הקרב על מסוק התובלה העתידי של חיל האוויר עולה שלב

חברת סיקורסקי/לוקהיד מרטין קיימה מסיבת עיתונאים במסגרת הכנס הבינלאומי ה-2 לעוצמה אווירית והודיעה כי היא מקיימת פגישות עם נציגי חיל האוויר על רכישת מסוק התובלה הכבדה CH-53K

"ממשלת ישראל טרם הגישה לסיקורסקי/לוקהיד מרטין מסמך דרישה לגבי מסוק התובלה הכבדה העתידי CH-53K KING STALLION, אולם אנו כבר בשלב של חילופי מידע, והשבוע כבר קיימנו פגישה בנושא זה עם נציגים של חיל האוויר. נשמח לקבל בקשה ונגיש הצעה. נהיה גאים לספק לחיל האוויר הישראלי מוצר כמו המסוק הזה" – אומר ד"ר אנדריאס ברנארד, המהנדס הראשי של פרויקט המסוק 'קינג סטליון' בסיקורסקי, השייכת ללוקהיד מרטין.

ד"ר ברנארד הרצה בכנס האוויר הבינלאומי של ישראל דיפנס ומכון פישר וקיים מסיבת עיתונאים יחד עם מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, שיקי שני – סימן לפתיחה מוקדמת של התחרות העתידית בין שתי ענקיות התעופה, סיקורסקי/לוקהיד מרטין ובואינג, על מסוק התובלה הכבדה העתידי של חיל האוויר, שימלא את מקומם של מסוקי היסעור ההולכים ומזדקנים. סיקורסקי תציע, כאמור את ה'קינג סטליון', ואילו בואינג תציע את מסוק ה'צ'ינוק' מתוצרתה, מסוק עתיר ניסיון קרב בשירות ארה"ב.

אנשי סיקורסקי/לוקהיד מרטין מדגישים את 50 שנות הניסיון של החברה בפיתוח, ייצור ושיווק מסוקי תובלה כבדה, כולל היסעורים הוותיקים בחיל האוויר. אולם ה'קינג סטליון', מדגיש ד"ר ברנארד, הוא מסוק חדש ומתקדם ביותר. מהירותו 170 קשר "ואף יותר", חלקו עושי חומרים מרוכבים, יכול לשאת מטען במשקל של יותר מ-20 טונות או  30 לוחמים על ציודם, וניתן להגדיל את המספר. למסוק שלושה מנועים ושבעה להבים ברוטור הראשי העליון. החימוש הסטנדרטי שלו הוא שני מקלעים בפתחי צד של המסוק ומקלע שלישי מאחור. כבר בוצעו ניסויי ירי במטווח מסוקים. המסוק נמצא בשלבי פיתוח, טיסות ניסוי ובחינות בעיקר של המארינס. התכנית היא לייצר בשלב ראשון 200 מסוקים מדגם זה. מחוץ לגבולות ארה"ב גילתה עד כה גרמניה עניין במסוק החדש ושם מכינים עתה  מסמכי דרישה מבצעית. חיל האוויר הגרמני מפעיל כיום דגם יסעור דומה לאלו של חיל האוויר הישראלי.

תכנות נוספות של ה'קינג סטליון', שהופכות אותו למסוק חדש: הקוקפיט, תא הטייסים, של המסוק הוא מתקדם (GLASS COCKPIT), והוא בעל יכולת טיסה אל-חוט (FLY BY WIRE). ניתן לצייד את המסוק באמצעי הגנה אינפרה-אדום ול"א. מושבי הצוות והחיילים עשויים מחומרים מונעי התרסקות.

אלא שה'קינג סטליון' הוא מסוק יקר, מחירו כ-90 מיליון דולר. תשובת אנשי סיקורסקי/לוקהיד מרטין למחיר הגבוה היא כי המסוק שהם מציעים מסוגל לשאת פי שלושה מטען ממסוקים קיימים, ניתן לנצלו לפעילות מבצעית של כוחות מיוחדים, מהירותו גבוהה ויש לו תכונות טיסה מתקדמות ביותר בתנאים קשים כמו ערפל או סערות חול. תכונות אלו מאשרות ללקוח לרכוש פחות מסוקים לביצוע המשימות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית