חשיפה: המשאיות האוטונומיות של צה"ל

חשיפה: המשאיות האוטונומיות של צה"ל

צילום: עמי רוחקס דומבה

תעשייה אווירית הציגה במסגרת הכנס הבינלאומי השני ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה את המשאית האוטונומית של צה"ל מתוצרת חברת Oshkosh. נזכיר כי ישראל רכשה 200 משאיות של חברת אושקוש בכספי סיוע בעסקה שנחתמה בחודש ינואר האחרון.

הדגם האוטונומי שהוצג בתערוכה הוא HEMTT. מדובר במשאית למשקלים כבדים המסוגלת לשאת 13 טונות בתצורות שונות. על פי אתר החברה, התצורות כוללות מטען, תדלוק, מערכת טיפול בעומסים, חילוץ, שינוע מטען קל, משגר טילים ו-MLRS.

לפי אתר machinedesign ניסויים בדגם כזה של המשאית החלו באושקוש יחד עם הצבא האמריקאי כבר ב-2007 לפני עשור. המטרה היא לבנות שיירת משאיות אוטונומיות עם מוביל אנושי. נתונים נוספים על התכנית אפשר למצוא באתר amrel.com.

לפי פרסום באתר defensenews מסוף 2016, כלי הרכב הראשונים בצבא האמריקאי שיקבלו יכולת by-wire יהיו המשאיות של אושקוש מסוג HEMTT. "דגם זה נבחר כי הוא זה שנבחר גם ראשון ליכולת מנהיג-נגרר", אמר סקוט דייוויס, מפקד סיוע קרבי וסיוע שירותי קרב בצבא.

תכנית ה-by-wire active safety kit היא השלב הבא ביכולת האוטונומית של המשאיות הללו, לאחר שכבר הוכחו בהפעלת שיירות. מדובר ביכולת בינה מלאכותית מבוססת מכ"מ שתאפשר לכלי הרכב לקבל מגוון יותר רחב של החלטות לבד בכביש ובשטח. פרטים אפשר למצוא באתר orfe.princeton.edu וגם באתר amrel.com.

הפיתוח בארץ מתבצע על ידי תעשייה אווירית וצה"ל וככל הנראה הדגם שהוצג בתערוכה הוא מדגים טכנולוגי.

אולי יעניין אותך גם