"במשרד התקשורת יוקם אגף טכנולוגיות עתידיות"

כך בישר עו"ד שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בכנס התקשוב במסגרת שבוע לטרון, יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתית במשרד ראש הממשלה, בישר שבקרוב האזרח יוכל לבצע פעולות מקוונות בבית ליד המחשב לבטל משכנתא, לרכוש ולמכור דירה, לרשום את ילדיו למעונות יום לשנות את כתובתו - כל אלו באינטרנט

"במשרד התקשורת יוקם אגף טכנולוגיות עתידיות"

להעמיד לרשות את האזרח את יכולות לבצע מקסימום פעולות מול הממשלה בצורה מקוונת, באינטרנט. לתת לאזרח תשתיות תקשורת שיאפשרו לו ליהנות מעיר חכמה, מרשתות קישוריות של כלי רכב אוטונומיים ויתרונות של בית חכם, על פרוייקטים אלו, שכולם רוויי טכנולוגיות וחלקם כבר במהלך ביצוע, הרחיבו את הדיבור הדוברים בפתיחת כנס התקשוב הבינלאומי הרביעי הנערך ביד לשריון בלטרון של ישראל דיפנס.

הדוברים בישרו חידושים בשמות ובמונחים: 

1.      על פי החלטת הרמטכ"ל אגף התקשוב ייקרא מעתה אף התקשוב וההגנה בסייבר.

2.      סייבר ייקרא מעתה בעברית סבר, ראשי תיבות של סביבה רשתית.

3.      חיל הקשר והתקשוב ייקרא מעתה חיל הקשר, הסבר והתקשוב.

4.      השם החדש של IOT, אינטרנט של הדברים, הוא מעתה: מרשתת העצמים.

ראשון המרצים היה עו"ד שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שבישר על שינוי ארגוני חשוב – הקמת אגף טכנולוגיות עתידיות. בשורה שניה היא בתחום ה-IOT -   הקמת ועדת היגוי, שמנכ"ל משרד התקשורת עומד בראשה, שתגבש המלצות בתחומים של שימושי IOT כמו ערים חכמות, לימודים מרחוק, מיחשוב בתי ספר ובתי חולים, חיבור אביזרים ומכשירים ביתיים לרשתות ממוחשבות.  שימושי ה-IOT הולכים ומתרבים ומתפשטים: מערכות קישוריות עתידיות לכלי רכב אוטונומיים, ערים חכמות, ניהול מערכות תנועה חכמות, תעשיה מקוונת – כל אלו שימושים שיביאו לחסכונות כספיים אדירים, במוסף לייעול בשימוש.  שלמה פילבר סבור כי תוך כמה שנים תוכל ישראל להיות אחת מעשר המדינות המשתמשות בצורה הטובה ביותר בעולם ה-IOT. ממשלת ישראל עושה בימים אלו צעדים ארגוניים וטכנולוגיים רבים כדי להצעיד את המדינה ותושביה קדימה בתחום זה, וההצלחה האדירה של תחומי ההייטק והסטרטאפ בישראל מסייעת לכיוונים אלו.

את הקו  הזה המשיך בהרצאתו אל"מ מיל. יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתית במשרד ראש הממשלה, שהשמיע את הסיסמה: "רותמים את הטכנולוגיה לרשות האזרח", וגם "לא לטרטר את האזרח". לצורך זה הוקם פורטל אינטרנט אחד ואחוד של ממשלת ישראל, בטכנולוגיות הכי מתקדמות. זה פורטל שדמבר בשפת השירות לאזרח. תהליך הזיהוי של אזרח, בעת מגע עם משרד ממשלתי, ייעשה באינטרנט. הוקמה רשת מאובטחת לחיבור מבין הממשלה לבין הבנקים, כך שהאזרח יוכל לבצע פעולות מקוונות בבית ליד המחשב לבטל משכנתא, לרכוש ולמכור דירה. רישום למעונות יום ושינוי כתובת – כל אלו באינטרנט. כן ייפתחו כל מאגרי המידע הממשלתיים לרשות האזרחים. כבר היום נרשם גידול עצום במספר הפעולות המקוונות מול  משרדי הממשלה שמבצעים אזרחי המדינה.

לסיכום, אומר מנכ"ל משרד התקשורת, יעדי המשרד בשנים הבאות הם אתר אחוד לכל משרדי הממשלה, הזדהות חכמה, בעתיד יהיה ענן פרטי לממשלה, והקמת רשת תקשורת ממשלתית.   הסיסמה היא "האזרח במרכז".

חיים דלמר,  סמנכ"ל בכיר באלביט מערכות, הרחיב את הדיבור על התקשוב בעולם הטקטי הצבאי, ואמר כי מול סוגי האיומים נהפך כיום התקשוב למערכת לחימה של ממש. טווחי הלחימה מתארכים, משימות משתנות בקצבים גדולים. הטכנולוגיות והתקשוב חייבים להביא למפקדים בדרגים הטקטיים, מ"פ, מג"ד ומח"ט, את היכולות לקבל מידע תוך כדי תנועה, להתחבר לתקשורת הרב-זרועית, לקבל יכולת של אחיזת שטח רציפה. "לוקח שנה לפתח ולהכניס פתרון חדש מול איום חדש, וצריך לקצר את משך הזמן הזה ולתת למפקד עדכונים בזמן אמיתי בשדה הקרב".  לשם כך צריך לפתח טכנולוגיות שיעמידו לרשות המפקד מסך אחד בלבד שעליו יקבל את המידע והעדכונים כדי לא לבלבל אותו עם עודף מידע. המשימה היא לייצר לעולם הטקטי סביבה שבה כל המערכות ידברו אלו עם אלו, כדי שהמג"ד   יוכל להפעיל את היכולות המבצעיות שלו ביעילות.

יו"ר כנס התקשוב סא"ל מיל. אהוד קאוף, אמר כי אגף התקשוב הוא גוף מטה מטכ"לי שיצק במשך השנים תוכן לקישוריות ולשילוביות הבין-זרועית ואכיפתן בצה"ל.  יש היום חשיבות רבה למלחמה הרשתית לטובת המבצעיות.

נשיא הכנס אלוף מיל. שלמה ענבר, יו"ר העמותה להנצחת חללי חיל הקשר, אמר כי הסייבר משנה את כל תהליכי העשיה והעבודה בעולם. לדעתו, הסביבה האנושית מזוהמת בקרינה אלקטרו- מגנטית, וזה משפיע על המוח ועל ההתנהגות האנושית. תוך עשר-חמש עשרה שנים יתפתח ענף של רפואת סייבר.

 

אולי יעניין אותך גם