סוכנות הביון האמריקאית מתגוננת בעקבות חשיפות סנודן

המרגל האמריקאי סנודן, העובד לשעבר בסוכנות הביטחון האמריקנית (NSA), חשף כי הסוכנות אוספת מידע מטלפוניה ודואר אלקטרוני על אזרחים אמריקאים ללא צווים משפטיים מתאימים

המרגל האמריקאי סנודן, העובד לשעבר בסוכנות הביטחון האמריקנית (NSA), המקבילה הישראלית ל–8200, חשף כי הסוכנות אוספת מידע מטלפוניה ודואר אלקטרוני בתוך ארה"ב ועל אזרחים אמריקאים בכיסוי מלא וללא צווים משפטיים מתאימים. ראשי הסוכנות וגם הנשיא העידו מספר פעמים בשבועה בפני ועדות של הקונגרס כי אין הם פועלים כך.  האישור והתקצוב לפעילות הסוכנות נתון לחוק מס' 702 אשר תוקפו יפוג לקראת סוף שנת 2017. פריזמה היא תוכנית חשאית של NSA  לאיסוף מידע מודיעיני מחברות טכנולוגיה אמריקאיות מאז 2007. סנודן הדליף את קיומה ב-6 ביוני 2013, יום לאחר שפורסם שבית הדין המיוחד המפקח עליה דרש מחברת תקשורת אמריקאית להעביר ל-NSA רישומים יומיים של כל שיחות הטלפון של לקוחותיה.

על פי המסמכים שהודלפו, כלולות בתוכנית חברות מיקרוסופט (מאז 2007), Yahoo (מאז 2008), גוגל, פייסבוק ו-Paltalk (מאז 2009), יוטיוב (מאז 2010), AOL וסקייפ (מאז 2011) ואפל (מאז 2012), כאשר 98% מהמידע המופק בתוכנית מקורו ב-Yahoo, גוגל ומיקרוסופט. לפי מסמכים שהודלפו, תקציר המודיעין היומי המועבר לנשיא ארצות הברית הסתמך ב-2012 על מידע מפריזמה כמקור ל-1,477 פריטי מידע, והתוכנית היא "המקור המודיעיני מספר אחת בשימוש דוחות המחקר של ה-NSA". במסמכים גם נכתב שהתוכנית משמשת לאיסוף מידע ישירות ממחשבי חלק מהחברות הכלולות בתוכנית. הבסיס החוקי לתוכנית הוא חוק מ-1978 (FISA), שלפיו פריזמה אינה עוקבת אחר אמריקנים או אחרים בארצות הברית אלא מחוצה לה. התוכנית כפופה לפיקוח הקונגרס והממשל האמריקאי.

במסגרת הדיונים לגבי האישור המחודש תשאלנה שאלות קשות גם לגבי פעילות הסוכנות בתוך ארצות הברית וכנגד אזרחים אמריקאים, ובוודאי גם תתעורר סוגית עבירות על החוקה ועדויות שקר של מנהלי וראשי NSA ושאר סוכנויות הביון ואכיפת החוק. גנרל (חיל-אוויר, 4 כוכבים) מייקל היידן, אחד מבכירי קהילת המודיעין האמריקנית בעשורים האחרונים, אשר עמד בראש סוכנות הביון המרכזית CIA   בשנים 2009-2006  ובראשNSA  בשנים 2005-1999, העניק בימים אלה ראיון לאתר החדשות האינטרנטי האמריקאי Cipher . במסגרת זו מכין היידן את השטח ומרכך ביקורת אפשרית עם קו הגנה להצדקת הפעילות בעבר וטוען כי לא היתה עדות שקר. ראשי הסוכנות מציעים "פשרה" שבה הארגון "יוותר בצער" על אינפורמציה מסוימת, אבל יישאר לו מרחב פעילות מספיק, ובעיקר אפשרות לשחק בהגדרות כך שמבחינה מעשית כמעט ולא ישתנה דבר.

ראש NSA לשעבר מגדיר קטגוריות שונות לסיבות בהן נאספת אינפורמציה על אזרחים אמריקאים.  ברור כי במהלך איסוף מידע מוסמך במדינות זרות או בדרכים שונות אחרות מיורטות כתובות דואר אלקטרוני או התייחסויות לאזרחים אמריקאים.  לסוכנות הביון אין עניין לפרסם עתה לציבור את שיטות הפעולה שלה, אך היא זקוקה לגיבוי של הרשות המחוקקת וגורמי אכיפת החוק. לשם כך משרטט הארגון "דרכי מילוט" חוקיות.  הבכיר האמריקאי מציע דרכי טיפול חוקיות תוך חזרה על הרעיון המסדר, הזורע בהלה בקרב הקברניטים והציבור  – "דעו לכם שנאבד מודיעין אם לא יינתן לנו חבל מספיק".

גנרל היידן מתייחס ל-"האיש הרע איקס" בתור מושא האיסוף.  זה שימוש מעניין במילים ברצונו לומר שמטפלים רק ברעים.  לאמיתו של דבר הסוכנות אוספת מידע גם על ידידותיה של ארה"ב בעולם (כפי שפורסם - ראש ממשלת בריטניה, קנצלרית גרמניה ואחרים).   הסוכנות היא זו שקובעת את יעדי הכיסוי המודיעיני באופן שוטף לפי הבנתה. גנרל היידן גם רומז כי לצורך שמירה על ביטחון המקורות יכול למנוע מידע מ- FBI. הדיון הפומבי על נושאי הסיקור האיסופי על ידי אנשי מודיעין בכירים הוא נדיר מאד. מדינות וארגוני מודיעין משאירים שאלות אלה לטיפול ודיון פנימי ככל האפשר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית