מהפכת ההגנה הרב שכבתית של ישראל

הפיתוח החדש של מערכת ה'חץ' נועד לפגוע בטילים מחוץ לאטמוספירה, ומצטרף להגנה רב־שכבתית של ישראל משלל האיומים במרחב. הצצה אל הארסנל המרשים של התעשיות הביטחוניות. כל זאת ונושאים נוספים בטור השבועי של עמיר רפפורט

אנשי המודיעין הרוסי יכולים לשבת במשרדיהם ולהתפקע מצחוק. במינימום מאמץ, ואולי אפילו בלי מאמץ בכלל, הם הצליחו לטלטל את וושינגטון עד כדי פיטוריו המהדהדים של ראש סוכנות הבילוש המרכזית, FBI, ג'יימס קומי, שלפי הפרסומים גילה שהוא מובטל משידורי הטלוויזיה.
 
פיטורי קומי הם ככל הנראה תוצאה ישירה של מחול השדים סביב המעורבות הרוסית, שהייתה או לא הייתה בבחירות לנשיאות, והתקפות הסייבר האמיתיות והמדומיינות במהלך הקמפיין. האמת היא שבראייה היסטורית אין הרבה חדש תחת השמש: בחישה רוסית היא תמיד נושא לוהט במערכת הבחירות האמריקניות לנשיאות. 
מסמכים שנחשפו באיחור של עשרות שנים גילו למשל כיצד השתעשע ראש הממשלה הרוסי ניקיטה חרושצ'וב בבחירות לנשיאות ב־1960, כשהעדיף את ג'ון קנדי על פני ריצ'רד ניקסון (על פי ספרו של פרידריך קמפ על פרוץ המלחמה הקרה, 'ברלין 1961').
כעבור 57 שנים נראה כי אמריקה מתישה את עצמה במלחמות פנימיות, והשד הרוסי נהנה ברקע. שיחות עם דמוקרטים ורפובליקנים החודש בוושינגטון מציגות שכנוע עמוק בצדקת הדרך בקרב שני הצדדים, ויותר מזה, תיעוב עמוק כלפי היריב.
 
שירותי המודיעין של ארה"ב שקועים עמוק בתוך הקלחת. מה האמת? אחד ממקורבי טראמפ שנחקר שלוש פעמים ב־FBI בסוגיה הרוסית אמר לי כי "לא יהיה כלום כי לא היה כלום", בווריאציה אמריקנית. מעניין אם החקירות יימשכו גם תחת ראש ה־FBI החדש שימונה.
תהיות על מעורבות רוסית ופעילות סייבר עלו גם לפני הבחירות לנשיאות צרפת השבוע, אך לא פגעו במאומה בניצחונו המהדהד של עמנואל מקרון, שמסמכי מטה הבחירות שלו דלפו. להבדיל מהילרי קלינטון, שלא התאוששה מפרשת המיילים שלה, אנשיו של מקרון הצליחו להוציא את העוקץ מהפרשה כשטענו מיד שחלק מהמסמכים שהוצגו בתקשורת הם מזויפים, וכך "סובבו" את הסיפור.
 
חומה בצורה הרחק מאמריקה ומפריז, במערכת הביטחון הישראלית חלה התפתחות משמעותית, אך תשומת הלב הציבורית שמוקדשת לה מועטה למדי. מדובר בקליטה כמעט מקבילה של שתי מערכות נשק מרכזיות להגנה מפני טילים - 'חץ 3' שנמסר לחיל האוויר בינואר, ו'שרביט קסמים' שהתקבל בחודש מרץ. שתי המערכות נמצאות ממש כעת בתהליכי קליטה מבצעית. יחד עם קליטת מטוסי ה־35־F הראשונים (עד כה הגיעו לארץ חמישה מהמטוסים החדשים המכונים "אדיר"), מדובר בשלוש מערכות נשק מרכזיות שנקלטות בחיל האוויר בחצי השנה האחרונה של האלוף אמיר אשל כמפקד החיל. בעוד כמה שבועות יחליף אותו בתפקיד אלוף עמיקם נורקין. המהפכה הפחות מדוברת, בעיקר מכיוון שהנושא מקצועי ומורכב למדי, היא זו של ההגנה הרב־שכבתית נגד טילים. קליטת חץ 3 ושרביט קסמים בימים אלה היא יישומה של תפיסה הקובעת כי ייעשו כמה ניסיונות ליירט כל טיל אויב שישוגר לישראל. 
 
מערכת ההגנה הישראלית הראשונה שהפכה למבצעית בתחילת העשור שעבר הייתה חץ 2, שפיתוחה החל בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה ב־1991 - תוך התנגדות עזה של חיל האוויר שתמיד מעדיף להשקיע את כספו במערכי התקפה. פעולת היירוט של חץ 2 אמורה להתבצע בתוך האטמוספירה. חץ 3 הוא סיפור אחר לגמרי: היירוט אמור להתבצע כבר בגובה עצום בחלל, ולתת מענה גם לראשי נפץ מתפצלים שמפתחים האיראנים. המערכת הזאת היא הפרויקט המרכזי כיום של מנהלת 'חומה' שבמפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון), עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). היא נדבך מרכזי במערך ההגנה הרב־שכבתית של מדינת ישראל, והחלק של חץ 3, שפותח בהובלת התעשייה האווירית, מתוכנן לספק את שכבת ההגנה העליונה מפני איום הטילים הבליסטיים.
 
מיירט חץ 3, הנחשב אחד המיירטים הטובים בעולם, הוא בעל יכולות טכנולוגיות פורצות דרך בקנה מידה עולמי. יכולת היירוט שלו היא ארוכת־טווח יותר, גבוהה יותר (הרחק מעל האטמוספירה) ומדויקת הרבה יותר. כניסתו של מיירט חץ 3 למערך המבצעי של חיל האוויר תהיה קפיצת מדרגה משמעותית למעטפת ההגנה האווירית של מדינת ישראל, ויחד עם מיירטי חץ 2 הוא יוסיף הזדמנויות שיקטינו את סיכויי הפגיעה במדינת ישראל.
במסגרת שילוב המיירט החדש במערכת החץ שודרגו כלל המרכיבים במערכת הנשק, התומכים גם במיירטי חץ 2 וגם במיירטי חץ 3, שנכנסו לסדר הכוחות המבצעי. למרכז השליטה והבקרה נוספו יכולות חדשות וחשובות, וכן למערך הגילוי המכ"מי, ששודרג ביכולותיו להתמודד מול האיומים העתידיים הצפויים בזירה. בשיפורים משמעותיים אלו היו שותפים מיטב המוחות בתעשיות הביטחוניות. הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק ומיירטי חץ הוא מפעל מל"מ של התעשייה האווירית, אשר פועל בשיתוף חברת 'אלתא' - חטיבה וחברה־בת של התעשייה האווירית, האחראית למערכת הגילוי המכ"מי. חברת 'אלישרא' מבית 'אלביט מערכות' פיתחה את מערכת ניהול הירי. חברת 'בואינג' האמריקנית, שהיא שותף אסטרטגי בפיתוח חץ 3, השתתפה אף היא בפיתוח מרכיבים במיירט החדשני.
 
חוץ משכבת ההגנה של חץ 3 נמשך כל העת הפיתוח של מערכת חץ 2, ואילו שכבת ההגנה החדשה הנוספת, שרביט קסמים, נועדה ליירט טילים שחודרים את השכבות העליונות - חץ 3 וחץ 2. עיקר הייעוד של המערכת הוא יירוט טילים בעלי טווח בינוני כמו פאג'ר 3 ו־5 וגם טילי שיוט (כמו אלה שהאיראנים מפתחים). את הפרויקט מובילה 'רפאל' בשיתוף 'ריית'און' האמריקנית. על שכבת ההגנה הבאה, כיפת ברזל של 'רפאל', אין צורך להכביר מילים. כל ילד שמע ומכיר. חשוב רק להדגיש כי גם המערכת הזאת נמצאת בתהליכי שיפור ופיתוח בלתי פוסקים. כיפת ברזל מיועדת להתמודד עם טילים קצרי טווח יחסית, אבל היא אינה שכבת ההגנה הנמוכה ביותר. במפא"ת עובדים כעת עם התעשיות על הגנה נקודתית, אולי גם כנגד איומים כמו פצצות מרגמה וקסאמים קצרי טווח במיוחד. ומה עם האויב? איראן, חיזבאללה וחמאס שוקדים מצדם על מענה שיתגבר על ההגנה הרב־שכבתית של ישראל. המרוץ הטכנולוגי הזה, כנראה, לא ייגמר לעולם. 
 
פנימייה צבאית על אזרחי
 
וגם זה קורה בשקט תקשורתי, כמעט: הפנימייה הצבאית המיתולוגית בחיפה מפסיקה להיות של הצבא. תא"ל במיל' אפרים לפיד גילה השבוע באתר 'ישראל דיפנס' כי בספטמבר 2017 תעבור הפנימייה הצבאית לפיקוד ע"ש א' בירם ז"ל שליד בית הספר הריאלי העברי בחיפה מצה"ל לאחריות משרד הביטחון. היא תוכפף לאגף הביטחוני־חברתי, האחראי להכנת בני הנוער בישראל לשירות צבאי וכולל גם את המכינות הקדם־צבאיות, גרעיני הנח"ל ועוד. הפנימייה תשמור על צביונה הצבאי ועל מודל ההכשרה הנוכחי. כמו בעבר, גם בעתיד יתקיימו כלל סדרות האימונים, המגמה הצבאית והחינוך לערכים על פי רוח צה"ל. הלימודים ימשיכו להתנהל בבית הספר הריאלי, והקשר מול בית הספר יתהדק ויבוא לידי ביטוי גם בפן התפעולי. מפקד פיקוד ומטה (פו"מ) יישאר המנחה המקצועי מטעם צה"ל. בעקבות המעבר למשרד הביטחון יאוזרחו רוב התפקידים ממפקד הפנימייה, מפקדי הצוותים והמטה. המפקדים ימשיכו לגור בפנימייה ולפקד כפי שהיה בעבר, ובאימונים הם יתגייסו לשירות מילואים כדי שיוכלו להעביר את אותם אימונים. כדי לשמור על הצביון הצבאי ועל הקשר התפעולי והמקצועי עם הצבא, יישאר גרעין קטן של מפקדים וחיילים בשירות סדיר.  
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית