בצה"ל מכינים תוכנית להכרעת החמאס בסיבוב הבא

קצינים וגורמים רבים במערכת הביטחון התכנסו השבוע בבסיס בדרום לדיון בשאלה: כיצד להכריע את החמאס? וגם: על השבוע שנע בין המתיחות מול צבא אסד לנאום ראש אמ״ן על חיזבאללה, ומה באמת מיוחד ב״חץ 3״? הטור השבועי של עמיר רפפורט

בצה"ל מכינים תוכנית להכרעת החמאס בסיבוב הבא

בגבול עזה (צילום:AP)

אפשר להתייחס לכך כאל עוד ״יום עיון״: קצינים וגורמים רבים במערכת הביטחון התכנסו השבוע בבסיס בדרום לדיון בשאלה: כיצד להכריע את החמאס?

מצד שני, אפשר לראות בכך רמז אפשרי לשינוי באסטרטגיה הישראלית: האם בסיבוב הלחימה הבא לא תסתפק ישראל בהרתעת החמאס, כך שלא ישוגרו טילים ורקטות מרצועת עזה לישראל, ותחת זאת תפעל לריסוק שלטונו?

בשלב זה קשה לדעת. את סיעור המוחות לגבי דרכים להכרעת החמאס יזם אלוף פיקוד הדרום, איל זמיר, אבל יש להניח כי הרוח היא רוחו של שר הביטחון אביגדור ליברמן. זה  אותו ליברמן, שבהיותו באופוזיציה אמר לא פעם כי ישראל צריכה לפעול לריסוק שלטון החמאס ולחיסול ראשיו. 

אין לדעת האם זו תהיה ההוראה שתינתן לצה״ל במקרה של סיבוב לחימה נוסף מול חמאס, אבל נראה כי אם תינתן הוראה כזאת, צה״ל יהיה מוכן יותר מאשר בעבר להוציא אותה אל הפועל.

אסד תחילה

ראש אמ״ן, האלוף הרצי  הלוי, הפנה את הזרקורים לחיזבאללה, בנאום שנשא בכנס הרצליה לקראת סוף השבוע שעבר. הלוי הגדיר את חיזבאללה כאויב המסוכן ביותר לישראל כיום, וחשף כי איראן הקימה עבור הארגון תשתית לייצור אמצעי לחימה מתקדמים על אדמת לבנון עצמה.

לא חלפו יומיים ומי שחימם את הצפון היו דווקא לוחמים הנאמנים לצבא בשאר אל אסד בגזרת מרכז רמת הגולן. כוחות אסד הדפו התקפה של כוחות מורדים מאנשי ג׳אבאת אל נוסרא המזוהים עם אל-קעידה.  

החיילים, המגנים על עמדותיהם, שיגרו פצצות מרגמה. יותר מעשר מהן נחתו בשטח ישראל. בין היתר, פגעו במטעי דובדבנים בשיא עונת הקטיף ובאזור בית החולים ובית הספר לקצינים לשעבר של צבא סוריה ליד קונייטרה, המשמש כאתר הנצחה לאלי כהן ז״ל.

למרבה המזל, לא היו נפגעים, אבל המתיחות הייתה גבוהה אפילו יותר מהחום הכבד: לישראל יש מדיניות שלא להבליג על שום ירי לשטחה, גם אם ברור כי נעשה בשוגג. לכן, הושמד בתגובה טנק של צבא אסד, וככל הנראה שני חיילים נהרגו. התעורר חשש כבד כי הסורים יגיבו על התקיפה והמצב יתדרדר להסלמה, ששום צד אינו מעוניין בה. רק ביום שלישי פחת החשש הזה, ותנועת האזרחים חזרה לסדרה בכל רחבי רמת הגולן.

חיזבאללה 2017

בחזרה לחיזבאללה: על רקע דברי הלוי נערך ביום שישי שעבר דיון מרתק על מצב הארגון, בהשתתפות מומחה הטרור פרופ׳ בועז גנור, הפרשן הצבאי אלכס פישמן וראש אגף התקשוב הפורש, אלוף (מיל׳) עוזי מוסקוביץ, בהנחיית תא״ל (מיל׳) אמנון סופרין, שהיה קצין מודיעין שדה ראשי בצה״ל וראש אגף המודיעין במוסד.

הפרטים הרבים שהושמעו, לגבי חיזבאללה בקיץ 2017, חושפים תמונה מורכבת ולא חד מימדית.

מצד אחד, הארגון אכן נהנה מכוח צבאי יוצא דופן ברמה של מדינה (בעיקר בזכות 150 אלף רקטות, רבות מהן בעלות הכוונת ג׳י.פי.אס, ומערך אדיר של מטוסים בלתי מאוישים).

מצד שני, שליש מכוחות הארגון לוחמים בשדות זרים בסוריה ובתימן, בהוראת איראן. התקציב קוצץ בעשרות אחוזים בעקבות תוצאות הבחירות ברפובליקה האיסלאמית, והעובדה שנשיא לבנון, מישל עון, הגדיר את חיזבאללה כצבא לבנוני, תגביר את הלגיטימציה של ישראל לתקוף מוסדות שלטון בלבנון במערכה הבאה.

מעבר לכל עולה כי חיזבאללה ב-2017 נתון למרות איראנית כמעט מוחלטת וסובל מאבידות רבות ומקשיי גיוס. אם ייצא חיזבאללה למערכה זה יהיה עקב ניתוח שגוי של המצב או הסלמה בלתי מבוקרת, וככל הנראה בניגוד לעמדת איראן שבנתה אותו ככוח הרתעה כנגד תקיפת מתקני הגרעין שלה. והאם ישראל תנצל את העיתוי הבעייתי מבחינת חיזבאללה כדי לתקוף את מערכי הטילים שלו? זו כבר שאלה אחרת.

הגדר החמה

פוטנציאל להסלמה לא רצויה מבחינת אף אחד מהצדים יש למהלך ישראלי שייצא לדרך בשבועות הקרובים -  בניית גדר ומכשול חדשים ומשופרים לאורך הגבול עם לבנון, כולל בגזרת הר דב הטרשית והנפיצה.

המכשול המחודש עשוי להקשות על חיזבאללה להשתלט על שטח ישראלי מצומצם בתחילת מערכה עתידית, כפי שהוא כנראה מתכנן. בינתיים, העבודות הרבות עלולות להביא לתקריות מקומיות, שיגלשו לחילופי אש משמעותיים ואולי אף מעבר לכך. מערכת הביטחון נערכת גם לתרחיש הזה, במקביל להכנת העבודות ההנדסיות.

בדשא עם אביגדור

בשיא החום נערך השבוע גם טקס חלוקת פרסי ביטחון ישראל, על מדשאת בית הנשיא בירושלים. אורחים בטקס שמו לב לכך כי במלאת יותר משנה לכהונת ליברמן כשר ביטחון, נראה כי שוררת כימיה טובה בינו ובין הרמטכ״ל, רא״ל גדי אייזנקוט. הם מרבים להסתודד, ומשדרים כבוד הדדי וקורקטיות. לבטח, יחסיהם טובים יותר משורה של צמדי שרי ביטחון ורמטכ״לים לפניהם, ובהם בן-אליעזר - מופז, מופז-יעלון או חלוץ, ובטח טובים לאין שיעור מיחסי אהוד ברק וגבי אשכנזי.

לגבי הפרויקט המרכזי שזכה בפרס ביטחון ישראל - פיתוח מערכת ההגנה ״חץ 3״ (פרויקט של תעשייה אווירית בשיתוף תעש ורפאל הישראליות ובואינג האמריקאית) - עדיין יש פרטים שלא פורסמו, גם אחרי מתן הפרס.

עם זאת, כעת כבר ברור, כי המערכת שהופכת למבצעית בימים אלה, היא שונה לחלוטין מה״חץ 2״, למרות הדמיון בשם.

משהו על היכולות הנדירות של המערכת ניתן ללמוד מדברים של מנכ״ל התעשייה האווירית, אל״מ (מיל׳) יוסי וייס (איש חיל הים בעברו הצבאי). וייס סיפר השבוע לכותב שורות אלה (הריאיון המלא עימו יתפרסם בקרוב)  כי ״כאשר יצאנו לדרך לקראת  העשור הקודם, היו לרבים ספקות רבים לגבי היתכנות הפרויקט״.

וייס היה אז ראש חטיבת הטילים בתעשייה האווירית. ״לשמחתי, כמנכ״ל התעשייה האווירית, קיבלתי את הפרס בשם כל אנשי הפרויקט. בלי להיכנס לפרטים מדויקים, אני אגיד רק שהמשימה ליירט טילי אויב בגבהים שמחוץ לאטמוספירה ובמהירויות אדירות, באמצעות 'חץ 3', יכולה להיות שקולה לקושי לפגוע באוויר בכדור רובה זעיר שנורה ממרחק עשרה מטרים. אפילו בארה״ב אומרים שמדובר ביכולות שנמצאות ממש בקצה של הטכנולוגיה, ואנחנו גאים על כך מאוד״.

אולי יעניין אותך גם