"מנהרת הזמן" לחודש מאי - 18 מאי 1965- אלי כהן, "האיש שלנו בדמשק" נתלה

האירועים המכוננים שקרו בישראל בחודש מאי מאז 1948, מנהרת הזמן לחודש מאי בשיתוף המרכז למורשת המודיעין ומשמר המורשת הימי ובסיוע אל"מ במיל' שלמה גואטה וסא"ל מוטי חבקוק

7 מאי 2001

סיכול נסיון הברחת אמל"ח לארגוני הטרור הפלסטינים ברצועה באמצעות הספינה "סנטוריני" שיצאה מלבנון והיתה אמורה להשליך מטענה בחביות צפות מול חופי עזה. חיל הים ע"ב מידע מודיעיני ובשיתוף גורמים נוספים בצה"ל עצר את הספינה ונוסעיה מול חופי ישראל.

11 מאי 1950

הקמת ענף מחקר במודיעין הצבאי –בהנחיית ר' ממ"ן(מח' המודיעין) , בנימין גיבלי- ע"ב ה"לשכות" שהוקמו במל' העצמאות ופעלו עד אז במדור מחקר של המודיעין הצבאי. סא"ל מרדכי גיחון (נפטר ב2016) היה ר' הענף הראשון ובשנותיו הראשונות ישב המחקר במחנה המטכ"ל ברמת גן. הקמת הענף הביאה להעמקת והרחבת תחומי המחקר הצבאי, שהתבסס אז על 50 איש. אחד מהאתגרים המרכזיים אז היה "מקרה הכל".

9 מאי  1972

מבצע "איזוטופ" של סיירת מטכ"ל לשחרור בני הערובה שנחטפו במטוס "סבנה" ב- 8 מאי ע"י מחבלי ארגון "ספטמבר השחור". המטוס המריא מבריסל ולאחר נחיתת ביניים בוינה נחטף ע"י 4 מחבלים והונחת ב-ש"ת לוד. לוחמי סיירת מטכ"ל בפיקוד אהוד ברק  פעלו בחמש חוליות,שבין מפקדיהן היה גם ראה"מ כיום בנימין נתניהו, דני יתום, עוזי דיין ואחרים. המודיעין לא התריע על החטיפה.

11 מאי 1960- אדולף אייכמן נלכד במבצע מורכב ומשותף של המוסד והשב"כ. אייכמן הוברח לארץ במטוס "אל על" ב־21  במאי  ולאחר שבסיום המשפט נקבע גזר דינו למיתה הוצא להורג בתליה ב-31 מאי 1962.

14 מאי 1948- ההכרזה על הקמת המדינה ע"י דוד בן גוריון.

15 מאי 1948

פלישת צבאות ערב לארץ, תקיפות של מטוסים מצריים בת"א ותחילת השלב השני של מלחמת העצמאות. צה"ל היה אז רק בשלבי הקמה וגם שירות הידיעות של ההגנה (הש"י) וגופי המודיעין האחרים לא היו ערוכים למלחמה ולאספקת מודיעין צבאי לכוחות ולהנהגת הישוב. כך, גם לא ניתנה התרעה מסודרת על הפלישה, שכן לא היו ניסיון ויכולות של מודיעין צבאי.

15 מאי 1967- אמ"ן וצה"ל "נתפסו עם המכנסיים למטה" עת שמנהיג מצרים, נאצר, הכניס במפתיע כוחות מצריים רבים לסיני בעת שאמ"ן לא איתר ולא התריע. כך החלה תקופת "ההמתנה" למלחמת ששת הימים והחשש הגדול ממתקפת פתע מצרית.

18 מאי 1965- אלי כהן, "האיש שלנו בדמשק" נתלה לאחר שנתפס בינואר 1965. כהן, יליד מצרים, גוייס בראשית שנות ה-60 ליח' 188 של אמ"ן ונשלח לארגנטינה לבנית סיפור כיסוי לטובת השתקעות בסוריה . הוא הגיע לדמשק ב-1962 והצליח "להתברג" בצמרת המשטר הסורי ולספק מידע איכותי רב ומגוון.

בהמשך עברה הפעלתו ב-1964 לידי "המוסד". על הסיבות ל"נפילתו" יש מספר גרסאות אך לא על לכידתו, שהתרחשה בעת ששידר. המאמצים לשחררו לא הועילו וגם הנסיונות הרבים להבאת גופתו לארץ לא צלחו.

24-25 במאי 1991

מבצע "שלמה" - להעלאת יהודי אתיופיה ברכבת אווירית לנוכח החשש לחייהם בשל קריסת שלטון מנגיסטו. במשך 35 שעות הטיסו כ-40 מטוסים למעלה מ-14,300 יהודים. למבצע –שנטלו בו חלק צה"ל, המוסד והשב"כ- קדמו מו"מ מדיני והסכם חשאי שהוביל אורי לוברני. סא"ל (אז) בני גנץ (הרמטכ"ל לשעבר) פיקד אז על יחידת "שלדג", שאיבטחה הפעילות הקרקעית, ס' הרמטכ"ל אז , אלוף אמנון ליפקין-שחק  ז"ל. פיקד על המבצע.

29 מאי 1948-בלימת טור הצבא המצרי ליד גשר סוכריר סמוך לאיסדוד (לימים גשר "עד-הלום" ) במסגרת מלחמת העצמאות.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית