יאיר לפיד בכנס העוצמה והלוחמה האווירית: "עלינו לפתח יכולות שאין לאף אחד אחר"

יו"ר יש עתיד וחבר ועדת חוץ וביטחון אמר כי:  "גודלה של ישראל, מיקומה הגיאוגרפי וסוג האיומים שמולם היא נצבת מחייבים אותנו להיות תמיד – אבל תמיד! – להיות צעד אחד לפני אויבינו בכל מה שקשור לטכנולוגיה, לאמצעי לחימה, לתורות לחימה"

צילום: ישראל דיפנס

מלבד בכירים ובעלי תפקידי בתחומי האוויר בארץ ובעולם, התארחו גם חברי כנסת בכנס שנערך היום (ה') בהילטון תל אביב, יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד, שהתארח בכנס העוצמה והלוחמה האווירית אמר:" הייתה לי את הזכות להיות אחד החותמים על השלב האחרון של עסקת האדיר היו אז – ויש עדיין – כאלה שטענו שהמטוסים האלה גדולים על הזירות שבהם מתמודד צה"ל. שצבא שרוב עיסוקו לחימה בארגוני טרור נחותים מבחינה צבאית, לא צריך בעצם את המטוס המתקדם ביותר בעולם. אני חושב אחרת. קודם כל מפני שמפת האיומים משתנה כל הזמן. אני שותף לעמדת הרמטכ"ל שהאיום המרכזי עלינו, בשנים הקרובות, יהיה ארגון החיזבאללה, אבל זה לא מבטל את האיומים האחרים.

"האיראנים מנסים לייצר נוכחות קבועה בסוריה. הסיפור הגרעיני רחוק מלהיות גמור. מדינות אפריקאיות מסוימות משמשות כציר מעבר להברחות נשק לכיוונו. על איומים אחרים לא ניתן לדבר בפורום גלוי, אבל אנחנו עוקבים אחריהם בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת המשנה למודיעין בהן אני חבר. כל האיומים האלו מחייבים חיל אוויר עוצמתי, מתקדם, מוכן לקרב.

"כדי שנוכל לשמר את היתרון היחסי, ישראל צריכה תמיד להוביל. להוביל זה לא רק להתייצב מול האתגרים העומדים בפנינו. להוביל זה אומר להגדיר את כללי המשחק. זה אומר לפתח יכולות שאין לאף אחד אחר. לייצר אסטרטגיה שמכריחה את אויבינו לרדוף אחרינו ולעולם לא להשיג אותנו. להוביל זה לא לחשוב מה עושה האויב, אלא להכריח אותו לחשוב מה אתה עושה.

"הגעתו של  35-F לישראל, והשילוב של המטוס בחיל האוויר, הם לא אירוע בודד. זה חלק מתפיסה שלמה. לפי התפיסה הזו, גודלה של ישראל, מיקומה הגיאוגרפי וסוג האיומים שמולם היא נצבת מחייבים אותנו להיות תמיד – אבל תמיד! – להיות צעד אחד לפני אויבינו בכל מה שקשור לטכנולוגיה, לאמצעי לחימה, לתורות לחימה". 

"בעוד עשור כל מדינה תוכל להפעיל מל"טים תוקפים" אומרת ד"ר לירן ענתבי, חוקרת במכון INSS, טוענת כי תפוצה של כלים בלתי מאוישים תוקפים היא מגמה בלתי נמנעת. "תוך פחות מעשור כמעט כל מדינה תוכל לעשות שימוש בכלים כאלו", אומרת ד"ר ענתבי. מגמות נוספות בתחום הכטב"מ היא ריבוי סנסורים ושימוש ברחפנים מסחריים וקטנים.

"אוטונומיות תהיה תפיסה מובילה", מוסיפה ד"ר ענתבי. "יהיה שימוש רחב בנחילים. מחקר נוסף מושקע גם בתחום שקרוי Wild Cards. התחום מאופיין בשש מגמות - כלים מתכלים. כלים היפרסונים. כלים רב זירתיים. שליטה מוחית בכלים. הדפסת תלת ממד ומזעור".  

"בסביבות שנות ה-50 היו בהולנד כ-900 מטוסים אמריקאים. במימון אמריקאי. עשור לאחר מכן, המצבת צומצמה", מסביר סא"ל אנדריאס קאיזר. "ככל שהמלחמה הקרה התקדמה המימון היה שיקול בעיניים אמריקאיות. כאשר נפלה החומה בסוף שנות השמונים, האיום הרוסיה התבטל ולא היו איומים. גם לא הייתה הצדקה למימון הצבא.

"בשנות התשעים, בלי האיום הרוסי, הצבא ההולנדי היה צריך להשתנות מצבא להגנת המדינה לצבא שעוסק במבצעים גלובליים תחת נאט"ו. לשמור על שלום העולם. זה אפשר למשלם המיסים לקבוע את הקרבות שלו. וזה אומר לקבוע את גובה המימון של הצבא. וכך, המציאות קבעה דעיכה מתמשכת במימון כוחות הצבא של הולנד.

"כל זה השתנה עם פוטין שהחליט לשקם את כוחה הצבאי של רוסיה. אז עכשיו יש איום אמיתי שדורש עליה במימון הצבאי. בין היתר, הוחלט לרכוש מטוסי F-35. שניים כבר הגיעו, ואחרים יגיעו ב-2019."

לפי קאיזר ה-F35 פותר להולנד את בעיית העדר השו"ב האווירי. לפיו, בגלל הפעילות של הולנד תחת קואליציית נאט"ו במהלך השנים מאז נפילת בריה"מ, הולנד, כמו מדינות אירופה האחרות נסמכו על יכולות שו"ב של נאט"ו. או יותר במדויק - של ארה"ב.

"מדינות באירופה לא היו צריכות יכולות שו"ב משלהן. הן נסמכו על אלו של הקואליציה", אומר קאיזר. "זה השתנה ב-2012. אז הבינו בנאט"ו שאין לאירופה יכולת עצמאית בשו"ב ללא האמריקאים. מאז פועלים לשנות זאת.  

"מפקד חיל האוויר ההולנדי שמונה לפני כשנה דוחף שלושה מאמצים - לשקם את המוכנות הקרבית. לעבור לדור חמישי ולהתמקד בחדשנות. הוא תומך ברכישת ה-F-35 כחלק מיכולות המוכנות המבצעית. אנחנו מקימים גם יחידה חדשה של היתוך מידע. הלחימה העתידית באוויר תהיה מבוססת על מידע וקישוריות. מי שלא מבין זאת, לא יהיה מוכן".  על פי קאיזר, חיל האוויר ההולנדי עובר מחיל אוויר טקטי לאופרטיבי. מדובר בשינוי בטווח הלחימה ששם את השילוביות כמרכיב מרכזי בלחימה. "האתגר הוא לעבור מדור 4 לדור 5. להבין שהאפ-35 לא נועד רק לירי טילים, כי אז אתה פשוט מטיס אפ-16 בגוף של אפ-35", אומר קאיזר.

"צריך להטמיע את יכולות היתוך המידע החדשות. לעשות אינטגרציה עם חיל הים והגנה אווירית. המנוף הוא בשיתוף. בקואליציה כמו נאט"ו זה יקח עוד זמן לפתח את הקישוריות ושיתוף המידע בין המדינות באירופה. זה תהליך. משלם המיסים ההולנדי מבין שהדוב הרוסי מתעורר, והוא 600 מיילים מהגבולות שלנו. זה מביא להזרמת כסף לביטחון. ועם עוד כסף אפשר לשנות".

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית