זכייה כפולה לאמריקאים בפולין

התעשייה האמריקאית זכתה בשני פרוייקטים חשובים בפולין - פטריוט ורקטות ארוכות טווח. חוזים המעגנים את ההגמוניה של האמל"ח האמריקאי באירופה בתחומים אלו

By U.S. Army - http://www4.army.mil/armyimages/armyimage.php?photo=11606, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8620443

ארה"ב זכתה פעמיים בפולין - פעם אחת עם מערכת הפטריוט להגנה אווירית ופעם שניה עם הרקטות ארוכות הטווח - ה-HIMARS. בשני המכרזים השתתפו גם חברות ישראליות שהפסידו לאמריקאיות.

בהקשר הגנה אווירית, האמריקאים (כצפוי) זכו עם הפטריוט לאחר שהמחלוקת בין המדינות סביב העברת טכנולוגיה של מערכת השו"ב (IBCS) הסתיימה. מדובר בהליך ארוך שבו הפולנים בחנו מערכת ישראלית, אירופאית ואמריקאית. לאחר מסע לחצים אמריקאי, ההצעה הישראלית ירדה מהשולחן עם הבטחה למכור לפולין את מיירט שרביט קסמים כפיצוי. בימים האחרונים נסגרה העסקה במתווה הצפוי. פולין תהפוך למדינה האירופאית השישית שתחזיק בפטריוט ולמדינה ה-14 בעולם.

לפי מסמך ההסכמות בין ארה"ב לפולין (PDF), עד סוף 2017 ארה"ב תעביר לפולין מסמך כוונות חתום. העסקה תחולק לשני חלקים. החלק הראשון של העסקה שתמומן בכספי סיוע או במחירים של כספי סיוע (כלומר מחיר מערכת כמו של ממשלת ארה"ב), יכלול רכישה של 4 יחידות שיגור חדשות בתצורת PAC3. היחידות יסופקו עד 2022 עם מוכנות מבצעית ב-2023.

החלק השני של העסקה, כולל שילוב מיירט ה-SkyCeptor (שרביט קסמים) בסוללות הקיימות פולין בכפוף להתאמה טכנית. חלק זה עתיד להסתיים עד סוף 2018. העסקה תכלול העברת ידע טכני אודות המכ"מ ומיירט ה-SkyCeptor לפולין.

בהקשר הרקטות, פולין רצתה לרכוש ידע לפיתוח מערכות לטווחים של 300 ק"מ. בין המתמודדות הייתה שותפות בין תעש מערכות לתעשייה אווירית עם מערכת הלינקס של תעש שתכלול בין היתר את טיל הלורה של תעשייה אוויירית. בסופו של דבר, גם בזה האמריקאים זכו עם ה-HIMARS של לוקהיד מרטין.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית