכישה של ה-S-400 מרוסיה

טורקיה רוצה לרכוש מערכת הגנה אווירית רוסית מסוג S-400 בטווח הזמן הקצר, ובמקביל נכנסת לפיתוח מערכת על בסיס ה-Aster 30 האירופאית. כך לפי דיווחים בתקשורת הטורקית 

טורקיה לקראת רכישה של ה-S-400 מרוסיה

By Соколрус - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40082350

טורקיה הסכימה לשלם 2.5 מיליארד דולר לרכישת מערכת ההגנה מפני טילים המתקדמת ביותר של רוסיה, אמר גורם תורכי בכיר, בעסקה המעידה על התנתקות מהברית הצבאית של נאט"ו, המעוגנת בין טורקיה למערב במשך יותר משישה עשורים. כך לפי פרסום של bloomberg.com ושל reuters.com.

ההסכם הראשוני גורס כי טורקיה תקבל שתי סוללות טילים מסוג S-400 מרוסיה בשנה הבאה, ולאחר מכן תייצר עוד שתיים בטורקיה, כך על פי גורם תורכי, שביקש שלא להזדהות בגלל הרגישות של העניין. דובר של חברת הנשק הרוסית Rosoboronexport OJSC אמר שהוא לא יכול להגיב על פרטי העסקה עם טורקיה.

טורקיה בחנה במהלך את הפטריוט (סוללות אירופאיות מוצבות עדיין בטורקיה), את ה-HQ-9 הסינית (עסקה שנסגרה ואז אנקרה חזרה בה) ואת המערכת האיטלקית-צרפתית.

"הבעיה היא, איך אתה משלב מערכת של נאט"ו עם מערכת רוסית? הן לעולם לא יפעלו יחד. הן בנויות - אתה לא מצמד שכבות בסוף. אז, נצטרך לראות, זה יעובר? האם הם באמת יציבו אותה, האם הם יציבו אותה רק באזור אחד? כל מיני דברים כאלה. אבל אני - אתה יודע, נצטרך להסתכל על זה. ברור, זו לא הולכת להיות פעולה הדדית עם מערכות נאט"ו", אמר שר ההגנה של ארה"ב, גי'ם מאטיס לאתר defense.gov.

מאטיס נשאל האם ארה"ב אישרה לטורקיה לרכוש מערכת רוסית. "זוהי החלטה ריבונית", ענה מאטיס.

שגריר אנקרה במוסקבה, חוסיין דיריוז אמר לאתר aa.com.tr כי "חברותה של טורקיה בנאט"ו לא תעכב את רכישת מערכות הטילים הרוסיות. [...] כל הבעיות הטכניות, הן מצד הרוסים והן מצד התורכים, הסתיימו".

במקביל, הודיע  Fikri Işık , שר הביטחון של טורקיה כי ארצו תכנס לפיתוח משותף של המערכת האירופאית Aster 30.

אולי יעניין אותך גם