סעודיה בונה תעשייה צבאית מודרנית. ולמה בסיב"ט צריכים להיות מודאגים

אור הזרקורים אולי מופנה לעסקה שרוקם טראמפ עם ריאד, אבל דווקא פיתוח התעשייה הצבאית הסעודית צריך להדאיג את ישראל יותר. דעה

https://www.mycity-military.com/Bespilotne-letelice/Saudijski-UAV-Saqr-1.html

ביקורו של הנשיא טארמפ בסעודיה השבוע טמן בחובו עסקת נשק ענקית בין סעודיה לארה"ב. על פי הפרסומים בתקשורת מדובר על עסקה בהיקף כולל של כ-350 מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. למרות עסקת הענק, ישראל לא צריכה להיות מודאגת ברמה הביטחונית, אלא העסקית.

העסקה שכוללת מגוון מערכות אמל"ח נועדה לחזק את יכולותיה של סעודיה בעיקר מול איראן. אם ישראל לא הולכת להילחם בסעודיה בעשור הקרוב, ולא נראה שכך, אז בהיבט הביטחוני אין מה לדאוג. יתרה מכך, היות ומדובר במערכות אמריקאיות, יש להניח כי האמריקאים ידאגו לשמר את היתרון האיכותי של ישראל. יש לשים לב שטראמפ לא הציע לסעודיה את מטוס ה-F-35 למרות שריאד מבקשת אותו כבר חודשים מהבית הלבן.

לעומת ההיבט הביטחוני, בזה העסקי, ישראל צריכה לדאוג. בעיקר סיב"ט והתעשיות הביטחוניות. לפיתוח תעשיית נשק סעודית שתי משמעויות עיקריות - סעודיה הולכת לקנות פחות נשק מארה"ב, בריטניה וצרפת. וסעודיה תהפוך ליצואן נשק למדינות, בעיקר למדינות עם יכולת כלכלית פחותה באסיה, אפריקה ובעולם הערבי.

עבור התעשייה הביטחונית הישראלית המשמעות היא יותר תחרות. הן מצד חברות אמריקאיות ואירופאיות שיצטרכו לעשות השלמת הכנסה מהירידה בשוק הסעודי בשווקים אחרים, והן בגלל שיש שחקן חדש שמתחרה על עסקאות.

עסקת טראמפ

העסקה של טראמפ עם סעודיה מתחלקת לשני חלקים לפי פרסומים ברשת. מתוכה, 110 מיליארדי דולרים ימומשו בקרוב, והיתר על פני העשור הבא. [מקור: thedrive]. הסעודים מצדם ישקיעו כ-40 מיליארדי דולרים בפיתוח תשתיות בארה"ב, כך לפי בלומברג. טראמפ הבטיח השקעות של טריליון דולרים בארה"ב לציבור האמריקאי, חלק מהן כנראה יגיעו מסעודיה כתשלום חוזר.  

בין היתר סעודיה תרכוש מערכת הגנה אווירית מסוג פטריוט ו-THAAD, ספינות מלחמה מסוג LCS, חימוש מדויק של רייתאון, מסוקי CH-47, מסוקי UH-60 וטנקי אברהמס M1A2S. לפי רויטרס העסקה תכלול גם נגמ"שי 'ברדלי' ותותחי M109.

העסקה תכלול גם מימון אמריקאי לפריגטות סעודיות תחת הפרויקט SNEP II שמטרתו החלפת כל הצי המזרחי של סעודיה שממוקם מול איראן. הספינות החדשות יכללו מכ"מ מתקדם SPY-1F ומערכת בקרת אש COMBATSS-21. שני מרכיבים שהם נגזרת של מערכת האגיס.

"החבילה הזו מבוססת על איומים ומספקת יכולות ספקטרום מלא, אשר נופלות באופן רחב לחמש קטגוריות: אבטחת גבולות ומניעת טרור, אבטחה ימית וחופית, מודרניזציה של חיל האוויר, הגנה מפני טילים ואווירית, ושדרוג של תקשורת ואבטחה בסייבר", אמרו גורמי ממשל טראמפ לאתר freebeacon.com. "שילוב זה יגדיל משמעותית את יכולותיה של ממלכת ערב הסעודית בהרתעת האיומים האזוריים וביכולתה של הממלכה להגן על גבולותיה ולתרום לפעולות סיכול והמלחמה של הקואליציה".

תעשיית נשק סעודית

למרות עסקת הנשק הגדולה הצפויה, פיתוח תעשייה צבאית מודרנית בסעודיה הוא מהלך חשוב יותר. מהלך שיאפשר לממלכה עצמאות בתספוקת נשק בעת עימות, פיתוח מערכי נשק 'מיוחדים' ויאפשר לסעודיה להתחרות בשוק הנשק העולמי כחלופה מסוימת להכנסות מנפט.

קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית (PIF) הודיעה בשבוע שעבר על השקת חברה תעשייתית צבאית בבעלות המדינה (SAMI), שמטרתה לתרום יותר מ -14 מיליארד ריאל (3.7 מיליארד דולר) לתוצר המקומי הגולמי של הממלכה עד 2030.

התעשייה הצבאית הסעודית החדשה תנסה לספק מעל 40 אלף מקומות עבודה עד שנת 2030 אמרה קרן ההשקעות בהצהרה. המהלך עשוי לפגוע בספקיות נשק מערביות שבמהלך העשורים האחרונים נהנו ממחזור כספי הנפט הסעודים, בין היתר, גם לנשק מערבי. אם סעודיה תספק לעצמה חלק מהנשק, היא תקנה פחות. המטרה היא להגיע לחצי מתספוקת הנשק של סעודיה ברכש מקומי עד 2030.

סעודיה כבר חשפה בשבוע שעבר מל"ט תוקף עם חימוש סיני, היו דיווחים על הקמת פס ייצור של מל"טים סינים בסעודיה, והממלכה גם עושה שת"פ עם אוקראינה בפיתוח מטוס תובלה ומשימה ויש שמועות שגם בפיתוח טילים טקטיים מבוססי מערכת 'איסקנדר'.

חברת רייתאון כבר הודיעה על שת"פ עם התעשייה הסעודית כחלק מהעסקה המדוברת. "על ידי עבודה משותפת, אנחנו יכולים לעזור לבנות יכולות הגנה ויכולות סייבר ברמה עולמית בממלכה של ערב הסעודית", אמר תומס א. קנדי, יו"ר ומנכ"ל ריית'און.

חברת לוקהיד מרטין לא נשארת מאחור וגם היא חתמה על הסכם שת"פ לפיתוח מסוקי בלק הוק בממלכה וגם רכיבים לספינות המלחמה של סעודיה. גם לחברת BAE יש פעילות בסעודיה שתומכת בפיתוח תעשייה מקומית.

לצד חברות אמריקאיות, צפויות להגיע להסכמי שת"פ עם הממלכה גם תעשיות מסין, רוסיה, אירופה ואחרות. סביר להניח שכל מי שמפתח ומייצר נשק מבין את הפוטנציאל הטמון בתעשיית נשק סעודית. בשוק המקומי וביכולת הייצוא שלה. נזכיר כי סעודיה קיבצה סביבה קואליציה של 34 מדינות סוניות שכולן צריכות נשק.

נשק ישראלי בסעודיה?

אחת השאלות לאור זהות האינטרסים בין ישראל לסעודיה והרצון של סעודיה להקים תעשייה צבאית מפותחת היא הקשר לתעשייה הישראלית. ההחלטה של סעודיה ללכת על תעשיה צבאית מודרנית עשויה להוות הזדמנות פז לתעשייה הישראלית. גם לסעודית. מוצרים ישראלים נחשבים ברמה של אלו האמריקאים, לעתים טובים יותר, והם עולים פחות. אם לובי התעשיות האמריקאיות לא יפריע, סעודיה וישראל יכולות להרוויח מכך. וגם העולם הסוני בכללותו שיקבל נשק איכותי.

נזכיר כי במסגרת ההסכם החדש בין ארה"ב לישראל סיוע החוץ צפוי לעלות לאזור ה-3.8 מיליארדי דולרים בשנה לעומת 3.1 בשנה, אבל בעוד כחמש שנים ישראל צפויה לאבד כ-1.2 מיליארדי ש"ח שנכנסים כל שנה לתעשיות הביטחוניות. זאת, בגלל שההסכם כולל סעיף שמגדיר שכל הכסף צריך ללכת לתעשיות אמריקאיות, לא ישראליות. כלומר, ישראל לא תוכל להמיר דולרים של משלם המיסים האמריקאי לש"ח עבור תעשיות ישראליות.

מה עושים עם בור כזה? לא ממש ברור. במשרד הביטחון הקימו צוות ייעודי לבחינת הנושא. ניתן להניח כי סעודיה יכולה להיות פתרון בכיוון. ומי שחושב שמכירת נשק ישראלי לסעודיה תשנה משהו במאזן הכוחות במזרח התיכון, שוכח שנשק מודרני כבר הגיע לסעודיה. אם לא ישראל, יקנו ממישהו אחר. ותעשייה צבאית בסעודיה של נשק מודרני מבוסס על אמל"ח אמריקאי / אירופאי / סיני תמכור לכל מדינה ערבית שתרצה ובתנאי שלא תהיה עוינת לממלכה. ומי שלא יקנה מסעודיה יקנה מאיראן. גם שם יש תעשייה צבאית מודרנית. ומי שלא יקנה משניהן, יקנה מסין, אוקראינה, צרפת או כל אחד אחר שלא מתכופף תחת המנוף האמריקאי.

נהפוכו. אם ישראל תעשה שת"פים עסקיים עם סעודיה, היא תדע מה היא מעבירה לסעודיה. בסופו של יום, אף מדינה לא מעבירה למדינה אחרת את הטכנולוגיה האחרונה. תמיד זה N-1. וזה נכון לארה"ב, בריטניה, צרפת, סין וכל מדינה אחרת שעושה שיתופי פעולה במדינות אחרות.

ההתפקחות הסעודית מהעטין המערבי

אין ספק כי הסכם הגרעין עם איראן והמלחמה בתימן שינו תפיסה בסעודיה. לאור השיח של זכויות אדם סביב המלחמה בתימן והתמהמהות האמריקאית והבריטית למכור לסעודיה נשק, הבינו בריאד שבלי תעשייה ביטחונית מקומית אי אפשר להיות מעצמה במזרח התיכון. זה לא יקרה עם תלות במדינות זרות מערביות שלא תמיד האינטרסים עמן חופפים.

בריאד גם מסתכלים לעבר טהרן ורואים שהאיראנים פיתוח תעשייה צבאית מודרנית. ואם להם יש, סעודיה גם צריכה כזו משלה. אחת התיאוריות סביב שתי מדינות עם נשק גרעיני היא שכמות העימותים הקונבנציונאלים ביניהן תעלה. ובשביל זה צריך נשק. אם יהיו בעתיד עימותים בין המדינות, סעודיה תהיה נתונה לקפריזות של מנהיגים מערביים? בריאד הבינו את הקונץ פטנט. מוכרים לך נשק אבל שולטים במלאי ובחלקי החילוף. תעשייה מקומית תפתור את הבעיה.

שיקול נוסף הוא הרצון של סעודיה לבזר את ערוצי ההכנסה שלה במסגרת תכנית 2030. במקום נפט, רוצים בסעודיה תעשייה מבוססת טכנולוגיה. אז משקיעים בין היתר גם בפיתוח אמל"ח. בריאד מסתכלים על מדינות מובילות טכנולוגית, ורואים שבכולם הקטר הוא התעשייה הביטחונית.

עוד היבט הוא תמיכה בקואליציה סונית. ריאד גיבשה סביבה כ-34 מדינות סוניות. חלקן הגדול במצב כלכלי ירוד וללא נשק מתקדם. ייתכן ובריאד רוצים מודל כמו סיוע החוץ האמריקאי, רק שהכסף מגיע מריאד וגם האמל"ח. בצורה כזו סעודיה תתמוך בתעשיית האמל"ח המקומית וגם תשיג מנוף פוליטי על המדינות הסוניות האחרות.

אין ספק כי הקמת תעשייה נשק מתקדמת בסעודיה היא שינוי טקטוני עבור תעשיית הנשק הישראלית. סעודיה משכה אליה חלק ניכר מהייצוא הביטחוני של ארה"ב ואירופה, וכאשר היא תצמצם אותו בחצי בעוד כעשור, אותן מדינות יחפשו מקורות הכנסה במדינות שעד היום לא שיחקו בהן. מדובר בפרק זמן מספיק לקברניטי משרד הביטחון והתעשיות להחליט כיצד להתכונן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית