האם שר ההגנה של ארה"ב חשף ברית הגנה מזרח תיכונית בסגנון נאט"ו?

"הברית שלנו עם ישראל היא אבן פינה של ארכיטקטורת אבטחה אזורית רחבה יותר, הכוללת שיתוף פעולה עם מצרים, ירדן, ערב הסעודית, ושותפי המפרץ שלנו [מדינות המפרץ].", אמר שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס בביקור בישראל

האם שר ההגנה של ארה"ב חשף ברית הגנה מזרח תיכונית בסגנון נאט"ו?

צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

במסיבת עיתונאים משותפת בין שר הביטחון אביגדור ליברמן, ושר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס, בקריה בתל אביב בסוף שבוע שעבר, חשף מאטיס כי ארה"ב מכוונת לברית הגנה אזורית - מזרח תיכוני.  

"נאט"ו" מזרח תיכונית?

"הברית שלנו עם ישראל היא אבן פינה של ארכיטקטורת אבטחה אזורית רחבה יותר, הכוללת שיתוף פעולה עם מצרים, ירדן, ערב הסעודית, ושותפי המפרץ שלנו [מדינות המפרץ].", אמר מאטיס. "המטרה שלי היא לחזק השותפויות שלנו עוד באזור זה על מנת כדי להרתיע ולהביס איומים ובסופו של דבר לעצב את אויבינו."

למה בדיוק התכוון מאטיס בארכיטקטורה אזורית שמטרתה להביס איומים? בירושלים שותקים. לא מרחיבים מעבר לאמרות כאלו ואחרות של ראש הממשלה ושרים אחרים בשנים האחרונות לגבי המצב המעולה של ישראל באזור, ושיתופי פעולה שאי אפשר לדבר עליהם.

אולם, כדי לקיים ארכיטקטורת אבטחה אזורית במטרה להרתיע ולהביס איומים צריך שיתוף פעולה צבאי, טכנולוגי ומודיעיני. האיום אליו מתייחס מאטיס הוא ככל הנראה הגרעין האיראני והטרור שטהרן מפיצה. מולו, עומדות המדינות הסוניות וישראל.

במישור הצבאי ברית כזו צריכה אימונים משותפים. לפחות ברמת מפקדים שבעת מלחמה עם איראן יצטרכו לראות תמונת מצב משותפת של הפעילות האיראנית ושל כוחות הברית האזורית מנגד. ברית כזו גם צריכה יכולת להעביר נקודות כובד במהירות ברחבי המזרח התיכון והמפרץ הפרסי לצורך הבסת איראן. וזה דורש תיאום ואימונים.

במישור המודיעיני, ברית אזורית כזו צריכה לשתף מידע ברמה אסטרטגית וגם ברמה טקטית. איזה יתרון יש בברית כזו אם אי אפשר למנף את שיתוף היכולות? האם המשמעות היא שגורמי מודיעין ישראלים וכאלו של מדינות הברית האחרות עובדים יחד? משתפים מידע ומקורות? עושים מבצעים משותפים?

במישור הטכנולוגי, ברית כזו צריכה, בין היתר, 'לחבר' את יכולות ההגנה האווירית יחד לכדי מארג אחד של מכ"מים וקני שיגור כדי להבטיח, ככל הניתן, את ההגנה מפני טילים גרעיניים איראנים. היות וארהב שותפה לפיתוח מערכות הגנה אווירית ישראליות והיא גם מכרה למדינות הברית האחרות מערכות הגנה משלה, החיבור הטכני אפשרי. שאלה אחת בהקשר זה היא איך מחברים מערכות הגנה רוסית למארג כזה. מצרים על פי דיווחים רכשה S-300 וסעודיה מתעניינת ב-S-400. זו שאלה פתוחה.

במישור טכנולוגי נוסף, ברית כזו תצטרך מערכת שו"ב משותפת - רב זרועית - וגם מערכות לחימה משותפת לשדה הקרב. טכנית זה אפשרי, השאלה לאן ארה"ב רוצה לקחת את הארכיטקטורה האזורית הזו? למצב של תמרון משותף במזרח התיכון? לא ברור.

שאלה נוספת שעולה היא איך ברית אזורית כזו משתלבת עם הקואליציה הסעודית שהקימה ריאד. האם ארה"ב רואה קשר בין שתי היוזמות?

אין ספק כי דבריו של מאטיס, בתוספת האמירות המסויגות של אישים בממשלת ישראל בשנים האחרונות, משקפים כי אכן מתקיים שיתוף פעולה אזורי כלשהו. מה טיבו? מה מטרתו? מה אמינותו בעת מלחמה מול איראן? כל אלו שאלות פתוחות שצריך להפנות לממשלת ישראל. בירושלים בינתיים שומרים על שתיקה בהקשר זה.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות