מסתמן: עסקת המל"טים של תעשייה אווירית בגרמניה תתעכב עד אחרי הבחירות

התנגדות של ה-SPD בפרלמנט ושימוע משפטי על דחיית הערעור שהגישה חברת ג'נרל אטומיקס הן הסיבות לדחיית העסקה. פרסומים בגרמניה צופים כי לא תהיה החלטה עד לאחר הבחירות הקרובות בסוף ספטמבר

https://youtu.be/QP5BgA-MTAw

גרמניה תחכה עד אוקטובר 2017 לפחות כדי להחליט בנושא המל"טים של תעשייה אווירית, כך עולה מדיווחים בתקשורת הגרמנית. הסיבה לדחייה היא התנגדות של מפלגת SPD - -ה-Social Democratic Party - הגרמנית לרכש מל"טים חמושים מישראל.

הלקוח, במקרה זה גרמניה, יכול להתקין על מתלי המל"ט מה שהוא רוצה. יחד עם זאת, הטענה של ה-SPD היא שבהסכם מול איירבוס שמייצגת את תעשייה אווירית היה סעיף סודי שהוסתר מהפרלמנט הגרמני ומטרתו רכש טילים עבור המל"טים.

לפי אתר spiegel.de , גרמניה רצתה לרכוש מישראל 60 טילים מסוג "מכחולית" עבור המל"טים בעלות של כ-25 מליוני אירו. לפי אותו דיווח, רכש החימוש מישראל היה סעיף סודי בהסכם. ברגע שהוא התגלה ל-SPD - הם הקימו קול צעקה בפרלמנט. לפי אותו דיווח, הזמנה לחימוש ישראלי עבור המל"טים מעולם לא יצאה לפועל.

הודעה של מפלגת SPD בנושא אפשר למצוא באתר cducsu.de. הטיעון של מפלגת ה-SPD מוזר. הרי אם הצבא הגרמני רוצה מל"טים חמושים, הרי שמול תעשייה אווירית מתחרה חברת ג'נרל אטומיקס האמריקאית עם מל"ט ה-Predator שגם הוא יכול להיות חמוש. כלומר, שתי החלופות שעומדות כרגע לצבא הגרמני צריכות להידחות על ידי ה-SPD.

שימוע על ביטול הערעור

אתר netzpolitik.org מדווח כי חברת ג'נרל אטומיקס ממשיכה לקדם את האג'נדה שלה נגד הבחירה במל"ט ההרון על אף שהפסידה בערעור האחרון בבית המשפט. לפי הדיווח, החברה שלחה מכתבים לחברי פרלמנט גרמניים. "בימים האחרונים, החברה שלחה מכתב לחברי וועדת התקציב, וציינה כי "Guardian Eagle" (נגזרת של הפרדטור) תהיה זולה יותר באופן משמעותי, עם מטען גדול יותר, וטווח ארוך יותר", זה סיכום תוכן המכתב שנשלח לפי הדיווח.

בחינה באתר חברת ג'נרל אטומיקס מעלה כי הגרסה היחידה שעונה לשם "Guardian" היא הגרסה הימית של הפרדטור.  עיון בברושור המכירות של הגרסה מראה שהיא נמכרת רשמית כגרסת ISR - כלומר גרסה למטרת איסוף מודיעין בלבד. אבל בחינה של דף המוצר באתר מגלה שניתן לחמש גם את הפרדטור:

"המטוס הוא מאוד מודולרי מוגדר בקלות עם מגוון של מטענים כדי לעמוד בדרישות המשימה. הטורף B מסוגל לשאת מטענים מרובים של משימות הכוללות: אלקטרו-אופטי / אינפרא אדום (EO / IR), מכ"מ רב-מצבי של Lynx®, מכ"ם מעקב ימי רב-מצבי, אמצעי תמיכה אלקטרוניים (ESM), מעצבי לייזר וחבילות שונות של אמצעי לחימה.", נכתב באתר של ג'נרל אטומיקס.

כלומר, באופן תאורטי, ניתן לחמש את השני המל"טים - הישראלי והאמריקאי. למה ההתנגדות של ה-SPD היא רק למל"ט הישראלי? לפי מקורות גלויים, הסיבה היא שהמל"ט הישראלי הגיע לדיון בפרלמנט ונחשף אותו סעיף סודי. האמריקאי לא הגיע לפרלמנט. ניתן להניח כי ההתנגדות של ה-SPD תהיה זהה לשני הכלים באותו מתאר.

לפי אותו דיווח, חברת ג'נרל אטומיקס לא הסתפקה במכתב לחברי הפרלמנט, אלא הגישה גם שימוע על הפסילה של הערעור הקודם בבית המשפט הגרמני - Oberlandesgericht Düsseldorf.

לפי אתר hartpunkt.de, לשימוע אין השפעה על ההחלטה של הפרלמנט הגרמני לדחות את אישור העסקה. "אם הסנאט של בית המשפט האזורי העליון של OLG יעניק את הפעולה [יקבל את השימוע] ובכך יבטל את ההחלטה שלו במקרה הסופי, הליך המכרז יהיה פתוח שוב", נכתב באתר.

אין ספק כי למרות דחיית הערעור של ג'נרל אטומיקס, נראה כי הדרך לעסקת מל"טי ההרון בגרמניה עוד ארוכה. זאת, מכיוון שהבחירות יתקיימו רק בספטמבר הקרוב ויביאו פרלמנט חדש עם אג'נדות חדשות. ועדיין יש את ההליך המשפטי שלא הסתיים.  

מקורות נוספים:

http://www.rp-online.de/politik/deutschland/gerichtsstreit-in-duesseldorf-von-der-leyens-kampfdrohnen-plaene-erneut-blockiert-aid-1.6895169

https://www.tagesschau.de/inland/bewaffnete-drohnen-101.html

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית