"מאז 1982 לא הפעילו את היבשה לנצח את המלחמה"

האלוף (מיל') גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל עושה סקירה של מצב זרוע היבשה במסגרת הכנס הבינלאומי השני ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה

תא"ל (מיל') גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל - צילום: Gilad Kavalerchik

"כבר מעל שלושים שנים לא מפעילים את היבשה להכריע את המלחמה בקרב", אמר האלוף (מיל') גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל. "הסיבות היו מובנות. אתגר התקציב שהוסט לפיתוחים אחרים כמו הגנה אווירית, סייבר ואחרים.

"ההשקעה המוגבלת הביאה תוצאות מוגבלות. וזה הצליח. המדינה משגשגת. אבל האויב למד את היתרון היחסי שלנו. המשמעות היא שהמרחק בין יכולות התמרון לאיום גדל. לפני שלוש שנים חשבנו שהיבשה תהפוך למג"ב. לא הזרימו תקציבים. למזלנו, הגדילו מאז את התקציב השנתי כמעט פי שלוש. שינוי זה עתיד לשנות את פני הדברים בשנים הקרובות.  

"יחד עם זאת, מדובר בשינוי שאינו מספיק. מודיעין השדה לפני שנתיים לא היה אפקטיבי. אתה מרים משקפת או מכ"מ ולא רואה כלום. האויב נעלם. בקרב הבא גם כמות הטילים שתעוף על כל טנק תהיה גדולה. מי שלא יהיה לו מעיל רוח לא יוכל לתפקד. זה טופל רק עכשיו ברכש האחרון של המערכת".

"חסם למימוש טכנולוגיה: בעיות אגו בין הזרועות"

"איזה אחוז מהאש של צה"ל הוא מדויק? אתה צריך 20 אחוזים. אנחנו היום על פחות מזה", אומר צור. "גם הקצב של סגירת המעגל איטי. הזמן שלוקח למערכת הצי"ד לייצר ולהעביר מטרה גדול מהזמן הארוך ביותר שבו האויב חשוף. זה לא רלוונטי. הקצב צריך לפגוש את המהירות של האויב. זו הסיבה שאתה לא רואה את האויב ולא מצליח לפגוע בו.

"צריך רשת שלא תתנתק בכל גבעה, כזו שעובדת בכל טופוגרפיה וגם שרחוקים מהבית. היא צריכה להיות יציבה בכל מקום. רשת כזו צריכה להתאים לתנאי לחימה. בעידן של ימינו אין שת"פ, יש קרב משולב. זה מדרג עדיפות בין כוחות בשבריר שניה. לא משנה באיזו זירה אתה, מי שהכי מתאים - תוקף. זה דורש אוטומציה, שיתוף מידע בזמן אמת כדי שכולם יראו אותה תמונת קרב וידעו מה תפקידם. זה מתחיל בבניין הכוח.

"היבשה נכנסה לשדה הקרב העכשווי לא מוכנה. השינוי הנדרש הוא קפיצת קומה. החלטנו לפני כשנתיים שלא לכולם ביבשה יהיו את היכולות הללו בגלל מגבלות תקציב. החלטנו שעם הכסף הקיים ננסה להביא פתרון לחלק מהכוחות. רצינו גם לשים את עיקר הפתרון על טכנולוגיה קיימת. לקחת טכנולוגיה מהמדף. לא רצינו פיתוח של עשרות שנים. עשינו גם תחקיר על המון תכניות שלא התממשו. הגענו למסקנה שמה שגרם לאי מימושם זה בעיות אגו בין הזרועות. לא מדובר באתגר של שיפור. אלא של שינוי".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית