העתיד כבר כאן - ראש מנת"ק, תא"ל מצליח, על המהפכה הטכנולוגית בטנקים

מהו עתיד הטנק בצה"ל ומהם החידושים החמים בתחום? לשאלות הללו ענה בפירוט תא"ל ברוך מצליח, ראש מנהלת תכנית הטנק במשרד הביטחון, בכנס לוחמת היבשה ביד השריון בלטרון

צילום: גלעד קוולרצ'יק

"היום", אומר ברוך מצליח הכנס היבשה והלוגיסטיקה בלטרון, "על קו הייצור במדינת ישראל נמצאים טנק מרכבה סימן 4 עם מעיל רוח ונגמ"ש נמ"ר, אף הוא עם מעיל רוח. אולם צה"ל מתכונן לאיומים בשדה הקרב. והאיומים בימינו על כוחות השריון הם נשק קינטי (מנק"ל ועד תותח טנק 120 מ"מ), נשק חלול (RPG וטילים) ומטעני צד וגחון (IED). אלו האיומים בשדה הקרב כיום, בעיקר בתחומי הלחימה האורבניים".

"מול איומים אלו ואחרים", אומר ראש מנת"ק, "מתנהלת המהפכה האמיתית, המורכבת מסנסורים ומערכות מחשב מתקדמות בטנקים. המהפכה תיושם בטנק 4 ברק, הטנק של השנים הקרובות. בטנק הזה יהיו חיישנים רבים, מכ"ם שיגלה תנועה מאיימת, כוונות משוכללות, מצלמות, והעיקר – מחשב משימה עם צג, שיראה למפקד הטנק ולתותחן את מקור האיומים ויאפשר להם לכוון, לירות ולהשמיד. מחשב המשימה לא רק יראה את המטרה, הוא גם יצדד את התותח ויפעיל את הכוונת על מנת לאפשר למט"ק ולתותחן שדה ראייה רחב יותר ויכולת פעולה מהירה. המחשב יתן לצוות הטנק סגירת מעגל מהירה עד השמדה, יכולת לראות מטרה בלתי נראית, בעזרת  החיישנים, ותיפעול פשוט, והכל במדפים סגורים. עוד במהפכה: אמצעי קשר, שיאפשרו העברת מידע מטנק לטנק, מה שיאפשר לחימה בקבוצת טנקים. זו המהפכה שנראה אותה די בקרוב" אומר מצליח.

הנמ"ר – כיום מדברים על משפחת נמ"רים, וזה כולל בהצטיידות הנוכחית נמ"ר לחי"ר ונמ"ר ליחידות הנדסה. השלב הבא,  העתידי, הוא הפיכת הנמ"ר מכלי להסעת לוחמים לכלי לחימה.  יוסיפו לנמ"ר צריחון  30 מ"מ שניתן להפעלה אוטונומית ויהפוך את הנמ"ר לכלי לחימה. הצריחון לא יפריע לכיתת הלוחמים בתוך הכלי. הצריחון מותאם בעיקר ללחימה בשטח בנוי.

איתן. הנגמ"ש הגלגלי. כלי בעל יכולת ניידות מהירה, הפעלה על ידי שנים או שלושה אנשי צוות – אלו יתרונות הכלי הגלגלי על פני נגמ"ש זחלי, שהוא יותר יקר, אם כי יכול לשאת יותר מטען. האיתן יצוייד במערכת מיגון.

 

 

img
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי