מחיל אל חיל בשינוי שם

החודש הוחלף שמו ההיסטורי של חיל השלישות לחיל משאבי האנוש. זו הזדמנות להיזכר בשינויים בשמות החילות. בטור השבועי עובר אפרים לפיד מחיל אל חיל

קצין משאבי אנוש ראשי תא"ל שלומי סנדרוסי עם קצינות מהחיל (צילום: דו"צ)

לאחר 40 שנה, חיל השלישות שינה החודש את שמו ל"חיל משאבי האנוש" (משא"ן). במסגרת השינוי, תחומי האחריות וההשפעה של נציגי החיל ביחידות השונות יגדלו, כך שתהיה להם ראייה רחבה יותר על כלל צרכי החיילים ביחידה. בחיל מסבירים כי אם עד כה לנציג המשא"ן היחידתי הייתה השפעה ממוקדת על שליטה בנתוני כוח אדם - שיבוצים, קידומים מקצועיים, קידום בדרגות ודאגה לטיפול הפרט.

כיום, הוא רואה תמונה רחבה יותר של צרכי היחידה, הכוללת בין היתר מענה רפואי, מענה לוגיסטי ועוד. "עצם שינוי השם למשאבי אנוש", קובע תא"ל שלומי סנדרוסי, קצין החיל הראשי (קמש"ר), "מדגיש שאנחנו רואים את עצמנו כאמונים על הטיפול בפרט ב-360 מעלות: מהמעטפת הספציפית שלו, דרך טיפוח והעצמה וכלה בטיפול רפואי".

אגף כח אדם (אכ"א) במטכ"ל שינה את שמו בתחילת שנות 2000 , בתקופתו של ראש האגף, אלוף אלעזר שטרן, לאגף משאבי אנוש, מושג המוכר במערכת האזרחית בארגונים רבים. ראשי אכ"א אחריו הזדרזו לחזור למונח "כח אדם", כדי לא לפגוע במורשת התחום הזה בצה"ל. עתה אמצו את משאבי האנוש לשם החיל, בלי לשנות את שם האגף.

לפני שנתיים אישר הרמטכ"ל לשנות את שמו של חיל החימוש ל-חיל הטכנולוגיה והאחזקה. זו "מתיחת פנים" לשמו המסורתי של החיל מקום המדינה. חילות נוספים, אשר דאגו כבר לפני שנים לעדכן את שמם ולהתאימו לרוח הזמן : חיל הלוגיסטיקה, אשר החל דרכו עם הקמת צה"ל כחיל ההספקה, עבר ב-1975 להיות חיל התחזוקה. משנת 2001 הפך לחיל הלוגיסטיקה. גם האגף שהוא כפוף לו – אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) החל דרכו בשם אחר - אגף האפסנאות. המפקדים רצו להיפרד מהדימוי השלילי שהיה למילה העברית (שמקורה בארמית) אפסנאות בקרב חיילים ואזרחים.

החיל שהתהדר בשינוי תכוף של שמו הוא חיל הקשר. שם רצו המפקדים באופן קבוע להשתבח עם הזמן. בשנות השישים הוספה לשם החיל המילה מחשבים ואחר כך את האלקטרוניקה. בהמשך התגבש המונח – תקשוב, חיל הקשר והתקשוב. הביטוי תקשו"ב היה מלכתחילה ראשי תיבות של תקשורת, שליטה ובקרה ולאחר תקופה קצרה "חוייל" למילה צבאית אחת (שאומצה בחום גם באזרחות) – תקשוב. לבקשת ותיקי החיל נשאר גם המונח – קשר. במאי 2017 שונה שם אגף התקשוב לאגף התקשוב וההגנה בסייבר, בהתאם עודכן גם סמל האגף.

נזכיר גם את זרוע האוויר שהוסיפה את החלל. החיל נקרא החל מהעשור האחרון – חיל האוויר והחלל, אך רוב הציבור (והחיילים)  ממשיך לזכור רק "חיל האוויר".

באפריל 2000 הוקם בזרוע היבשה חיל מודיעין השדה, שפיצל את המודיעין הקרבי מחיל המודיעין הקלסי. ב-2009 נעשה שינוי ארגוני במערך - המודיעין הקרבי הוחזר לחיל המודיעין והוקם חיל האיסוף הקרבי. השנה הוסיפו לחיל זה את מערך הגנת הגבולות. חיל ההנדסה הוסיף לשמו את חיל ההנדסה הקרבית, כאשר הוציאו מתוכו את משימות הבינוי לחיל התחזוקה. גם חיל החינוך בצה"ל עבר חינוך מחדש והוא נקרא החל משנת 2005 – חיל החינוך והנוער, כדי להדגיש את אחריותו למסגרת ההיסטורית של חינוך קדם-צבאי עוד מתקופת המנדט הבריטי – גדנ"ע, קיצור של גדודי נוער.

עדיין ישנם חילות השומרים בדבקות ובגאווה על שמם המסורתי – חיל הרגלים, חיל השריון, חיל התותחנים וחיל הרפואה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית